فقط 5 گرم از این زهر 400 انسان را می کشد

به گزارش مجله گیلاسفا، یک مار استرالیایی از گونه تایپان ساحلی رکورد جدیدی را ثبت نموده و زهر کافی برای کشتن 400 انسان فراوری نموده است.

فقط 5 گرم از این زهر 400 انسان را می کشد

به گزارش خبرنگاران ، این رکورد به وسیله یک مار از گونه تایپان ساحلی به نام سایکلون (Cyclone) به معنی گردباد در پارک خزندگان استرالیا که باغ وحشی در فاصله چند کیلومتری شهر سیدنی است، شکسته شد. رکورد قبلی فراوری زهر نیز متعلق به یک مار تایپان ساحلی بود که هر دوی این مارها در یک باغ وحش نگهداری می شوند.

بر اساس گزارش روزیاتو، مقامات این باغ وحش می گویند سایکلون در یک بار نیش زدن بیش از 0.18 اونس معادل 5.2 گرم سم از خود خارج کرد که این اندازه زهر برای کشتن در جای 400 انسان کافی است.

به گفته مقامات این باغ وحش، این میزان سه برابر میانگین فراوری سم طبیعی (1.8 گرم) از یک تایپان ساحلی است.

رکورد قبلی فراوری زهر نیز متعلق به یک مار از همین گونه بود که در همان باغ وحش نگهداری می گردد. آن مار به نام ویپلش (Whiplash) به معنی شلاق در سال 2022 در یک استخراج زهر معادل 4.9 گرم زهر فراوری نموده بود.

کلمه تایپان (Taipan) نامی است که به وسیله مردم کیپ یورک به این گونه داده شده و به وسیله یک پژوهشگر به نام دکتر دونالد تامسون مصطلح شد.

طول میانه این مار حدود 2 متر است و مارهای نر کمی بیشتر از ماده ها رشد می نمایند. بیشترین طول یک تایپان ساحلی بیش از سه متر گزارش شده است.

مار ساحلی تایپان اغلب به عنوان خطرناک ترین مار در استرالیا در نظر گرفته می گردد. آنها مارهایی بسیار عصبی و هوشیار هستند و هر حرکتی در نزدیکی آنها ممکن است باعث حمله آنها گردد.

هنگامی که تایپان ساحلی حمله می نماید، میزان زیادی از زهر بسیار سمی خود را به اعماق گوشت طعمه تزریق می نماید و مطالعات نشان داده است که آنها قادر به تزریق همان میزان زهر در نیش دوم یا سوم نیز هستند.

زهر آنها بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و موجب لخته شدن خون می گردد و قربانیان ممکن است سردرد، تهوع و استفراغ، فروپاشی، تشنج (به ویژه در بچه ها)، فلج، خونریزی داخلی، میولیز (تخریب بافت عضلانی) و آسیب کلیوی را تجربه نمایند.

بیلی کولت مدیر این عملیات در پارک خزندگان استرالیا گفت که سایکلون یکی از خطرناک ترین مارهای این پارک است.

به گفته وی، اگرچه تایپان های ساحلی سمی ترین مارهای دنیا نیستند، اما به خاطر پرخاشگری خود بدنام هستند و در برخوردهای وحشیانه به نیش زدن انسان ها ادامه می دهند.

او بعلاوه گفت که این پارک تنها پارک در استرالیا است که زهر تایپان های ساحلی را برای فراوری پادزهر استخراج می نماید.

این اندازه زهر رکوردشکن که از سایکلون استخراج شده برای فراوری پادزهر استفاده خواهد شد که پژوهشگران امیدوارند جان کسانی را که بدشانسی می آورند و به وسیله یک تایپان ساحلی در طبیعت گزیده می شوند، نجات دهد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 مرداد 1403 بروزرسانی: 2 مرداد 1403 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1493

به "فقط 5 گرم از این زهر 400 انسان را می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط 5 گرم از این زهر 400 انسان را می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید