بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی

به گزارش مجله گیلاسفا، با وجود گذشت حدود دو سال از پاندمی کرونا ، هنوز هم درباره این بیماری مرموز، سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که یکی از این سوالات درباره رژیم غذایی بیماران کرونایی است.

بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی

به گزارش خبرنگاران، آزاده نجارزاده متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد در تشریح بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی، گفت: احتیاجهای تغذیه ای بیمار کرونایی کمی متفاوت با دیگر افراد است. شخصی که مبتلا به یک بیمار عفونی می گردد، باید انرژی بیستری دریافت کند. بیمار کرونایی به منابع پروتئینی بیشتری احتیاج دارد. علاوه بر این، بی اشتهایی و از دست دادن توانایی تشخیص بو و مزه سبب می گردد بیمار غذای کمتری بخورد و در نتیجه بیش از پیش احتیاجمند منابع غذایی باشد.

وی براین اساس توصیه کرد که بیماران کرونایی برای تامین انرژی خود باید تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند و به عبارت دیگر انرژی مورد احتیاج بدن خود را با کاهش حجم و مقدار هر غذا اما به تناوب تامین نمایند. مهمترین نکته برای مراقبت از یک بیمار کرونایی، تغذیه با فواصل کوتاه است.

این متخصص تغذیه این را هم گفت که غذای بیمار کرونا باید علاوه بر دارا بودن مقادیر بالای انرژی و پروتئین از ریزمغزی هایی مانند ویتامین A ،سلنیم و زینک هم بهره مند باشد.

به گفته وی، حریره بادام بویژه با بادام پوست کنده یکی از برترین وعده های غذایی برای بیمار کرونایی است. در صورتی که بدن بیمار به شیر واکنش نشان داد جایگزین این غذا هم تخم مرغ است و منابع پروتئینی موجود آن بسیار غنی است البته در رابطه با مصرف شیر، هر فرد باید با توجه به شرایط بدن خودش شیر را مصرف کند. ممکن است مصرف شیر در بعضی افراد سرفه را تشدید کند و پیشنهاد ما به این افراد جایگزین کردن شیر با ماست و دیگر مواد حاوی کلسیم است. بعلاوه می توان در صورت احتیاج از مکمل های کلسیم استفاده کرد.

دکتر نجارزاده برترین نان برای مصرف بیمار مبتلا به کووید را نان سبوس دار بیان نمود.

وی به مواد غذایی سازگار و ناسازگار با بدن یک بیمار کرونایی اشاره نمود و اضافه کرد: برترین غذا برای یک فرد مبتلا به کووید سوپ است. سوپ مناسب برای افراد کرونایی سوپی است که از ماهیچه گوسفند تهیه شده باشد چرا که از منابع غنی ویتامین B12 برخوردار است. بهتر است برای تهیه این سوپ از سبزیجاتی استفاده گردد که رنگ زرد یا قهوه ای دارند می توان از کدو حلوایی و هویج استفاده کرد چرا که کدو باعث بهبود شرایط گلوی بیمار کرونایی می گردد و بدن بیمار طبق تجارب چندماهه ما در مبارزه با این بیماری پاسخ خوبی به آن می دهد. در سوپ باید از گندم و جو استفاده گردد و حبوبات مانند ماش و عدس هم گزینه های خوبی برای استفاده در سوپ هستند. بعلاوه در زمان مصرف هم سوپ با آب لیموی تازه خورده گردد تا بیمار مقادیر خوبی از ویتامین ث را هم دریافت کند.

در کنار آب، نوشیدن آبمیوه های مختلف البته بجز آب انگور که باعث تحریک سرفه ها می گردد، از دیگر توصیه های این متخصص تغذیه به بیماران کرونایی است و در تکمیل آن هم گفت: افرادی که نگران بالا رفتن قندخون به سبب مصرف آبمیوه ها هستند می توانند آن را در فواصل تعیین تقسیم نموده و مصرف نمایند.

به گفته وی، ادویه ها به طور کلی تحریک نماینده سیستم تنفسی هستند. بجز زردچوبه و زعفران، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارند باقی ادویه ها و میوه هایی مانند خربزه و انگور برای سیستم تنفسی مشکل ایجاد می نمایند.

نجارزاده بعلاوه مصرف داروهای مکمل را بلامانع خواند و گفت: در کنار مصرف غذاهای مذکور تزریق آمپول های مکمل مانند ب کمپلکس، ب 12 و قرص های ویتامین می تواند در کنار پروتئین و انرژی تامین شده، بیمار را از نظر ویتامین هم غنی کند و به بهبودی هرچه زودتر او یاری کند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 946

به "بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای غذایی بیماران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید