تور ارزان هلند: ابتکار هلند در استفاده از زباله های غیر بازیافتی

به گزارش مجله گیلاسفا، زباله های غیربازیافتی، همانند تیغه های توربین های بادی و افزایش آن ها در عصر حاضر، از مشکلاتی است که توجه کشورها را به خود جلب ساخته است.

تور ارزان هلند: ابتکار هلند در استفاده از زباله های غیر بازیافتی

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

همانگونه که دنیا به سوی انرژی های تجدیدپذیر گام برمی دارد، صنعت انرژی باد نیز نام خود را به عنوان یک انرژی پاک، خالص و به طور کاملا واقعی سبز، ثبت نموده است. این صنعت همچون هر صنعت دیگری، توانسته است پیشرفت های قابل توجه، بزرگ و البته بهتری را در حوزه تکنولوژی کسب کند.

درواقع می توان اینگونه بیان نمود که مزارع بادی قدیمی، با یاری و بهره گیری از تجهیزات ارتقا یافته و توانسته است در عصر حاضر پیشرفت نموده و ترقی کند. در این هنگام مسئله ای مهم و البته بسیار حائز اهمیت مطرح می گردد و آن هم مسئله بازیافتی است که صنعت باد در بین دیگر صنایع، دارای معروفیت دنیای است.

متاسفانه یکی از بزرگ ترین قسمت های توربین های بادی، تیغه های آن است که کاملا غیربازیافتی بوده و نمی توان آن را دوباره مورد استفاده قرار داد. جالب است بدانید که درواقع تیغه های توربین های بادی از کامپوزیت های شیشه ای یا کربن ساخته شده است. موادی که بسیار محکم بوده و وزن کمی دارد. بعلاوه از امتیاز ایرودینامیکی قابل توجهی نیز برخوردار است. ولی بزرگ ترین عیب آن ها غیرقابل بازیافت بودن است که خود باعث بروز مسائل بزرگی از جمله ایجاد زباله های صنعتی شده است. از این رو انسان ها این تیغه ها را درست هنگامی که به سرانجام عمر مفید خود در توربین ها می رسند، به عنوان ضایعات در محل های دفن زباله رها نموده و این امر سبب شده است تا تجمع وحشتناکی از این تیغه های غیربازیافتی را ببینیم.

طبق تحقیقاتی که اجرا شده است، محققان بر این باور هستند که در سال 2020، حدود 50 هزار تن ضایعات تیغه فراوری خواهد شد و این اندازه تا سال 2034 میلادی به بیش از 200 هزار تن خواهد رسید.

قطعا این مسئله بسیار ترسناک و مهم است. این در حالی است که تنها یک شرکت صنعتی در سراسر دنیا وجود دارد که به بازیافت تیغه های توربین ها می پردازد. این شرکت صنعتی در یکی از شهرهای شمالی کشور آلمان به نام ملبک (Melbeck) واقع شده است.

جالب است بدانید که این شرکت، تیغه های از کار افتاده را تکه تکه نموده و با سایر مواد زائد مخلوط می نماید. سپس ترکیباتی را ایجاد می نماید که یک شرکت فراوریکننده سیمان از آن به عنوان سوخت جایگزین، استفاده می نماید. آمار ارائه شده از این شرکت حاکی بر آن است که هر ماه بین 400 تا 500 تن از تیغه های توربین ها که به زباله تبدیل شده است، بازیافت شده و مورد استفاده بهینه قرار می گیرد.

در این میان مسئولان هلند نیز کوشش های خلاقانه و نوآورانه ای در زمینه کاهش نگرانی های زباله های فراوریی کشور انجام داده اند؛ اقداماتی که بسیار جالب و البته تحسین برانگیز است.

جالب است بدانید که در سال 2007 میلادی، شهرداری روتردام (Rotterdam)، یک زمین بازی را برای Kinderparadijs Meidoorn معرفی کرد. این زمین بازی از تیغه های چرخان ساخته شده است.

چندین تیغه چرخان برای ساخت تونل ها، برج ها، پل ها، تپه ها، سطوح شیب دار یا پلکان ها و نیز سرسره ها به کار گرفته شده است. تیغه های بازیافتی به زمین وصل شده و با رنگ سفید و رنگ های درخشان، جلوه ای زیبا به آن بخشیده شده است.

بعلاوه در شهر و در میدان Willemsplein، جایگاه عمومی واقع شده است که در آن 9 تیغه چرخان کاملا سالم و بدون عیب در جاها و گوشه های مختلف کار گذاشته شده است. درواقع با این کار، این میدان دارای جایگاه های عمومی ارگونومیک شده است که هر کدام در یک مکان خاص واقع شده است و هر فردی می تواند یکی از آن ها را به طور کاملا دلخواه انتخاب نموده و روی آن بنشیند.

همچون این جایگاه های عمومی، در سال 2014 و در شهر آلمیره (Almere)، هلند نیز با استفاده از تیغه های توربین ها، یک ایستگاه اتوبوس با دوام و محکم ساخته شده است.

براساس اظهارات کنسرسیوم GenVind Innovation، اگر تنها 5 درصد از فراوریات سالانه مبلمان یا اثاثیه شهری هلند مانند زمین های بازی، جایگاه های عمومی و ایستگاه های اتوبوس با استفاده از تیغه های چرخان توربین ها ساخته گردد، این کشور می تواند 400 زباله فراوری شده سالانه خود را به طور کامل بازیافت نموده و از انباشته شدن آن ها جلوگیری کند.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1148

به "تور ارزان هلند: ابتکار هلند در استفاده از زباله های غیر بازیافتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هلند: ابتکار هلند در استفاده از زباله های غیر بازیافتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید