آشنایی کامل با مدل های هواپیمایی ایرباس

به گزارش مجله گیلاسفا، بیشتر افراد وقتی برای خرید بلیط هواپیما اقدام می نمایند، ناخودآگاه فکرشان به هواپیمای ایرباس می رود. ایرباس شرکت شناخته شده در میان مسافران است. خیلی از ما پس از خرید بلیط هواپیما خارجی، اکثرا مسافرت های هوایی مان را در سراسر جهان با این شرکت انجام داده ایم. در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی درمورد این شرکت هواپیماسازی به شما ارائه دهیم.

آشنایی کامل با مدل های هواپیمایی ایرباس

بیشتر افراد وقتی برای خرید بلیط هواپیما اقدام می نمایند، ناخودآگاه فکرشان به هواپیمای ایرباس می رود. ایرباس شرکت شناخته شده در میان مسافران است. خیلی از ما پس از خرید بلیط هواپیما خارجی، اکثرا مسافرت های هوایی مان را در سراسر دنیا با این شرکت انجام داده ایم. در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی درمورد این شرکت هواپیماسازی به شما ارائه دهیم.

شرکت هواپیماسازی ایرباس از گذشته تا کنون

جنگ دنیای دوم اثرات زیادی را بر فضای صنعتی هواپیمای دنیای، بخصوص در قاره اروپا گذاشت. بسیاری از کشورهای اروپایی ائتلافی تشکیل دادند تا با شرکتهای هواپیماسازی آمریکا مانند بویینگ، لاکهید، مک دانل داگلاس و کورپوریشن رقابت نمایند. با تمام کوشش شرکت های اروپایی برای پیروزی در رقابت، کشور آمریکا در زمینه صنعت هوایی پیشرفتهای شگفت انگیزی داشت.

در سال 1956 و در نمایشگاه هوایی پاریس پایه های اولیه شرکت هواپیمایی ایرباس ایجاد شد. در این نمایشگاه بسیاری از صاحبان شرکت های هواپیمایی اروپایی که در میان آنها شرکت های هواپیمایی کوتاه برد و میان برد هم وجود داشت درباره احتیاج شدید به یک هواپیمای جدید برای مسافران بسیاری که دارای بلیط هواپیمای خارجی بودند، گفتگو و بحث کردند. در همین موقع بود که دولت بریتانیا نیز با استفاده از امکاناتی که شرکت هاوکر سایدلی و 2 شرکت هواپیمایی فرانسوی در اختیارش می گذاشتند، طرح نخستین هواپیمای ایرباس را به مذاکره گذاشت.

بودجه اولیه ایرباس هم در سال 1966 از طرف سه شرکت به نام اوییسن فرانسوی، آربایتشگماینشافت ایرباس آلمانی و هاوکر سیدلی انگلیسی به دولت هایشان ارائه شد و تایید نهایی نیز گرفته شد. آنها برای نخستین بار ساخت هواپیما را به نام ایرباس 300 به عهده گرفتند که ظرفیت جابجایی 320 مسافر را داشت. این هواپیما دارای دو موتور جت نیز بود.

اجزای مختلف دیگر این هواپیما نیز پس از انتشار بیانیه بین شرکا تقسیم شد. اما انگلستان به طور کامل خود را از این پروژه خارج کرد و در نهایت سهام این شرکت آلمانی به صورت 50 درصد میان دو شریک دیگر تقسیم شد. در سال 1970 و پس از فراز و نشیب های بسیار شرکت ایرباس به صورت کاملا رسمی تاسیس شد.

خرید بلیط هواپیمای خارجی بسیاری در سراسر دنیا برای مسافرت با این هواپیما منتظر بودند تا در سال 1972 اولین مدل هواپیمای این شرکت پرواز اولیه خود را به صورت آزمایشی انجام داد. در این سال اولین مدل تجاری هواپیما وارد بازار دنیای شد و مسافران زیادی بلیط هواپیما (www.safarme.com) را برای سوار شدن در این هواپیما تهیه کردند.

چرا در گذشته ایرباس کمتر دیده می شد؟

اگرچه شرکت هواپیمایی ایرباس در بین مسافران بسیار معروف است و خریداران بلیت هواپیمایی خارجی ترجیح می دهند با این هواپیما سفر نمایند اما این شرکت در ابتدا روندی کند برای پیشرفت و توسعه خود داشت. از مهمترین دلایلی که کارشناسان بیان می نمایند این است که رونمایی پروژه ایرباس 300 با رونمایی و معرفی هواپیمای فراصوتی کنکورد در یک زمان انجام شد و تبلیغات ایرباس در کنار این شرکت کمتر دیده شد.

شرکت هواپیمای فراصوتی کنکور برای خرید بلیط مسافران زیادی را جذب می کرد. تاثیر این شرکت در تبلیغات شرکت ایرباس تا جایی بود که در سال 1972 شرکت ایر باس تنها 15 سفارش برای ساخت هواپیمای خود دریافت نموده بود با وجود صندلی خوب شرکت ایرباس در میان خریداران بلیط هواپیمای خارجی تا سال 1971 تنها 81 فروند هواپیمای ایرباس 300 در شرکت های کشورهای مختلف در حال خدمت بودند. این موضوع شرکت هواپیمایی ایرباس را بر آن داشت تا به مدل جدیدی از ایرباس فکر کند. زمانی که مدل ایرباس 320 وارد بازار شد توانست 400 سفارش قطعی برای ساخت این مدل دریافت کند. نکته جالب اینجاست که خریداران بلیط هواپیما برای اینکه هواپیمای ایرباس 300 اولین هواپیمای پهن پیکر دنیا بود سفر با آن را دوست داشتند. هواپیمای ایرباس 300 دارای دو راهرو موازی بود و با دو موتور جت کار می کرد که آخرین فروند این هواپیما در سال 2007 به فدکس اکسپرس تحویل داده شد و بعد از آن دیگر فراوری نشد.

هواپیما ایرباس 320

اما هواپیمای ایرباس 320 داستانی متفاوت داشت خریداران بلیط هواپیمای خارجی نسبت به این مدل اشتیاق بیشتری را نشان دادند در واقع شروع پیروزیت های این شرکت در این زمان رخ داد. مدل ایرباس 320 با چنان پیروزیتی در بین شرکت های هواپیمایی و خریداران بلیط خارجی رو به رو شد که مدل های کوچک طرح آن را نیز با کدهای ایرباس 318 و ایرباس 319 فراوری کردند.

ایرباس 321 هم از مدل های پیروز شرکت ایرباس است که از مدل قبلی خود عظیمتر و رقیبی سرسخت برای هواپیمای بوئینگ 737 محسوب می گردد. اگرچه خریداران بلیط هواپیمای خارجی نسبت به هواپیمای بوئینگ 737 توجه خاص دارند اما هواپیمای ایرباس 321 صندلی خاصی برای شرکت های هواپیمایی دارد. مهندسین شرکت ایرباس همیشه در کوششند تا هواپیمایی عظیم تر و پیشرفته تر به جای مدل های قبلی خود بسازند. هواپیمای ایرباس 320 نئو یکی از جدیدترین مدل های این شرکت است که به بازار عرضه شده است. شرکت هواپیمایی ایرباس هواپیماهای مدرن دیگری را نیز به بازار عرضه داشته است به عنوان مثال ایرباس 330 با دو موتور جت و هواپیمای 340 با داشتن چهار موتور جت دارای بردی معادل 16700 کیلومتر است. این دو هواپیما برای مسافرانی که خرید بلیط برای مسافرت هایی با مسافت طولانی دارند بسیار مناسب است.

شاید در هنگام خرید بلیط هواپیما خارجی به عظیمترین هواپیمای شرکت ایرباس نیز برخورد نموده باشید. هواپیمای ایرباس 380 با ظرفیت حمل 850 مسافر و 2 طبقه کامل و مجهز، عظیمترین هواپیمای شرکت ایرباس است. این هواپیما دارای چهار موتور جت برای تامین نیرویش می باشد. هواپیما ایرباس 380 دارای مدل باری هم هست. مدل باری آن A380- 800F می باشد که بعد از هواپیماهای آنتونوف 225 به عنوان عظیمترین هواپیمای باری دنیا شناخته شده است. شاید جالب باشد که بدانید هواپیمای مسافربری ایرباس 380 برای اولین بار کارش را با خریداران بلیط هواپیمای خارجی سنگاپور شروع نموده است.

از دیگر هواپیماهای شرکت ایرباس می توان هواپیمای مافوق صوت کنکورد در دو مدل مسافربری و باری نام برد که بعد از ساخت توپولوف به عنوان دومین هواپیمای مافوق صوت دنیا به حساب می آید. در واقع این هواپیما محصول مشترک بین انگلیس و فرانسه است.

در این مطلب می توانید بیشتر درباره پروازهای خارجی و همچنین محدودیت های انواع پروازها از جمله پزکشی و… بخوانید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 134

به "آشنایی کامل با مدل های هواپیمایی ایرباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کامل با مدل های هواپیمایی ایرباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید