خبرنگاران اعضای گروه های مذاکره کننده عراق و آمریکا مشخص شدند

به گزارش مجله گیلاسفا، بغداد - خبرنگاران گروه های رایزنی عراق و آمریکا برای گفت و گوی راهبردی، بررسی روابط دو جانبه و خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق، معرفی شدند.

خبرنگاران اعضای گروه های مذاکره کننده عراق و آمریکا مشخص شدند

به گزارش امروز (شنبه) رسانه های عراقی، بر اساس فهرست های اسامی دو گروه مذاکره کننده، هر دو گروه در سطوح کمتر از وزیر امور خارجه هستند که اغلب گروه آمریکایی را معاونان و دستیاران وزیر خارجه به علاوه سفیر آمریکا در بغداد تشکیل می دهد.

تیم مذاکره کننده عراقی نیز در سطح معاونان وزارت امور خارجه و سفرای فعلی و سابق عراق در واشنگتن و یکی از معاونان وزارت آموزش عالی به علاوه یک پژوهشگر علوم سیاسی است.

وزارت امور خارجه آمریکا گروه مذاکره کننده خود را متشکل از شش نفر شامل دیوید هیل معاون وزیر خارجه، دیوید شنگر دستیار وزیر، فرانسیس فانون دستیار وزیر، جوی هود معاون وزیر و کاردار سابق سفارت آمریکا در بغداد، دیوید کوپلی معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا و متیو تولر سفیر آمریکا در بغداد معرفی کرده است.

گروه عراقی نیز شامل عبدالکریم هاشم قائم مقام وزیر امور خارجه، لقمان الفیلی سفیر سابق عراق در واشنگتن، فرید یاسین سفیر فعلی عراق در آمریکا، حامد خلف معاون وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی به علاوه حارث حسن از پژوهشگران عراقی در علوم سیاسی است.

در حالی که گروه مذاکره کننده آمریکایی همگی از وزارت امور خارجه این کشور هستند، مذاکره کنندگان عراقی غیر از سه نفر اول، یکی پژوهشگر علوم سیاسی و دیگری از وزارت آموزش عالی و پژوهش علمی عراق است.

کارشناس برجسته سیاسی عراق در خصوص گروه مذاکره کننده عراقی گفته است که این گروه در حقیقت از 21 نفر تشکیل شده که عبدالکریم هاشم، حارث حسن، لقمان الفیلی، فرید یاسین و حامد خلف، نفرات اصلی مذاکره کننده را تشکیل می دهند.

هشام الهاشمی از مذاکره کنندگان عراقی ابراز خرسندی کرده و افزوده که این گروه از تخصص های مختلف سیاسی، روابط بین الملل، نظامی، امور اقتصادی و آموزش عالی برخودار است.

این در حالی است که برخی دیگر از صاحب نظران عراقی نسبت به ترکیب گروه مذاکره کننده این کشور به شدت ایراد گرفته اند.

صادق الموسوی شخصیت سیاسی برجسته عراقی در این خصوص در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: مسوول دفتر نوری المالکی و مسوول سابق دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق، دارای تابعیت فرانسه، سفیر سابق عراق در واشنگتن دارای تابعیت آمریکایی و یک عراقی دیگر که دارای تابعیت ایتالیایی است، گروه رایزنی عراق را تشکیل می دهند.

حامد خلف که از او به عنوان شخصیت نزدیک به المالکی یاد می شود، دارای تابعیت فرانسه، لقمان الفیلی که از کردهای فیلی و نزدیک به برهم صالح رییس جمهوری عراق است، دارای تابعیت آمریکایی و حارث حسن که از او به عنوان یکی از منتقدان الحشد الشعبی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران یاد می شود، تابعیت ایتالیایی دارد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر، حارث حسن را به عنوان یکی از نامزدهای وزارت خارجه معرفی کرده بود که با مخالفت جریان های سیاسی عراق روبرو شد.

این چهره سیاسی که چندان فعالیت سیاسی بارزی نداشته، در سال های اخیر بخشی از پژوهش ها و مقالات خود را در بنیاد بین المللی کارنگی برای صلح منتشر کرده است.

صادق الموسوی نوشته است که آمریکا می خواهد بدون اخذ نظر مجلس عراق، توافقنامه را با بغداد به امضا برساند و در این خصوص برای کسب مصونیت قانونی برای نظامیانش در عراق تلاش می کند.

آمریکا در جریان مذاکرات 2008 برای بقای نظامیانش و کسب مصونیت قانونی آنها تلاش کرد، اما دولت وقت نوری المالکی به شدت با این مساله مخالفت کرد و در نتیجه نظامیان آمریکا در اواخر 2011 خاک عراق را ترک کردند.

گزارش ها حاکی است که آمریکا امیدوار است تا در این دور جدید رایزنی ها که قرار است دهم ماه جاری میلادی (21 خرداد ماه) آغاز شود، بتواند، برای ایجاد پایگاه های دائمی و ماندن نظامیانش در عراق از دولت مصطفی الکاظمی امتیاز بگیرد.

طبق گزارش های منابع خبری غربی، رایزنی های جدید بین بغداد و واشنگتن در سه بخش عمده سیاسی، اقتصادی و نظامی انجام می شود.

مجلس عراق اوایل دی ماه 98 در نشستی با حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین، رای به اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 41

به "خبرنگاران اعضای گروه های مذاکره کننده عراق و آمریکا مشخص شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اعضای گروه های مذاکره کننده عراق و آمریکا مشخص شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید