مشکل ضایعات غذایی در گردشگری، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد

به گزارش مجله گیلاسفا، ضایعات غذایی در گردشگری یکی از مسائل مهمی است که به دلیل معین نبودن منابع دقیق آن، این روزها تلاش ها برای مبارزه با این مشکل، با چالش های جدیدی روبرو شده است.

مشکل ضایعات غذایی در گردشگری، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد

به عقیده محققان، فاصله زیادی بین نحوه درک اتلاف مواد غذایی در صنعت گردشگری و نحوه محاسبه آن وجود دارد. ضایعات غذایی در رستوران ها، هتل ها و رویدادها ایجاد می شوند. این مقدار ضایعات می تواند تخمین زده شده و محاسبه شود ولی همانطور که صنعت گردشگری روز به روز بزرگتر و متنوع تر می شود، ضایعات مواد غذایی هم در پی آن توسعه پیدا می کند.

به گفته محققان دانشگاه فنلاند شرقی و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، فاصله زیادی بین درک ضایعات غذایی در صنعت گردشگری و نحوه محاسبه آنها وجود دارد. ضایعات غذایی حاصل از هتل ها، رستوران ها و رویدادها قابل شناسایی هستند و می توان آنها را محاسبه کرد ولی با توسعه روز افزون صنعت گردشگری و ایجاد تنوع در آن، منابع ایجاد ضایعات غذایی هم دچار تنوع و تعدد شده است.

به گفته محققان، تمرکز کردن روی پیشگیری از ضایعات غذایی آن هم فقط در سرویس های غذایی سنتی و اقامتگاه ها، این حقیقت را از یاد می برد که انواع گردشگری و انواع اقامتگاه از جمله خانه های توریست پذیر در حال توسعه است و صرف نظر کردن از این جنبه گردشگری، باعث از بین رفتن نتیجه تلاش ها در زمینه گردشگری پایدار است.

ضایعات غذایی یکی از مسائل مهم در سطح دنیای است و همچنین به عنوان برجسته ترین نوع ضایعات در پذیرایی از گردشگران شناخته می شود. سالانه حدود 1/3 میلیارد تن مواد غذایی از بین می رود و ضایع می شود که این مقدار برابر است با یک سوم و حتی نصف همه مواد غذایی مورد نیاز برای مصرف انسان. ضایعات غذایی یک موضوع مهم زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی است.

در واقع، صنعت گردشگری برای حل مشکل ضایعات غذایی با دلایل روبه رشد اقتصادی، اجتماعی و قانونی روبرو است. گردشگری در دنیای امروز به بسته های مسافرتی و اقامت در هتل ها محدود نمی شود. به لطف ضرورت جایگزین هایی مثل کمپ ها و کوچ سرفینگ و اقامتگاه هایی مثل ای بی ان بی، ماندن در خانه دوستان و اقوام یا سفر به اقصی نقاط دنیا با وسایل تفریحی، گردشگری امروزه بسیار تنوع پیدا کرده است. ضایعات غذایی در همه این اقامتگاه های خانگی توریستی وجود دارد ولی تحقیقات کمی تا به حال روی آن اجرا شده است. کاهش ضایعات مواد غذایی از این منابع نیز بسیار ضروری است.

مدیر تحقیقات دانشگاه فنلاند شرقی، یوهو پسونن، در این مورد می گوید:

می توانیم ببینیم که در صنعت گردشگری، بازیکنان تلاشگری وجود دارند که پیروز شده اند ضایعات مواد غذایی خود را کاهش دهند و حتی پیروز شده اند آن را مدیریت کرده و به یک دارایی یا فرصت تبدیل کنند. هنوز، این تلاش ها در سرویس های سنتی سرو غذا یا اقامتگاه های سنتی مثل هتل ها برای کاهش ضایعات غذایی کافی نیست و باید از همه اقامتگاه های توریستی خانگی هم بخواهیم که در این زمینه تلاش کنند. با تغییر و تحول در بخش گردشگری، تحقیق در مورد ضایعات غذایی و گردشگری پایدار، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به گفته محققان، کاهش همه جانبه ضایعات مواد غذایی نیازمند این است که منابع و مقادیر آن شناسایی شود و سهم گردشگری خانگی در آن نیز باید مورد محاسبه قرار بگیرد. به علاوه، در مورد عوامل اصلی ایجاد ضایعات غذایی گردشگری خانگی و موانع کاهش آن باید مطالعه صورت بگیرد.

پسونن خاطرنشان می کند:

ما به مدل هایی نیاز داریم که معین کند ضایعات غذایی در اقامتگاه های خانگی چطور ایجاد می شود و چطور ممکن است که در طول زمان فرایند آن تغییر کند. علاوه بر این، باید پلتفرم هایی را شناسایی کنیم که از آن می توان برای کاهش ضایعات غذایی استفاده کرد مثلا از طریق شبکه های اجتماعی. در نهایت، همه این تلاش ها بر گردشگری پایدار و اقتصاد دورانی تاکید خواهد داشت.

منبع: کجارو / sciencedaily.com
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1268

به "مشکل ضایعات غذایی در گردشگری، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل ضایعات غذایی در گردشگری، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید