جوان سازی واژن و هر آنچه باید درباره آن بدانید

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران: یک زن طی سال های زندگی خود مراحلی مانند تغییرات هورمونی و زایمان را پشت سر می گذارد که می توانند تغییراتی در اندام تناسلی شان ایجاد کنند. این تغییرات بر کیفیت زندگی یک زن اثر می گذارند که شامل انعطاف پذیری واژن، بی اختیاری ادرار، خشکی واژن، کاهش تحریک پذیری در اندام تناسلی و کاهش نرمی و تغییر رنگ لابیا مینور و لابیا ماژور می گردد. جوانسازی واژن از جمله اقداماتی است که در جهت ترمیم بافت های آسیب دیده و قدیمی انجام می گردد. طی سال های اخیر، پزشکان و خانم ها بالاخره صحبت در خصوص این مسئله مهم را آغاز نموده اند و تعداد درمان ها و راه چاره ها برای جوانسازی واژن رو به افزایش است.

جوان سازی واژن و هر آنچه باید درباره آن بدانید

ابزار هایی که برای درمان و رفع برخی از این تغییرات واژینال یا همه آن ها و به طور کلی جوانسازی واژن به کار می فرایند بسیار متنوع اند؛ از رادیوفرکانسی یا لیزر گرفته تا تزریق کلاژن. گاهی از فیلر ها نیز برای تزریق به ناحیه کلیتوریس استفاده می گردد.

آگاهی نسبت به آناتومی واژن در جوانسازی واژن اهمیت دارد

واژن یک لوله توخالی است که در حالت عادی دیواره های آن روی هم قرار گرفته اند. این کار سبب محافظت از اندام های درونی دستگاه تناسلی می گردد. واژن ساختاری کاملا انعطاف پذیر دارد، تا حدی که یک جنین را می تواند از خود عبور دهد. داخل بافت واژن چین های ریز و درشتی وجود دارد که همین موضوع باعث افزایش سطح واژن و انعطاف پذیری آن می گردد. ساختار داخلی واژن به گونه ای است که بسیار به هورمون های تخمدان حساس است.

سلول های داخلی واژن، با ترشح مایع مخصوصی که خاصیت اسیدی دارد، محیط واژن را ضد عفونی و محافظت می نمایند. به همین دلیل با کاهش این مایع مخاطی، واژن محلی مناسب برای رشد عوامل بیماری زا شده و شرایط برای رشد میکروب ها به خوبی فراهم می گردد. عضلات کف لگن، در ساختار واژن نقش مهمی دارند. این عضلات به قدری مهم هستند که با کوچکترین آسیب و ضعف ممکن است فرد دچار، افتادگی رحم، افتادگی مثانه، شلی واژن، بی اختیاری ادرار، عفونت های مزمن و گشادی واژن گردد.

چه عواملی به عضلات و دیواره های واژن آسیب می زنند؟

  • زایمان های مکرر
  • بارداری
  • اضافه وزن و چاقی
  • کاهش وزن زیاد و ناگهانی
  • آسیب های جدی مکانیکی
  • بلند کردن اجسام سنگین در درازمدت
  • سرفه های مزمن
  • ژنتیک

جوانسازی واژن برای رفع آتروفی یا خشکی واژن

در سنین یائسگی ناحیه تناسلی خانم ها به دلیل کاهش فراوری هورمون استروژن و از بین رفتن عروق و کلاژن موجود در بافت و در نتیجه سخت شدن و کاهش قطر بافت، دچار خشکی، درد و سوزش و خارش می گردد که به آن آتروفی یا خشکی واژن می گویند. این اتفاق می تواند باعث خشکی، خونریزی و درد در هنگام رابطه جنسی شده و به دنبال آن مسائل ناخواسته دیگری ایجاد کند، مانند کاهش میل جنسی و سردی در روابط زناشویی. خشکی واژن در بهداشت و سلامت بدن نیز موثر است و باعث تغییرات PH بافت واژن و افزایش احتمال رشد میکروب های بیماری زا و بروز عفونت در واژن خواهد شد.

خارش های متعدد، سوزش، بوی غیرطبیعی واژن، ترشحات زیاد و غیرطبیعی نیز از دیگر عوارض خشکی واژن هستند. با گذشت زمان، اگر خشکی واژن درمان نگردد، عضلاتی که در نگه داشتن مثانه و رحم در شرایط درست خود نقش دارند، دچار ضعف و مشکل می شوند. به همین دلیل، رحم و مثانه به مرور دچار افتادگی خواهند شد. همچنین، اگر به موقع خشکی واژن درمان نگردد، واژن به مرور ضعیف و شنماینده شده و همین خود باعث می گردد رحم و مثانه نیز بیفتند. از طرفی شل شدن عضلات واژن سبب شل شدن خود واژن نیز شده و فرد دچار گشادی واژن می گردد.

تکنیک های جوانسازی واژن

  • رفع خشکی واژن و آتروفی در خانم های یائسه
  • تنگ کردن واژن
  • سفید سازی واژن یا بلیچینگ واژن
  • لابیاپلاستی
  • سفت کردن و فرم دهی ناحیه تناسلی خارجی با تزریق ژل یا چربی

جوانسازی واژن و درمان خشکی واژن با لیزر

برای درمان خشکی واژن می توانید از گزینه های جراحی پلاستیک، هورمون درمانی و لیزر درمانی بهره ببرید. جراحی پلاستیک هزینه بالایی دارد و خطرات مربوط به خود جراحی و مراقبت های بعد از آن و احتیاج بیهوشی، بخیه، خونریزی و مدت طولانی استراحت مطلق و عدم رابطه جنسی حداقل تا دو ماه و مهم تر از آن عدم امکان زایمان طبیعی پس از عمل جراحی برای بیشتر خانم ها سخت و غیرقابل تحمل است. در خصوص هورمون درمانی نیز با توجه به احتمال بروز سرطان با این روش درمانی، این راه چاره چندان مورد پسند نیست و در ضمن روشی قطعی و دائمی محسوب نمی گردد.

اما لیزر درمانی برای رفع خشکی واژن مزایای زیادی دارد که به آن اشاره می کنیم:

  • کمترین عوارض جانبی را نسبت به سایر روش ها دارد.
  • دوران نقاهت پس از لیزر درمانی بسیار کوتاه است.
  • مدت جلسه درمان بسیار کوتاه بوده و در کمترین زمان ممکن نتیجه دیده می گردد.
  • الاستیته و کشسانی پوست افزایش می یابد و نرمی مخاط داخلی واژن بازیابی خواهد شد.
  • عمق نفوذ بالایی داشته و سطوح داخلی پوست نیز تا حد زیادی ترمیم می گردد.

جوانسازی واژن و درمان خشکی واژن با لیزر چگونه انجام می گردد؟

  • جلسه درمان معمولا سه الی هفت دقیقه طول می کشد و احتیاج به بیهوشی ندارد.
  • در طول فرایند درمان، پزشک متخصص زنان، پروب مخصوص دستگاه لیزر را وارد واژن می نماید.
  • هر بار که اشعه لیزر به سطح پوست می رسد موجب بازسازی پوست واژن شده و رطوبت آن را افزایش می دهد.
  • عوارض جانبی این روش بسیار کم بوده و شامل احساس سوزش بسیار کم و مقداری ناراحتی به علت وارد کردن پروب دستگاه لیزر می گردد. این موارد نیز پس از اتمام لیزر درمانی رفع خواهند شد.

جوانسازی واژن و روش های تنگ کردن واژن

جوانسازی واژن و تنگ کردن واژن با جراحی

عمل جراحی تنگ کردن واژن که به آن کولپورافی یا پرینورافی هم می گوییم در اتاق عمل زیر بیهوشی یا بی حسی انجام می گردد، بافت های شل و اضافه برداشته می گردد و سپس ترمیم انجام می گردد. دوره نقاهت آن 4 تا 6 هفته است.

جوانسازی واژن و تنگ کردن واژن با روش لیفت با نخ

روش لیفت واژن با نخ توسط نخ های مخصوص و به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می گردد و به وسیله مکانیکال یا کلاژن سازی عمل می نماید. ماندگاری آن حدود یکسال است.

جوانسازی واژن و تنگ کردن واژن با لیزر

تا سال های قبل تنگ کردن واژن فقط با عمل جراحی انجام می شد، ولی امروزه با استفاده از لیزر CO2 این عمل در کمترین زمان و بدون درد و خونریزی به صورت سرپایی در مطب توسط متخصص زنان انجام می گردد. هزینه این روش هم به مراتب از روش جراحی کمتر است.

مدت زمان انجام تنگ کردن واژن با لیزر حدود 15 دقیقه است و تعداد جلسات لازم برای این کار برای هر فرد متفاوت است، ولی به طور میانگین حداقل سه جلسه به فواصل یک ماهه احتیاج است. ماندگاری تنگ کردن واژن با لیزر بین 12 تا 18 ماه است و بهتر است پس از این مدت لیزر تکرار گردد.

جوانسازی واژن و سفید سازی یا بلیچینگ واژن با لیزر

بلیچینگ واژن با لیزر اغلب در مقایسه با سایر راهکار های موضعی بلیچینگ مانند استفاده از کرم و لوسیون امتیازاتی دارد. بلیچینگ واژن با کرم و لوسیون، نقاط ضعفی دارد که در بلیچینگ واژن با لیزر این معایب رفع شده اند. اولین مسئله این است که استفاده از مواد شیمیایی در چنین نواحی حساسی از پوست کار درستی نیست. مواد شیمیایی تندی که در این کرم ها استفاده می شوند تا تیرگی پوست را رفع نمایند می توانند بیشتر مضر باشند تا مفید. هر واکنشی در این پوست حساس می تواند منجر به تجربیات دردناک و عوارض پیچیده ای گردد. به همین دلیل خیلی از خانم ها مایل به استفاده از کرم و لوسیون برای بلیچینگ واژن نیستند.

مسئله دیگری که در خصوص بلیچینگ واژن با راهکار های موضعی وجود دارد این است که نتیجه این راه چاره ها فقط تا چند روز باقی می مانند و بعد از نهایتا یکی دو ماه، پوست ناحیه واژن به رنگ و شرایط سابق خود برخواهد گشت و حتی شاید تیره تر هم بگردد. از طرفی دیگر، بلیچینگ واژن با لیزر، نتایج ماندگارتری دارد، زیرا در صورتی که مراقبت های لازم را انجام دهید، سفیدی پوست واژن تقریبا برای همواره حفظ خواهد شد.

جوانسازی واژن و بلیچینگ واژن با لیزر به چند جلسه درمان احتیاج دارد؟

بین 1 تا 3 جلسه متفاوت است و بستگی به شدت تیرگی پوست ناحیه تناسلی و نظر پزشک متخصص دارد. معمولا اثرات روشن سازی پوست ناحیه تناسلی دو هفته بعد لیزر قابل مشاهده است. بهتر است فواصل لیزر بین 30 تا 45 روز باشد.

جوانسازی واژن و مراحل بلیچینگ واژن با لیزر

پزشک جراح شما ممکن است توصیه کند چند روز قبل از آغاز درمان، استفاده از تیغ و کرم و لوسیون را متوقف کنید. در روز مورد نظر احتیاجی نیست لباس زیر به تن داشته باشید. بلیچینگ واژن با لیزر احتیاج به هیچ نوع بیهوشی ندارد و در بیشتر موارد، تمام مراحل بلیچینگ واژن در عرض یک ساعت انجام می شوند. پزشک شما ممکن است چند کرم موضعی برای تان تجویز کند که بعد از درمان با لیزر از آن ها بهره ببرید. بعد از بلیچینگ واژن با لیزر باید تا چند روز ناحیه واژن را خشک نگه دارید. برای برخی از افراد ممکن است به چند جلسه درمان احتیاج باشد تا بهترین نتیجه گرفته گردد.

جوانسازی واژن و لابیا پلاستی

لابیا پلاستی برای خانم هایی انجام می گردد که معمولا لابیا مینور های عظیمی دارند و در موارد شدیدتر لابیا ها به قدری عظیم هستند که افراد نمی توانند لباس تنگ بپوشند و قادر به برقرار کردن رابطه جنسی مطلوب نیستند. در این صورت فرد به دکتر لابیا پلاستی مراجعه می نماید و بعد از معاینه اولیه جراح تصمیم می گیرد که لابیاپلاستی با لیزر و یا با جراحی را برای فرد انجام دهد. لابیا پلاستی به دو روش انجام می گردد: با عمل جراحی و بیهوشی یا با لیزر و بدون درد و بیهوشی.

جوانسازی واژن و لابیا پلاستی با لیزر

در لابیاپلاستی با لیزر که با بی حسی موضعی صورت می گیرد در ابتدا نواحی مورد نظری که باید تغییر روی آن ها صورت بگیرد علامت گذاری می شوند تا لیزر تنها به همین قسمت ها بتابد و بافت های مجاور دچار هیچ آسیب و یا تغییری نخواهند شد. لیزر باعث بهبود جریان خون و ساخت کلاژن می گردد که همین امر موجب جوانسازی واژن نیز خواهد شد. تنظیم درجه لیزر بسته به تشخیص جراح لابیا پلاستی متفاوت خواهد بود. مدت زمان لابیا پلاستی با این روش کمتر بوده و فرد دوره نقاهت کمتری را سپری خواهد نمود.

جوانسازی واژن و سفت کردن و فرم دهی ناحیه تناسلی خارجی با تزریق ژل یا چربی

کی دیگر از روش های جوانسازی و زیباسازی واژن، تزریق ژل یا چربی به لب های خارجی و عظیم واژن است که باعث رفع چین و چروک پوست نواحی می گردد. این تزریق پوست واژن را سفت تر می نماید.

عمل تزریق چربی بهتر است در بیمارستان یا کلینیک مجهز انجام گردد، ولی تزریق ژل به صورت سرپایی در مطب قابل انجام است و پس از تزریق می توانید به فعالیت روزانه خود ادامه دهید. ماندگاری تزریق ژل و چربی حدود یک تا دو سال است.

مراقبت های قبل از جوانسازی واژن

  • اگر در دوران قاعدگی هستید باید صبر کنید تا قاعدگی تان تمام گردد و چند روز از آن بگذارد.
  • سعی کنید قبل از لیزر، تمام ناحیه مورد نظر را شیو کنید و از مالیدن کرم یا هر چیز دیگری بر روی ناحیه تناسلی و اطراف آن خودداری کنید.
  • بهتر است تا یک هفته قبل از لیزر از رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در برخی مواقع انجام تست پاپ اسمیر قبل از جوانسازی واژن ضروری است.
  • حتما قبل از انجام جوانسازی واژن، فرد باید از نظر عفونت واژینال مورد آنالیز قرار بگیرد

مراقبت های بعد از جوانسازی واژن

  • مهم ترین مراقبت بعد از جوانسازی واژن، برقرار نکردن رابطه جنسی است. شما حتما باید تا بهبودی کامل و زمانی که پزشک تان برای شما تعیین نموده از رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • بهتر است تا انتها دوره نقاهت و برگشت به روال عادی از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • فعالیت های فیزیکی سخت و سخت در این دوره ممنوه است تا پزشک تان اجازه دهد.
  • اگر برای تان داروی خاصی تجویز شده باید دقیقا سر ساعت تعیین شده آن را مصرف کنید.
  • در صورت بروز ترشحات غیرطبیعی، بوی بد و یا هر علامت غیر طبیعی دیگری به پزشک تان خبر دهید.
  • حتما در زمان تعیین شده برای چکاپ دوم مراجعه کنید.

عوارض احتمالی عمل جوانسازی واژن چیست؟

عمل جوانسازی واژن به طور کلی عمل خطرناکی نیست و علائم و عوارضی که در ادامه می گوییم، بخشی طبیعی از فرایند التیام بعد از عمل جوانسازی واژن هستند و ممکن است شما تنها برخی از آن ها را تجربه کنید یا حتی دچار هیچکدام آن ها نشوید.

تورم بعد از جوانسازی واژن

ممکن است بعد از عمل جوانسازی واژن دچار مقداری تورم در اطراف ناحیه مورد نظر شوید که این مسئله با کمپرس سرد یا با دراز کشیدن و بالاتر قرار دادن سطح لگن برای تخلیه مایعات از ناحیه عمل قابل رفع است. بیشتر تورم ها در عرض شش هفته رفع می شوند، اما ممکن است تورمی خفیف تا شش ماه باقی بماند.

کبودی بعد از جوانسازی واژن

این طبیعی است که اطراف ناحیه مورد عمل کبود گردد. کبودی نیز مانند تورم با استفاده از کمپرس یخ یا داروی ضد التهاب قابل رفع است، اما طی فرایند التیام خودش نیز رفع خواهد شد.

خونریزی بعد از جوانسازی واژن

مانند هر عمل دیگری، انتظار کمی خونریزی بعد از عمل جوانسازی واژن نیز وجود دارد. پزشک جراح شما به شما خواهد گفت چه اندازه خونریزی برای عمل شما طبیعی است و چه زمانی باید به او خبر بدهید.

اسکار بعد از جوانسازی واژٰن

برش هایی که در عمل جوانسازی واژن انجام می شوند بسیار ریز هستند، اما به هر حال کمی اسکار و جای زخم طبیعی است. برش های اجرا شده حین لابیا پلاستی اغلب با چین های لابیا پوشش داده می شوند و خیلی از اسکار های مربوط به واژینوپلاستی داخلی بوده و به چشم نمی آیند.

درد خفیف تا متوسط بعد از جوانسازی واژن

ریکاوری بعد از جوانسازی واژن می تواند دردناک باشد. این درد بیشتر در خصوص لابیا پلاستی وجود دارد. از طرفی دیگر، درد مرتبط با واژینوپلاستی نیز ممکن است درد عمیقی باشد.

منابع: plasticsurgery ،cosmeticlasergynecology

منبع: برترین ها
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 74

به "جوان سازی واژن و هر آنچه باید درباره آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوان سازی واژن و هر آنچه باید درباره آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید