تور استانبول ارزان: گشت و گذاری در مجذوب کننده ترین محله های استانبول

به گزارش مجله گیلاسفا، استانبول یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می رود که به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده است و شامل محله های مختلفی نظیر بی اوغلو، مدا، قاضی کوی، کاراکوی و... می گردد.

تور استانبول ارزان: گشت و گذاری در مجذوب کننده ترین محله های استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

شهر استانبول تلفیقی پیچیده از چیزهای قدیمی و تازه، سنت های محبوب و افکار پیشرو است و مثل همواره سخاوتمند، مهمان نواز و روشن فکر به جای مانده است.

پویایی فرهنگی استانبول از ادغام سنت های باستانی و فرهنگ پر جنب وجوش معاصر آن نشات می گیرد و محله های مختلفش، ویژگی های منحصربه فردی دارند که تجربه ای متفاوت و مجذوب نماینده را برای گردشگران رقم می زنند. سکونت انسان در این شهر به 3000 سال قبل بازمی گردد و شامل جوامع گوناگونی می گردد که گستره حضورشان فقط به سواحل تنگه بسفر خلاصه نشده است. محلی که روزگاری فقط یک بندر تجاری بود، اکنون به قطب صحنه فرهنگی شهر تبدیل شده و جایی که پیش تر فقط یک روستای ماهیگیری بود، با شوروهیجان زندگی شبانه جایگزین شده است. اگر شما هم به بافت های شهری استانبول علاقه دارید، بهتر است پیش از سفر به استانبول با محله های آن آشنا شوید. در این مقاله از خبرنگاران با ارک ارکایا (Erk Erkaya) از اهالی استانبول همراه می شویم تا گشت وگذاری در محله های استانبول داشته باشیم.

بی اوغلو

به منطقه بی اوغلو (Beyoglu)، پرا نیز گفته می گردد و در اسامی هتل ها و شرکت های این منطقه بارها و بارها به نام پرا اشاره شده است.

پرا به معنای آن سوی دیگر است؛ چراکه این منطقه در ساحل روبه روی خلیج شاخ طلایی و منطقه قدیم استانبول قرار گرفته است. در زمان امپراتوری عثمانی، مهندسان و تاجران اروپای غربی که در استانبول کار می کردند، در پرا اقامت گزیدند و به آن رنگ و بوی غربی بیشتری دادند که تا به امروز به جای مانده است.

صبحانه ترکی از آن گزینه هایی است که بهتر است تجربه آن را در سفر به ترکیه نباید فراموش کنید. در منطقه بی اوغلو نیز می توانید این وعده خوشمزه را در کافه Privato نوش جان کنید. اهالی اینجا می گویند که صبحانه های ترکی حرف اول را در دنیا می زنند و اگر ده ها بشقابی که روی میز مشتری قرار می گیرد از نان و شیرینی تا ماست، عسل و مربا، تخم مرغ، سیب زمینی، زیتون و پنیر، مصداقی از این موضوع باشد، پس می توان این ادعا را تأیید کرد.

شما می توانید یک صبح، روز، هفته یا ماه کامل را صرف آشنایی با طراحان، بازرگانان، رستوران ها و بارهای این منطقه کنید. بی اوغلو تا روی یک تپه امتداد یافته و بعد به سمت آب پایین آمده و مملو از خیابان های باریک سنگ فرش، کوچه های تنگ و غافلگیری های متعدد است.

جواهرفروشی Bahtisen با هنرمندانی از سراسر منطقه آناتولی ترکیه (بخش آسیایی) همکاری می نماید که از روش های سنتی در کار خود بهره می برند. در فروشگاه 3rd Culture، مجموعه ای از آثار هنری و کالاها از سراسر دنیا گردآوری شده است؛ در واقع مالکان این فروشگاه، یک خواهر و برادر هستند که معتقدند خانه انسان می تواند همه جا و هیچ جا باشد و با توجه به همین دیدگاه اقدام به جمع آوری این آثار در مغازه شان نموده اند.

اگر به یک فروشگاه وسایل دست دوم نظیر گرندما وینتیج (Grandma Vintage) در خیابان Kumbaraci بروید، می توانید کت کتانی سایز بسیار بزرگ فوق العاده ای پیدا کنید. علاوه بر این، تولیدات مدرنی نیز در فروشگاه پوشاک A Hidden Bee به فروش می رسد که از مواد پایدار و بازیافتی هستند. در بخش پایینی تپه، هاکان سان طراح، عینک های آفتابی فوق العاده باکیفیتی را با لنزهای به روز شده و طرح های خودش در فروشگاه فشن آی (Fashion Eye) در اختیار مشتریان قرار می دهد. فشن آی در خیابانی از فروشگاه ها که اخیراً بازسازی شده است، در منطقه کاراکوی بی اوغلو قرار گرفته است؛ محله ای که سابقاً یک منطقه صنعتی بندری بوده و رشد چشمگیری داشته است.

تا در کاراکوی هستید، سری به رستوران Murver بزنید. از ایوان روف تاپ این رستوران می توانید شاهد منظره تنگه بسفر و مسجد آبی باشید یا تمام توجه خود را روی کباب تان متمرکز کنید که در تنوری زغالی پخته شده است. در صورتی هم که به بار میکلا واقع در پشت بام هتل The Marmara Pera Hotel بروید، می توانید علاوه بر تماشای غروب خورشید، منظرهی 360 درجه از استانبول را نیز به نظاره بنشینید.

رستوران Sahrap می تواند گزینه مناسبی برای صرف شام باشد؛ به خصوص که سرآشپز آن در غذاهای آناتولی که در طول زندگی اش تجربه نموده، متخصص است.

مدا

جالب است بدانید که روح واقعی خلاق استانبول در حال حرکت به سمت بخش آسیایی این شهر است. با اینکه منطقه بی اوغلو تا حدود پنج سال پیش، حرف اول را در استانبول می زد؛ اما اکنون منطقه مدا (Moda) را به عنوان پرا تازه می شناسند.

در واقع ارک ارکایا معتقد است که سیاست های داخلی کشور و دو رویداد مهم در این قضیه دست داشته اند. اعتراضاتی که در سال 2013 و 2016 در این منطقه رخ داد، باعث شد که مردم محلی به بخش آسیایی استانبول نگاه ویژه ای نمایند. مردم استانبول برای فرار از نزاع های سیاسی، به منطقه مدا پناه بردند؛ چراکه این بخش آسیایی استانبول، زندگی آرام تری را به مردم محلی نشان می داد و حس صمیمیت گروهی بیشتری را به مردم ساکن در آن عرضه می کرد. ارک ارکایا می گوید:

مکان های فوق العاده دنج و مد روزی در اینجا وجود دارد. اکنون می شنوید که مردم در آخر هفته ها برای وقت گذرانی در بخش آسیایی استانبول برنامه ریزی می نمایند.

پژوهشی اخیراً نشان داده است که فقط 15 درصد از مسافران بین المللی از منطقه مدا تماشا می نمایند و وقتی هم به آنجا می فرایند، بازدیدشان فقط به منطقه قاضی کوی (Kadikoy) خلاصه می گردد.

یکی از دلایلی که گردشگران کمتر از بخش آسیایی استانبول بازدید می نمایند، این است که شاید پیچیده به نظر برسد؛ اما با برنامه ریزی می توان این مشکل را رفع کرد. برای اینکه به قاضی کوی در ضلع شمالی منطقه بزرگ مدا بروید، می توانید با یک قایق سواری حدوداً 20 دقیقه ای روی تنگه بسفر خود را به این منطقه برسانید. برای گرفتن قایق هم به امینونو در اولد تاون بروید یا از کاراکوی در پرا یا از منطقه بشیکتاش در بسفر سوار قایق شوید. این قایق ها هر 20 دقیقه یک بار حرکت می نمایند. در هر صورت وقتی به قاضی کوی رسیدید، می توانید سوار ترامواهای چوبی قدیمی شده و راهی آن سوی مدا شوید. این تراموا هر 15 دقیقه از ایستگاه خود به راه می افتد و 10 دقیقه طول می کشد تا از وسط خیابان های اصلی قاضی کوی عبور کند. در خاتمه به گوشه جنوب غربی مدا خواهید رسید و می توانید باقی روز را به پایین آمدن از تپه در جهت قاضی کوی سپری کنید.

روز خود را با خوردن یک فنجان قهوه در کافه Walters Coffee Roastery ادامه دهید یا با کمی قدم زدن به کافه Guten Morgen بروید؛ جایی که مردم محلی را خواهید دید که در حال نوشیدن قهوه در مقابل لپ تاپ هایشان هستند. در حدفاصل این دو کافه، بوتیک دست دوم فروشی وینتیج مد و بوتیک ووندر مختص فروش پوشاک و کفش ورزشی واقع شده است. کمی جلوتر و در نزدیکی قاضی کوی، خیابان Tellalzade Street قرار گرفته است که بیشتر به خیابان Kadikoy Antiques Street معروف است. با اینکه بعضی از مغازه ها ارزش تماشا دارند؛ اما قدمی در این منطقه بزنید و معماری قدیمی آن را نیز تحسین کنید.

برای صرف ناهار قطعا باید به رستوران Ciya Sofrasi بروید که در روزهای گرم تابستان با میزهای فضای بازش پذیرای مشتریان است و این احتمال وجود دارد که گردشگران آن را با سایر غذاخوری ها در این خیابان پیاده رو اشتباده بگیرند. هرچند که سرآشپز آن با طبخ غذاهای خاص ترکی نظیر لحم عجین که شامل نان مسطح ترکی با گوشت گاو یا خورشت بادمجان و گوشت بره می گردد، در سطح دنیا به معروفیت رسیده است. علاوه بر این، غذا خوردن در این رستوران یادآور شگفت انگیزی است از اینکه منطقه ها مدرن تر استانبول نیز تا حد زیادی ترکی هستند و غذاها، سنت ها و استعدادهای غنی این کشور را قبول نموده اند و در عینِ حال ایده های تازه را نیز با آغوش باز می پذیرند.

یکی از جاذبه های بخش آسیایی استانبول، مسجد شاکرین به شمار می رود؛ اولین مسجدی که به وسیله یک زن طراحی شده است. برای ورود به مسجد باید سر و شانه های خود را بپوشانید. در صورتی که مرنام ختمی در مسجد برگزار شده باشد، احتمالاً شاهد خیرات شیرینی لقمه خواهید بود که طبق سنت ترکی به مهمانان مرنام ختم تعارف می گردد. در داخل مسجد، بخش زنانه یک نیم طبقه بالاتر از بخش مردانه است و می توان شاهد منظرهی زیبا از لوستر آن بود که به شکل قطرات باران طراحی شده است که عشق خداوند را برای همه انسان ها به ارمغان می آورد. این مسجد به واسطه پنجره های گسترده اش، مملو از نور و روشنایی است.

در ادامه می توانید به مغازه دسرفروشی Baylan سر بزنید که در طول چندین دهه گذشته ظاهرش تغییری ننموده است؛ اما با بستنی های خوشمزه پسته و کرم کارامل و موس شکلاتی اش به نام Kup Griye هواداران زیادی بین مردم محلی و گردشگران دارد. با اینکه شاید درک مجذوب نمایندهیت این مکان برای گردشگران سخت باشد؛ اما جاذبه نوستالژی آن را فقط مردم محلی درک می نمایند که در اینجا بزرگ شده اند.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1215

به "تور استانبول ارزان: گشت و گذاری در مجذوب کننده ترین محله های استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول ارزان: گشت و گذاری در مجذوب کننده ترین محله های استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید