محاسبه میزان رانت توزیع شده در قرعه کشی ایران خودرو

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران : پیش از ظهر 14 آبان قرعه کشی ششمین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو برگزار می گردد. با توجه به قیمت اعلامی برای پیش فروش خودروها و مقایسه آنها با قیمت بازار به نظر می رسد شکاف قیمتی قابل توجهی میان محصولات حاضر در طرح قرعه کشی وبازار به وجود آمده است.

محاسبه میزان رانت توزیع شده در قرعه کشی ایران خودرو

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران؛ در ششمین مرحله از فروش فوق العاده ایران خودرو، این خودروساز نیز همانند سایپا حداقل مجوز افزایش قیمت خودرو را برای فروش فوق العاده خودروها اعمال کرد و محصولات قرار گرفته در لیست فروش فوق العاده ایران خودرو افزایش نزدیک به 25 درصدی را نسبت به پیش فروش دوره قبل تجربه نموده اند.

چندی پیش بانک مرکزی گفت مطابق با نرخ تورمی بخشی که بانک مرکزی اعلام نموده خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر 25 درصدی در قیمت محصولات در 3 ماهه سوم امسال شدند. با اعلام این موافقت شرکت سایپا بلافاصله اقدام به فروش فوری محصولات خود با قیمت جدید کرد و حال ایران خودرو سه محصول پارس بنزینی، پژو 206 تیپ 2 و سمند LX خود را در فهرست قیمت های جدید قرار داده است.

اختلاف قیمت در بازار

اما نکته ای که در این میان مطرح می شود به اختلاف قیمت خودروهای پیش فروش شده با قیمت خودرو در بازار باز می شود. براساس این مرحله از طرح فروش فوق ایران خودرو قیمت پارس بنزینی 121 میلیون و 547 هزار و 475 تومان در نظر گرفته شده این در حالی است که این خودرو با قیمت 250 میلیون تومان در بازار داد و ستد می شود و این به معنی آن است که پارس بنزینی با رشدی 105.6 درصدی در بازار معامله می شود. در مورد پژو 206 تیپ 2 نیز قیمت در نظر گرفته شده برای این مرحله از فروش فوق العاده 110 میلیون و 111 هزارو 389 تومان در نظر گرفته شده است، پژو 206 تیپ 2 در حال حاضر با قیمت 292 میلیون تومان در بازار معامله می شود و این به معنی آن است که برد در قرعه کشی سودی 165 درصدی را نصیب برندگان خواهد نمود.

اما در مورد سمند LX نیز قیمت اعلام شده از سوی ایران خودرو 116 میلیون و 735 هزار و 372 تومان است این خودرو در بازار با قیمتی 207 میلیون تومانی معامله می شود و سود آن برای برندگان 77.3 درصد است. با این شرایط می توان گفت اظهارات مطرح شده از سوی بعضی از فعالان بازار خودرو مبنی بر اینکه در حال حاضر برندگان قرعه کشی ها بازارگردانان بازار خودرو هستند تا حدودی صحه گذاشت.

رانتی که جابجا می شود

با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که با توجه به اختلاف قیمت کارخانه با بازار میزان رانت این معامله چقدر است؟ در این خصوص در ابتدا باید معین کنیم که در این مرحله چه تعداد خودور به ثبت نام کنندگان واگذار می شود؛ با توجه به اینکه تعداد دریافت کنندگان خودروهای ثبت نامی تا روز قرعه کشی نامعین است می توان از خودروهای تحویلی در دوره قبل استفاده کرد و با یک معدل گیری به این نتیجه رسید که در این مرحله نیز همانند دوره های قبل حدود 4 هزار و 720 دستگاه خودرو به ثبت نام کنندگان واگذار خواهد شد و با توجه به اختلافی که میان بازار و کارخانه وجود دارد می توان گفت در این مرحله حداقل 630 میلیارد تومان رانت به وجود می آید و از سوی دیگر با توجه به اینکه خودروسازان با قیمت های جدید پیش فروش های جدید را صورت داده اند احتمالا باید شاهد رشد قیمت در بازار نیز باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 309

به "محاسبه میزان رانت توزیع شده در قرعه کشی ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه میزان رانت توزیع شده در قرعه کشی ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید