تاثیر بیماری کووید 19 بر روی سیستم عصبی مرکزی

به گزارش مجله گیلاسفا، پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی (University of Cincinnati) آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند شرایط روانی تغییر یافته و سکته مغزی شایعترین علائم عصبی در بیماران مبتلا به کووید 19 است.

تاثیر بیماری کووید 19 بر روی سیستم عصبی مرکزی

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، این مطالعه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه سینسیناتی آمریکا و چهار موسسه ایتالیایی در خصوص تصویربرداری عصبی و علائم عصبی در بیماران مبتلا به کووید 19 اجرا شده است، ممکن است تأثیر جدی ویروس کرونا بر روی سیستم عصبی مرکزی را آشکار کند.

این الگوهای تازه کشف شده می توانند به پزشکان یاری نمایند تا بهتر و زودتر ارتباط بعضی علائم با بیماری کووید 19 را درک نموده و تشخیص دهند.

بنابر مطالعات، تعداد اندکی از مبتلایان دارای علائم عصبی بوده اند. طی این مطالعه دانشمندان علائم عصبی و یافته های تصویربرداری بیماران مبتلا به کووید 19 سه مؤسسه اصلی در ایتالیا یعنی دانشگاه برشا، دانشگاه پیمونت شرقی نوارا و دانشگاه ساساری را مورد آنالیز قرار دادند.

این مطالعه شامل آنالیز تصاویر مربوط به 725 بیمار بستری مبتلا به بیماری کووید 19 بین 29 فوریه و 4 آوریل بود.

از این تعداد، 108 مورد (15درصد) دارای علائم عصبی شدید بودند و تصویربرداری از مغز یا ستون فقرات بر روی آنها اجرا شده بود.

از مغز بیشتر بیماران (99درصد) سی تی اسکن گرفته شده بود، در حالی که در 16درصد از بیماران سی تی اسکن سر و گردن و در 18 درصد از بیماران ام.آر.آی مغز اجرا شده بود.

دانشمندان دریافتند که 59 درصد از بیماران دارای علائمی مانند شرایط روانی تغییریافته بودند و 31درصد نیز دچار سکته مغزی شده اند که این مورد شایع ترین علامت عصبی این بیماری است.

محققان اظهار کردند از دیگر علائم این بیماری که در بیماران مشاهده شد، می توان به سردرد (12درصد از بیماران)، تشنج (9درصد ازبیماران) و سرگیجه (4درصد ازبیماران) اشاره نمود.

عبدالقادر محمدی، استاد رادیولوژی و یکی از محققان این مطالعه گفت: از این 108 بیمار، 29 یا 31 درصد هیچ تاریخچه/ توضیح حال پزشکی نداشتند. از این تعداد ما در 10 نفر از بیماران 16 تا 62 سال شاهد سکته مغزی بودیم و دو نفر نیز خونریزی مغزی داشتند. در 66 یا 71 درصد از سی تی اسکن این بیماران هیچ گونه علائمی نمایان نبود؛ از این تعداد با مشاهده ام.آر.آی در 7 مورد (35درصد) شاهد ناهنجاری هایی در مغز بودیم.

وی اضافه نمود: شرایط روانی تغییریافته در بزرگسالان بیشتر دیده می گردد. اگرچه این مطالعه بیشتر روشن می نماید که ویژگی های عصبی در بیماران مبتلا به کووید 19 متفاوت است و شرایط روانی تغییر یافته و سکته مغزی شایع ترین علائم در بیماران است، اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 48

به "تاثیر بیماری کووید 19 بر روی سیستم عصبی مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر بیماری کووید 19 بر روی سیستم عصبی مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید