خبرنگاران برداشت زعفران در گلستان آغاز شد

به گزارش مجله گیلاسفا، گرگان - خبرنگاران - برداشت گُل زعفران از کشتزارهای بارور این محصول در گلستان و عمدتا شرق این استان شمالی آغاز شد.

خبرنگاران برداشت زعفران در گلستان آغاز شد

به گزارش خبرنگاران عمده زعفران استان گلستان در بخش کوهستانی چشمه ساران از توابع شهرستان آزادشهر تولید می شود.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار خبرنگاران گفت که امسال گُل زعفران از 455 هکتار کشت زارهای استان و عمدتا در شهرستان های آزادشهر، مینودشت، گالیکش و رامیان برداشت می شود.

نوید رضا فرهانی با بیان اینکه برداشت گُل زعفران در اقلیم گلستان از آبان ماه آغاز می شود، گفت: میانگین عملکرد تولید بهره برداران گلستان 6.5 کیلوگرم زعفران خشک در هکتار است و برآورد می شود امسال حدود سه هزار کیلوگرم سَرگُل در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود که آمار خوبی محسوب می شود.

وی بیان داشت: راندمان اقتصادی عملکرد گُل دهی زعفران از سال دوم کشت پیاز آن آغاز و برای پنج تا هفت سال متوالی ادامه دارد.

زراعت زعفران در روستای وامنان آزادشهر از حدود 20 سال قبل آغاز و گرایش به ایجاد مزارع جدید در زمین های منطقه طی یک دهه اخیر گسترش و به دیگر مناطق گلستان تسری یافت.

زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنعت غذا، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگاران کُلاله مهم ترین بخش گل زعفران است که زعفران از آن بدست می آید.

کلاله به بخش های مختلف سَرگل، پوشال، دسته و کُنجه تقسیم شده و مرغوبترین زعفران از سرگل کلاله بدست می آید که سرخ ترین بخش آن است.

این فرایند توسط کارگران ماهر انجام می شود چرا که کندی یا نقص در انجام آن به کیفیت محصول لطمه می زند.

ایران قطب تولید زعفران دنیا است و استانهای خراسان رضوی و جنوبی بیشترین میزان این محصول گران قیمت را که نیاز به آب کمی دارد تولید می کنند.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم دنیا از قطب های کشاورزی و نیز کشت گیاهان دارویی به شمار می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 269

به "خبرنگاران برداشت زعفران در گلستان آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برداشت زعفران در گلستان آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید