با مرگبارترین فانوس دریایی دنیا آشنا شوید

به گزارش مجله گیلاسفا، فانوس دریایی خلیج جرویس برای جلوگیری از برخورد کشتی با صخره ها ساخته شد؛ اما به علت موقعیت مکانی اشتباهش باعث خرابی کشتی های بسیاری شد.

با مرگبارترین فانوس دریایی دنیا آشنا شوید

در شبه جزیره ای در کنار دریای تاسمان در نزدیکی خلیج جرویس در جنوب استرالیا یک فانوس دریایی قرار داشت که برای مدتی بیش از چهل سال فعال بود. موقعیت مکانی قرارگیری فانوس دریایی دماغه سنت جرج صحیح نبود و به همین علت باعث می شد کشتی های دریانوردان بی تجربه ای که سوار بر کشتی ها از این منطقه عبور می کردند، با هدایت اشتباه این فانوس دریایی به صخره های موجود در کف این خلیج برخورد کند و از بین برود.صخره های اطراف سنت جورج در جنوب خلیج جرویس صخره هایی بودند که اگر کشتی ها به آن ها برخورد می کرد، شدیدا آسیب می دید و از بین می رفت. به همین علت در اواسط قرن نوزدهم تصمیم گرفته شد که در ساحل این منطقه فانوس دریایی ساخته گردد که از برخورد کشتی ها به این صخره ها جلوگیری کند.

در سال 1857 معماری به نام الکساندر داوسون و دستیارش میلینگتون آغاز به جستجو برای یافتن یک مکان مناسب برای احداث یک فانوس دریایی در سنت جورج کردند. متأسفانه داوسون بیشتر علاقه مند بود مکان احداث را در جایی انتخاب کند که ساخت وساز راحت تر باشد؛ نه اینکه جایی باشد که امکان هدایت و مسیریابی بهتری به فانوس دریایی بدهد. وقتی تیم ارزیابی برای آنالیز مکان انتخابی به وسیله داوسون رفتند، متوجه شدند مکان انتخابی از موقعیت های لازم در دریا، قابل تماشا نیست. آن ها بعلاوه نقشه هایی که داوسون و میلینگتون آماده نموده بودند را تماشاد و گفتند به نظر می رسد حتی نمی توان گفت آیا این مکان انتخابی واقعا روی نقشه وجود دارد یا خیر. از طرفی اعضای تیم به این موضوع شک کردند که شاید داوسون مکان انتخابی را بر اساس نزدیکی به معدنی که قرار بود سنگ های لازم برای ساخت وساز را از آن تأمین نمایند، انتخاب نموده است.

علی رغم تمام این کمبودها و ایراداتی که به وسیله تیم ارزیابی به مکان انتخابی وارد آمد، سرپرست تیم به علت نامعلومی مجوز ساخت فانوس دریایی در این مکان را صادر کرد. از زمان اتمام ساخت این فانوس دریایی، برای مدت چهل سال، تعداد بسیاری کشتی در این خلیج به صخره ها برخورد نموده و نابود شدند و مسئول همه آن ها هم موقعیت قرارگیری فانوس دریایی بود. چون این فانوس نه از جنوب خلیج و نه از شمال آن قابل تماشا نبود. در نهایت در سال 1899 این فانوس دریایی با یک فانوس دریایی دیگر با جهتی عمود بر فانوس اولیه و در موقعیت مناسب تری از ساحل، جایگزین شد.

با این وجود، حتی بعد از جایگزین کردن فانوس دریایی، باز هم فانوس اولیه مسائل مسیریابی برای کشتی ها ایجاد می کرد. چون برج آن از ماسه براق ساخته شده بود و در شب های مهتابی می درخشید و باعث انحراف کشتی ها می شد. به همین علت در اوایل قرن بیستم ساختمان این فانوس را هم تخریب کردند.

البته فانوس دریایی سنت جورج تنها برای کشتی ها مشکل ساز و بدیُمن نبود، بلکه برای مسئولان آن که در ساختمان فانوس زندگی می کردند هم بد یمن بود. یکی از مسئولان فانوس دریایی در حال ماهیگیری غرق شد. دیگری در اثر ضربه اسب به سرش کشته شد. اما معروف ترین ماجرای این فانوس دریایی که بیشتر در موردش صحبت می گردد، این است که دو دختر نوجوان در حال بازی با یک اسلحه گرم مسلح بودند که ناگهان اسلحه شلیک نموده و یکی از آن دو دختر کشته شده است.

فانوس دریایی سنت جورج به علت تاریخ غیر عادی اش، در حال حاضر جزو منطقه ها حفاظت شده است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1188

به "با مرگبارترین فانوس دریایی دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مرگبارترین فانوس دریایی دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید