در 1401 افزایش حقوق معلمان چه خواهد شد؟

به گزارش مجله گیلاسفا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال 1390 ابلاغ شد. سندی که در فصل ششم آن به نظام رتبه بندی معلمان اشاره شده است. اما حالا پس از گذشت یک دهه و کش و قوس های فراوان، مجلس یازدهم می گوید در حال آنالیز طرح رتبه بندی معلمان است و جزئیات آن را هم رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات منتشر نموده است. او گفته که قرار است حداقل حقوق معلمان به 8 میلیون و 20 هزار تومان برسد. اما یک عضو کمیسیون آموزش می گوید که شورای نگهبان این طرح را نمی پذیرد و آن را رد خواهد نمود.

در 1401 افزایش حقوق معلمان چه خواهد شد؟

به گزارش خبرنگاران، دولت در لایحه بودجه 1401 در جدول شماره 9 (برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال 1401) رقم 25 هزار میلیارد تومان را برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان پیش بینی نموده است. براساس این طرح قرار است که معلمان به مقدار 80 درصد دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران حقوق دریافت نمایند.

طبق گفته علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معلمان در 5 گروه رتبه بندی می شوند. در گروه اول حداقل حقوق به هشت میلیون می رسد و حقوق رتبه پنج که گروه ممتاز به شمار میرود هم به 15 میلیون تومان خواهد رسید.

بعلاوه گفته شده که گروه 2 و 3 و و 4 نیز حقوقی ما بین 8 تا 15 میلیون دریافت می نمایند. پیش از این تنها معلمان حاضر در مدارس مشمول طرح رتبه بندی می شدند. اما حالا مجلسی ها می گویند که کادر ادرای و اجرایی آموزش و پرورش نیز به گروه اضافه شده اند.

حالا با این حساب جمع معلمانی که قرار است رتبه بندی آن ها انجام گردد از 503 هزار نفر به 760 هزار نفر افزایش پیدا نموده است.

طرح رتبه بندی حقوق معلمان را افزایش می دهد؟

ساعاتی پس از انتشار جزئیات طرح تازه رتبه بندی معلمان در مجلس از سوی منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، مهرداد ویس کرمی یک عضو دیگر کمیسیون موضع گرفت. او در ویدیویی که از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده، می گوید که افزایش مقدار حقوق معلمان به 80 درصد دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران امکان پذیر نیست.

او معتقد است که اجرای این طرح به 170 تا 200 هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج دارد. این در حالی است که دولت رقم 25 هزار میلیارد را در بودجه 1401 پیش بینی نموده است.

مهرداد ویس کرمی بعلاوه گفته که دولت دوازدهم بار اقتصادی 20 هزار میلیارد تومانی از این 170 تا 200 هزار میلیارد تومان را پذیرفت. اما تصور ما این بود که با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی فرجی حاصل می گردد، ولی دولت سیزدهم هم تنها 25 هزار میلیارد تومان از این بودجه را پذیرفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید دولت که باید تامین نماینده بودجه طرح رتبه بندی معلمان باشد، معتقد است که بودجه بیشتری برای این طرح وجود ندارد.

با این حال او پیش بینی می نماید که اگر اصلاحاتی در طرح کنونی اعمال نگردد، در شورای نگهبان به علت عدم حمایت دولت برگشت خواهد خورد.

او معتقد است که در حال حاضر و با بودجه پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه 1401 افزایش حقوق جدی در لایحه رتبه بندی دیده نمی گردد.

علاوه بر او یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هم بر این عقیده است که این طرح بیشتر همسان سازی است تا رتبه بندی.

او می گوید که برای رتبه بندی احتیاج است سند بیاید و بر روی سند مستقر گردد تا در کیفیت کار آموزش اثرگذار باشد و حق معلم هم داده گردد.

وزارت آموزش و پرورش توان پرداخت پاداش معلمان بازنشسته را ندارد، چه برسد به رتبه بندی!

مهدی پازوکی، اقتصاددان در باره امکان اجرای طرح رتبه بندی معلمان با بودجه وزارت آموزش و پرورش در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: بودجه 1401 یکی از غیرشفاف ترین بودجه های ایران از ابتدای بودجه ریزی است. در حال حاضر شما عدد بودجه دانشگاه تهران را نمی دانید که با بودجه دانشگاه شریف مقایسه کنید. یا بودجه دانشگاه های دولتی تحت نفود نمایندگان در شهرستان ها تعیین نیست. دانشگاه هایی که با نفوذ نمایندگان ایجاد شده و در حال حاضر هم تبدیل به کارخانه مدرک سازی شده اند.

او در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش می گوید: به شکل تفکیک شده، بودجه این وزارتخانه هم تعیین نیست که بدانیم برای هر یک از طرح ها چه مقدار اعتباری پیش بینی شده است. اما اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته که طرح رتبه بندی را به نتیجه می رساند و حقوق معلمان چشمگیر افزایش پیدا می نماید، حرفی غیر کارشناسی است. اما اگر دارند چرا معلمانی که سال گذشته بازنشسته شده اند، هنوز پاداش شان را دریافت ننموده اند؟

این اقتصاددان اضافه کرد: در حال حاضر معلمانی که 31 شهریور سال جاری بازنشسته شده اند، سال آینده پاداش شان پرداخت می گردد. در حالی که بازنشستگان در نهاد ریاست جمهوری در همان نخستین ماه اول خاتمه خدمت، پاداش شان را دریافت می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1114

به "در 1401 افزایش حقوق معلمان چه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در 1401 افزایش حقوق معلمان چه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید