خبرنگاران آزادی های سیاسی و مدنی در بحرین طی دهه گذشته محدودتر شده است

به گزارش مجله گیلاسفا، تهران - خبرنگاران - خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا با ارائه گزارشی از جنبش مردمی بحرین که در فوریه 2011 آغاز شده است، نوشت: آزادی های سیاسی و مدنی در این کشور طی دهه گذشته توسط نظام سیاسی حاکم (رژیم آل خلیفه) محدود تر شده است.

خبرنگاران آزادی های سیاسی و مدنی در بحرین طی دهه گذشته محدودتر شده است

به گزارش خبرنگاران، پایگاه اطلاع رسانی منامه پُست امروز (شنبه) به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: اعتراضات مردم بحرین که در سال 2011 (1389) برای آزادی های سیاسی و مدنی و سرنگونی نظام سیاسی رژیم آل خلیفه در پایتخت بحرین شکل گرفت، تحت یک سرکوب وحشیانه واقع شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه مردم بحرین طی ده سال گذشته به اعتراض های خود ادامه داده اند، می افزاید: طی این مدت سرکوب مخالفان به انواع و اشکال مختلف از سوی رژیم آل خلیفه در بحرین ادامه داشته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات بحرین از سال 2011 نه تنها انجمن های سیاسی و رهبران مذهبی شیعه، بلکه فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و کاربران اینترنت را هدف قرار داده اند و محاکمه های گروهی را افزایش دادند و احزاب سیاسی را برچیدند و اقدامات و دستگیری های گسترده ای علیه شهروندان بحرینی به ویژه شیعیان انجام داده اند.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از جواد فیروز عضو حزب الوفاق بحرین نوشت که وی در سال 2012 به دلیل انجام فعالیت سیاسی سلب تابعیت شده است و رژیم بحرین بسکمک از فعالان و مخالفان را تبعید و یا زندانی کرده است.

در این گزارش به اظهارات نزیهة سعید روزنامه نگار بحرینی که در حال حاضر در تبعید به سر می برد، اشاره شده و به نقل از وی آمده است که رژیم آل خلیفه میدان لوءلوء (نماد انقلاب 14 فوریه بحرین) را تخریب کردند و شبه نظامیان و نیروهای امنیتی وابسته به رژیم آل خلیفه با گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی و گلوله های سربی به سمت تظاهرکنندگان شلیک و طی این مدت صدها شهروند بحرینی را دستگیر و برای جلوگیری از انتشار و انعکاس تصاویر اعتراضات به خارج از کشور از فعالیت خبرنگاران جلوگیری می کنند.

آسوشیتدپرس ادامه داد که نظام سیاسی حاکم بر بحرین پس از هفته ها از اعتراض های مردمی در فوریه 2011 و افزایش تظاهرات مردمی برای از بین بردن این اعتراض ها به عربستان و امارات متوسل شد تا از کمک های نظامی و نیروهای خارجی استفاده کند.

این خبرگزاری اضافه کرد: پس از یک دهه، فعالان سیاسی و حقوق بشری داخل بحرین و در تبعید می گویند که آزادی های سیاسی و حقوق شهروندی در کشورشان بسیار کمتر از سال 2011 شده است. این گزارش به نقل از این افراد نوشت: رژیم آل خلیفه با اتهام زدن به مخالفان مبنی بر اینکه در چارچوب یک توطئه ایرانی برای تضعیف نظام سیاسی این کشور تلاش و ارتش و نیروهای امنیتی به سرکوب آن ها ادامه می دهند در حالی که واقعیت این است که کمیسیون مستقل تحقیق بحرین به سرپرستی شریف بسیونی و سایر کارشناسان شواهدی در این باره پیدا نکردند.

بحرین از 14 فوریه 2011 تا به امروز صحنه قیام مردمی علیه رژیم آل خلیفه است و طی این مدت بیش از 11 هزار شهروند بحرینی به اتهامات واهی بازداشت و از شمار زیادی از مخالفان سلب تابعیت شده است.

بحرینی ها از 14 فوریه 2011 علیه درد و رنج هایی که از دهه ها پیش آن را به ارث برده بودند، قیام خود را آغاز کرده اند، اما هربار با فجیع ترین شکل سرکوب و قتل و کشتار از سوی نظامیان آل خلیفه روبرو شده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 685

به "خبرنگاران آزادی های سیاسی و مدنی در بحرین طی دهه گذشته محدودتر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آزادی های سیاسی و مدنی در بحرین طی دهه گذشته محدودتر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید