هابل یک مرداب فضایی را به تصویر کشید

به گزارش مجله گیلاسفا، تلسکوپ فضایی هابل تصویری تازه از سحابی مرداب منتشر کرده است.

هابل یک مرداب فضایی را به تصویر کشید

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، تصویر هفته که از طریق محققانی که با این تلسکوپ فضایی کار می کنند منتشر شده، خیره کننده است و خوشه باز ان جی سی 6530 (NGC 6530) را نشان می دهد. این خوشه که از هزاران ستاره تشکیل شده در هاله ای از غبار فرو رفته و بخش کوچکی از سحابی بزرگ و زیبای مرداب را تشکیل می دهد.

این خوشه کهکشانی در فاصله 4350 سال نوری از ما در صورت فلکی کمان واقع شده است و ساختار های متمایز دود مانند این خوشه از ابری از غبار و گاز بین ستاره ای تشکیل شده است که شکل گیری ستارگان نو را هدایت می کند.

برای کاوش این صحنه، هابل از دو ابزار خود یعنی دوربین پیشرفته نقشه برداری و دوربین سیاره ای میدان وسیع 2 استفاده کرد. دانشمندان هابل می نویسند که ستاره شناسان این منطقه را به امید یافتن نمونه های نوی از قرص های پیش سیاره ای یونیزه شده (proplyd) که دسته خاصی از قرص های پیش سیاره ای روشن هستند و ستاره های تازه متولد شده را احاطه کرده اند، کاوش می کنند.

بخش عمده این قرص های پیش سیاره ای در یک منطقه در سحابی شکارچی یافت شده اند. این امر درک منشا و طول عمر آن ها در سایر محیط های نجومی را چالش برانگیز می کند.

در این تصویر داده های دوربین پیشرفته نقشه برداری با داده های یک ابزار زمینی به نام OmegaCAM در تلسکوپ وی ال تی (VLT Survey) که در شیلی واقع شده است، ادغام شده است.

این سحابی که با نام مسیه 8 نیز شناخته می شود، به دلیل خط گرد و غبار گسترده ای که دارد در تصاویر میدان عمیق مانند یک مرداب به نظر می رسد و به همین دلیل سحابی مرداب نام گرفته است و تصویری که به تازگی از آن منتشر شده تنها بخشی از سحابی را نشان می دهد که 55 سال نوری عرض و 20 سال نوری طول دارد.

تصویر قدیمی هابل از سحابی مرداب

هابل پیش از این نیز از سحابی مرداب عکس گرفته بود. آن عکس یکی از معروف ترین عکس های هابل است که به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد این تلسکوپ به اشتراک گذاشته شد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1361

به "هابل یک مرداب فضایی را به تصویر کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابل یک مرداب فضایی را به تصویر کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید