طراحی ربات گردگیر پنل های خورشیدی به همت فناوران یزدی خبرنگاران

به گزارش مجله گیلاسفا، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد گفت: پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره گیری از دستاورد های روز جهان پیروز به ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی شدند.

طراحی ربات گردگیر پنل های خورشیدی به همت فناوران یزدی خبرنگاران

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ فوری از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

روح الله عزیزی تفتی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران گفت: گردگیری و تمیز کردن پنل های خورشیدی امری ضروری برای بازدهی بالا و افزایش عمر آنهاست. پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره گیری از دستاورد های روز جهان پیروز به ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی شدند که عملیات مدنظر نظر را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

عزیزی تفتی اضافه نمود: از آن جا که آلودگی پنل های خورشیدی تأثیر زیادی در کاهش بازدهی و طول عمر آن ها دارد، تمیزکاری پنل ها با شستشو توسط نیروی انسانی انجام می گردد که این امر با چالش هایی مانند فراموشی شست و شو یا احتیاج به شست و شو بعد از هر طوفان و گرد و خاک همراه است؛ بنابراین، یک ربات گردگیر کم هزینه جهت پنل های خورشیدی پشت بامی طراحی و ساخته شد تا عملیات تمیزکاری را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد دستیابی به فناوری ساخت یک ربات بومی، سادگی استفاده از ربات، هزینه پایین آن، تمیزکاری اتوماتیک پنل ها در بازه های زمانی قابل برنامه ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری پنل ها را از جمله دستاورد های این پروژه مطرح کرد و اضافه نمود: این پروژه برای سه نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نموده و فرآیند ثبت اختراع این طرح در حال اجرا است.

وی در سرانجام گفت: افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال شدن بعد از هر طوفان یا گرد و خاک به روشی مالی و بهینه سازی ساختار مکانیکی به منظور کاهش بیش تر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه های آینده جهت توسعه طرح است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 703

به "طراحی ربات گردگیر پنل های خورشیدی به همت فناوران یزدی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ربات گردگیر پنل های خورشیدی به همت فناوران یزدی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید