نخستین فصل کاوش باستان شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار به خاتمه رسید

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نخستین فصل کاوش باستان شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار به سرانجام رسید.

نخستین فصل کاوش باستان شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار به خاتمه رسید

علیرضا ابوالاحرار، سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: محوطه قلعه اژدها پیکر به وسعت 20 هکتار در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه ای طبیعی نهاده شده است.

وی اضافه نمود: این محوطه از سه پشته شمالی، میانی و جنوبی تشکیل شده و به وسیله دیواری دفاعی محصور میشده که در فواصل معین برجهای دیده بانی در آن تعبیه شده بود که امروزه بقایای آن قابل مشاهده است.

این باستان شناس توضیح داد: نتایج حاصل از نخستین فصل مطالعات باستان شناسی قلعه اژدها پیکر، پیشینه استقرار در این محوطه را دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی معرفی می نماید که تا اواخر دوره قاجار سکونت در آن ادامه داشته است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه گروه کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی اسلامی قلعه اژدها پیکر لار با هدف شناسایی پیشینه استقراری، شیوه معماری و مطالعه جایگاه مالی و صنعتی، کاوش در این محوطه را شروع کرد، اضافه نمود: در آنالیز باستان شناسی فصل پیشین، قدیمی ترین آثار فرهنگی از قسمت شمالی و پشته شمالی محوطه بدست آمد.

ابوالاحرار اظهار کرد: بر پایه این نتایج و با هدف شناسایی و خواناسازی معماری پشته شمالی، شمال شرقی این بخش مورد کاوش نهاده شد و بخش شرقی از یک بنای مستطیلی شکل شناسایی شد.

وی گفت: این قسمت از بنا شامل سه اتاق است که هر اتاق با درگاهی به قسمت غربی مرتبط می گردد. به نظر می رسد که قسمت غربی راهرویی است برای دسترسی به فضاهای مختلف بنا، اتاق جنوبی با ابعاد 340 در 290 سانتیمتر با یک دیوار باریک از جنس خشتهای عمودی و ملات گچ از فضای معماری میانی جدا شده است. در اتاق میانی چهار خمره سفالی نگهداری آذوقه یافت شد که در داخل و اطراف یکی از ظروف بقایای خرما مشاهده شد.

اتاق شمالی شامل 2 درگاه در سمت شرق و غرب است و طاقچه ای با تزئینات گچبری در گوشه جنوب شرقی آن نهاده شده است. مواد فرهنگی بدست آمده از این فضای معماری متعلق به قرون 5 تا 7 هجری قمری است.

در این پژوهش میدانی، مرکز محوطه قلعه اژدها پیکر حدفاصل پشته میانی و شمالی نیز به منظور دستیابی به بخش صنعتی مورد کاوش نهاده شد و در اولین لایه استقراری بر روی بستر طبیعی تپه، شواهد کوره ساخت سفال بدست آمد. در آنالیز فصل گذشته در این محدوده ابزار مرتبط با کارگاه های ساخت سفال یافت شد.

یکی از موارد با ارزش در مطالعات باستان شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر تداوم سکونت از قرن پنجم تا قرن هفتم هجری قمری است، این در حالی است که بیشتر محوطه های مرتبط با آن از جمله بندر سیراف تا قرن ششم دارای سکونت بوده و پس از آن متروک می شوند، شواهد باستان شناسی در این محوطه می تواند تحولات تاریخی در این بازه زمانی را مورد آنالیز قرار دهد.

با توجه به نهاده شدن قلعه اژدها پیکر در محدوده شهری و دسترسی آسان به آن، با تداوم کاوش باستان شناسی و خواناسازی تمامی معماری موجود در پشته شمالی میتوان امید داشت که این محوطه تبدیل به سایت موزه شده و مورد بازدید پژوهشگران و علاقمندان قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 مهر 1402 بروزرسانی: 25 مهر 1402 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1473

به "نخستین فصل کاوش باستان شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار به خاتمه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین فصل کاوش باستان شناسی محوطه قلعه اژدها پیکر لار به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید