ادامه بی خانمانی خوشه طلایی!، توپ معضلات در زمین کیست؟

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران/مرکزی ساوه از جمله شهرهایی است که به عنوان یکی از خاستگاه های تیم های ورزشی پرطرفدار فوتبال و فوتسال شناخته می گردد و ظهور تیم های شن سا، سن ایچ، خوشه طلایی، آلومینیوم پارس و ... دلیلی بر این ادعاست.

ادامه بی خانمانی خوشه طلایی!، توپ معضلات در زمین کیست؟

محدودیت امکانات و ضعف زیرساخت های ورزشی در این شهرستان موجب شده تا این تیم ها نتوانند در مستطیل سبز خوش بدرخشند گرچه با وجود محدودیت ها کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشته اند، اما آنچه برای بازیکنان و کادر فنی حائز اهمیت است حمایت واقعی مادی و معنوی برای ارتقای جایگاه ورزش ساوه بویژه رشته پرطرفدار فوتبال است. موضوعی که مدیرعامل باشگاه خوشه طلایی ساوه در نشست خبری اخیر خود بدان تاکید داشت و با اشاره به بی مهری ها و کم توجهی های اجرا شده از سوی مسئولان استانی و شهرستانی در حمایت نکردن از این تیم گفت که امروز پس از سال ها تیمداری و هزینه شخصی، خسته شدم و دیگر توان ادامه کار ندارم.

حسین پرویزی با اشاره به اینکه ساوه مهد فوتبال و فوتسال کشور است، اظهار نموده بود: متاسفانه حمایت واقعی از استعدادهای ورزشی در ساوه صورت نمی گیرد و به گونه ای شده که ورزشکاران ساوجی انگیزه ای برای حضور در میادین ورزشی ندارند.

وی بیان نموده بود: برای اینکه یک تیم فوتبال از لیگ سه تا لیگ برتر صعود کند حداقل 300 میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد در حالیکه تیم خوشه طلایی هم اکنون در لیگ یک نهاده شده است و در فصل گذشته از شانس صعود به لیگ برتر برخوردار بود و در این فصل نیز به عنوان پدیده لیگ دست یک از شانس بالایی برای صعود برخوردار است اما متاسفانه هیچ حمایتی از بازیکنان و کادر فنی این تیم نمی گردد. مسئولان استانی و شهرستانی در طول این مدت فقط شعار دادند و عمل نداشتند و حتی از تامین یک خوابگاه برای بازیکنان دریغ می نمایند.

مالک تیم خوشه طلایی در ادامه با اشاره به غیراستاندارد بودن زمین چمن ورزشگاه شهید چمران ساوه برای بازی های تیم فوتبال خوشه طلایی گفته بود: زمین چمن مناسب برای بازی های مسابقات فوتبال وجود ندارد. متاسفانه مسئولان حتی اجازه بازی در ورزشگاهی که بازی های تیم آلومینیوم اراک در آن انجام می گردد را نمی دهند و این نگاه تبعیض آمیز آزار دهنده است.

وی که می گوید افزون بر 6 سال است با هزینه شخصی، تیم را مدیریت می نماید، معتقد است که خوشه طلایی برترین تیم و پدیده لیگ یک است و اگر حمایت گردد قطعا به لیگ برتر صعود خواهد نمود.

جوابگو نبودن زیرساخت های ورزشگاه شهید چمران ساوه، عدم احساس مسئولیت شورای شهر، عدم تخصیص یک درصد عوارض صنایع به ورزش و عدم احداث ورزشگاه ورزشی 15 هزار نفری ساوه از گلایه هایی بود که پرویزی بیان نمود.

یکی از نکاتی که در سخنان پرویزی جلب توجه می نماید، مناسب نبودن ورزشگاه شهید چمران برای تمرین و برگزاری مسابقه است، این معضلی است که مدتهاست گریبان ورزش و ورزشکاران ساوه را گرفته و علیرغم وعده های مسئولان و بازدیدها و اقدامات گاه و بیگاه شان، گویا قرار نیست رفع گردد.

خبرنگاران، پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان گلی که ورزشگاه به خوشه طلایی زد/آژیر انحلال تیم به صدا عایدی که در تاریخ هشتم دیماه سال گذشته بر روی خروجی این خبرگزاری نهاده شد بطور مشروح به مسائل زیرساختی حوزه ورزش ساوه و بطور معین تیم خوشه طلایی پرداخته بود.

خوشه طلایی ساوه نماینده استان مرکزی در لیگ دسته یک فوتبال، که در فصل قبلی لیگ به یک پدیده تبدیل شده بود، شرایط چندان خوبی نداشت و بعضی مسائل زیرساختی و موانع زیربنایی مانع از تبدیل شدن ظرفیت های بالقوه این رشته ورزشی پرطرفدار به بالفعل شده بود.

با صعود خوشه طلایی به لیگ دسته یک کشور یکی از شروط سازمان لیگ فدراسیون فوتبال آماده سازی زمین بازی متناسب با استانداردهای لازم برای برگزاری مسابقات خانگی نماینده فوتبال استان مرکزی در ساوه بود و این شرط سازمان لیگ مسئولان استانی و شهرستانی را به تکاپو انداخت تا پیش از شروع مسابقات لیگ یک، ورزشگاه شهید چمران ساوه بازسازی، بازسازی و مهیای بازی خوشه طلایی گردد.

اقدامات مسئولان برای آماده سازی زمین بازی به منظور انجام نخستین بازی خوشه طلایی به پایان نرسید و پس از هر بازی این تیم در قم یا اراک، قول بازی آینده در ورزشگاه شهید چمران داده می شد اما این قول مسئولان عملی نمی شد تا جایی که پس از گذشته هفت هفته از شروع لیگ یک، خوشه طلایی لقب تیم همواره مهمان گرفت. ولی با این وجود این تیم نتایج خوبی را کسب می کرد به طوری که یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر شد و به عبارتی پدیده لیگ دست یک نام گرفت.

با این حال مدیرعامل و دیگر عوامل و بازیکنان راضی به انجام بازی های خانگی در شهرهای دیگر نبودند و پرویزی گفته بود به دلیل عدم کیفیت مناسب زمین ورزشگاه شهید چمران ساوه برای انجام بازی های خانگی پیشنهاد می دهم تیم خوشه طلایی منحل گردد.

بدنبال سخنان مالک خوشه طلایی و مطلبه گری رسانه ها و بعضی اقدامات مسئولان، بعضی اقدامات مقطعی و اورژانسی در بازه زمانی کوتاه مدت در ورزشگاه شهید چمران انجام شد ولی از برنامه ریزی دقیق و بلند مدت از سوی مسئولان برای جلوگیری از تکرار تلخ داستان نارسائی ها خبری نشد و پس از حدود یکسال زخم نبود زیرساخت ورزشی در ساوه دوباره سرباز کرد و حالا که زمین چمن شرایط برگزاری مسابقات را ندارد و در مجموع ورزشگاه شهیدچمران ساوه فاقد استاندارد لازم برای برپایی مسابقات دست یک لیگ کشور است و تیم خوشه طلایی باید دوباره آواره این شهر و آن شهر برای برگزاری بازی های خانگی خود گردد که علاوه بر افزایش هزینه های باشگاه، تبعات منفی در روحیه بازیکنان و شهروندان فوتبال دوست ساوه برجای خواهد گذاشت.

براساس این گزارش، استاندار سابق مرکزی اوایل شهریورماه سال 98 در سفری که به مناسبت هفته دولت به ساوه داشت، از آماده سازی ورزشگاه شهید چمران ساوه تا نیمه اول مهر 99 برای برگزاری دیدارهای خوشه طلایی خبر داده بود.

آقازاده گفته بود: کوشش جدی برای آماده سازی سریع این ورزشگاه در دستور کار است و قرار بر این است که بتوان زیرساخت های ضروری و آن چیزی که می تواند براساس آن مسابقات فوتبال در این ورزشگاه شکل بگیرد آماده گردد و پیش بینی ما آماده سازی ورزشگاه تا اواسط مهرماه سال 99 است، اما علیرغم قول استاندار، این مهم همچنان عملیاتی نشد.

گرچه استاندار سابق مرکزی ابراز امیدواری نموده بود که ظرفیت دو هزار نفری ورزشگاه برای فصل آینده فوتبال به چهار هزار نفر افزایش یابد، اما آنچه به عینه دیده می گردد، عملی نشدن این وعده هاست که نتیجه آن ابراز نگرانی مدیران و کادر فنی از ادامه فعالیت تیم خوشه طلایی است تا جایی که دوباره حرف از بی مهری و بی توجهی مسئولان و خستگی مدیرعامل از تیمداری زده می گردد که محتمل است، این بار آژیر انحلال یا واگذاری تیم به مجموعه ای دیگر بلندتر از گذشته به صدا درآید، کمااینکه پرویزی نیز روز گذشته گفت که امسال خوشه طلایی را فروخته ولی دوباره بازپس گرفته است.

سازوکار لازم برای برخورداری صنایع از معافیت مالیاتی در ساوه تسهیل نشده

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ساوه در پاسخ به بعضی گلایه های مالک تیم خوشه طلایی به خبرنگاران گفت: برخورداری تیم های ورزشی از عایدیهای متاثر از عوارض آلایندگی صنایع یکی از مطالبات ورزشکاران است و براساس قانون، صنایعی که حمایت مادی از ورزش داشته باشند، مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد.

سیدمحمد عبدی به پیگیری های اجرا شده از سوی اداره ورزش و جوانان برای برخورداری ورزش از عوارض آلایندگی صنایع اشاره نمود و اضافه کرد: در جلسات متعددی با حضور مدیران شهر صنعتی کاوه این موضوع مطرح شده است اما چون سازوکار لازم برای برخورداری از معافیت مالیاتی در شهرستان تسهیل نشده این مهم عملیاتی نشده است و انتظار می رود فرمانداری شهرستان و نماینده مردم در مجلس این موضوع را پیگیری نمایند تا وقتی که آلایندگی و بعضی دیگر تبعات ناشی از فعالیت صنایع متوجه این شهر می گردد، مردم بتوانند از عوارض قانونی که عایدیی پایدار برای ارتقای زیرساخت های ورزشی و رفاهی است برخوردار شوند.

صنایع انگیزه ای برای حمایت از ورزش ندارند

وی با تاکید بر اینکه اداره ورزش اهرم فشاری برای مجبور کردن صنایع به ورود به این عرصه ندارد، گفت: صنایع شهرستان به دلیل مسائلی که در حوزه تولیدی و مالی دارند، انگیزه ای برای حمایت از ورزش شهرستان ندارند. در صورت قانع کردن مدیران صنایع و آگاهی بخشی با برگزاری جلسات مشترک با حضور مسئولان ارشد شهرستان می توان کارفرمایان را برای پرداخت عوارض به حوزه ورزش و برخورداری از معافیت های مالیاتی تشویق و ترغیب کرد. حتی آمادگی برگزاری مسابقات ورزشی و برخورداری از زیرساخت های موجود ورزش و جوانان برای خانواده های صنعتگران برای تشویق آنها در مشارکت برای پرداخت عوارض را داریم.

رئیس اداره ورزش و جوانان ساوه در مورد زمین چمن ورزشگاه شهید چمران ساوه نیز گفت: مالک باشگاه خوشه طلایی برای بازسازی زمین چمن ورزشگاه شهید چمران ساوه هزینه کرد و از طرف ماده 88 به مالک باشگاه پیشنهاد شد که بهره برداری از زمین چمن را در قالب ماده 27 انجام دهد بدین شکل که زمین چمن در یک فرایند معین مثلا پنج ساله به باشگاه واگذار گردد و از عایدی حاصله بتواند هزینه نگهداری و بازسازی را پرداخت کند.

وی بیان نمود: طبق قانون در اجرای ماده 27 باید یک مبلغ حداقلی با نظر کارشناسی از سوی بهره بردار پرداخت گردد که این مبلغ در ابتدا ماهانه هشت میلیون مشخص شد و سپس به سه میلیون کاهش یافت اما با این حال انعقاد قرارداد ماده 27 از سوی مالک باشگاه با مخالفت روبرو شد که یکی از دلایل مخالفت پرداخت اجاره ماهانه در قالب ماده 27 بود.

بازی در هر ورزشگاهی هزینه های آن را پرداخت

عبدی در مورد اجازه ندادن به تیم خوشه طلایی برای برگزاری مسابقات تیم در اراک نیز گفت: برگزاری مسابقات در زمین چمن هر ورزشگاهی از توپ جمع کن تا تمامی عوامل برگزاری مسابقه مستلزم پرداخت هزینه است و باید برای انجام بازی در هر ورزشگاهی هزینه های آن را پرداخت کرد.

وی در مورد حمایت مادی شورای شهر از تیم خوشه طلایی گفت: شوراهای شهر در سراسر کشور نمی توانند از تیم های خصوصی حمایت مالی داشته باشند و اگر بعضی شهرداری ها حمایت مالی می نمایند به دلیل آن است که در لیگ تیم دارند و طبیعی است که از تیم شهرداری حمایت می نمایند.

ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری در ساوه به کجا کشید

عبدی در مورد احداث ورزشگاه ورزشی 15 هزار نفری در ساوه گفت: یک طرح مطالعاتی در سفر رهبر معظم انقلاب به استان مرکزی در دستور کار نهاده شد و متاسفانه به دلایل مختلفی به پایان نرسیده بود اما در امسال در کمیته برنامه ریزی مطرح و اعتبار اولیه ای برای آن در نظر گرفته شد تا پس از انجام مطالعات در فاز اجرایی قرار گیرد.

وی در مورد ادعای مالک باشگاه خوشه طلایی مبنی بر نادیده گرفتن مصوبات سفر اخیر وزیر ورزش به ساوه در حمایت از این تیم نیز گفت: مواردی که از سوی مالک باشگاه در مورد هزینه کرد برای ورزشگاه شهید چمران مطرح شد طی نامه ای به اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ارسال شد تا به وسیله وزارتخانه مساعدت صورت گیرد و باید اداره کل اقدام به مکاتبه با وزارت ورزش کند.

خوشه طلایی به فکر اسپانسر باشد

او بیان نمود: لازمه پیروز بودن تیمداری در بخش خصوصی جذب اسپانسر قوی است ولی دست دولت در جذب بخش خصوصی نیز بسته است و از اعتبارات دولتی نیز نمی توان برای تیم های خصوصی در نظر گرفت پس باید تیم خوشه طلایی در پی جذب اسپانسر قوی باشد و یک فکر اساسی کند.

حمایت شورا از خوشه طلایی در گرو جذب اعتبارات

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: شهرداری ساوه اقدام به تشکیل تیم های ورزشی در رشته های فوتبال، فوتسال، والیبال و ... می نماید و حمایت مالی صرفا برای تیم های شهرداری صورت می گیرد گرچه در جلسه ای که با مدیر عامل باشگاه خوشه طلایی در شورای شهر برگزار گردید تعهد کردیم که در صورت جذب اعتبارات در حد توان آماده حمایت از تیم خواهیم بود.

احمد حاج امینی اضافه کرد: تیم خوشه طلایی متعلق به شهر ساوه است و باید از این تیم که معرف این شهر است حمایت کرد و امیدواریم با افزایش عایدیهای شهرداری تا حد توان از این تیم حمایت کنیم. البته باید گفت که در حوزه اسکان، حمل و نقل و یا جابجایی بازیکنان و دیگر هزینه های جاری آماده همکاری هستیم و این موارد در جلسه اخیر شورا با مدیرعامل باشگاه مطرح شده است.

قرار شده بازی های خانگی خوشه طلایی خارج از خانه برگزار نگردد

سرپرست فرمانداری ساوه نیز گفت: طی مذاکره ای که با مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی صورت گرفت مقرر شد با دستور استاندار استان مرکزی از ظرفیت ورزشگاه های استان برای تمرین و انجام بازی های خانگی خوشه طلایی بهره برداری گردد و اجازه ندهیم که بازی های خانگی تیم خارج از خانه برگزار گردد.

مهدی الیاسی به بازیابی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی زمین چمن ورزشگاه شهید چمران ساوه اشاره نمود و اضافه کرد: از تمامی ظرفیت های استان و شهرستان برای آماده سازی ورزشگاه شهید چمران ساوه به منظور برگزاری بازی های خانگی تیم خوشه طلایی استفاده خواهیم کرد.

وی بیان نمود: به باشگاه خوشه طلایی اعلام شده است که دولت آمادگی برای واگذاری زمین به منظور احداث ورزشگاه به وسیله باشگاه را دارد تا با ایجاد یک زمین چمن استاندارد و یک مجموعه ورزشی استاندارد مسائل موجود رفع گردد.

ورزش و جوانان و هیات فوتبال موظف به حمایت از خوشه طلایی هستند

سرپرست فرمانداری ساوه توضیح داد: پیشنهاداتی مبنی بر بهره گیری از ظرفیت شهر صنعتی کاوه در حمایت از ورزش شهرستان در جلسه هم اندیشی مطرح شده و در حال پیگیری است و به محض نتیجه دادن اطلاع رسانی خواهد شد. البته اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی و هیات فوتبال استان ملزم به حمایت واقعی از این تیم به عنوان نماینده استان در لیگ یک هستند.

سلب میزبانی از خوشه طلایی به دلیل مسائل زیرساختی پذیرفتنی نیست

به گزارش خبرنگاران، با تغییر استاندار مرکزی پیگیری ها برای تحقق مطالبات باشگاه خوشه طلایی ادامه یافت تا اینکه استاندار مرکزی اخیرا با بیان اینکه سلب میزبانی از تیم فوتبال خوشه طلایی ساوه به دلیل مسائل زیرساختی پذیرفتنی نیست، مأموریت آنالیز موضوع و شناسایی عوامل بروز این رویداد را به دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری و فرمانداری ویژه ساوه ابلاغ کرد.

فرزاد مخلص الائمه با تقدیر از حضور مستمر تیم خوشه طلایی ساوه در لیگ دسته اول فوتبال و سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش با هدف امیدآفرینی در بین جوانان و علاقمندان به ورزش بویژه مردم شهرستان ساوه، اظهار نموده بود: سلب میزبانی مسابقات لیگ دسته اول فوتبال از ساوجی ها به دلیل مسائل زیرساختی ورزشگاه شهید چمران این شهر غیرقابل پذیرش است و در اسرع وقت باید مسائل مرتفع گردد.

استاندار مرکزی ضمن تقدیر از کوشش های مدیران این باشگاه به اداره کل بازرسی استانداری و فرمانداری ویژه ساوه مأموریت داد تا ضمن آنالیز موضوع، عواملی که موجبات از بین رفتن کیفیت زمین چمن را تنها پس از یک فصلِ فوتبالی، رقم زده است، شناسایی و از اداره کل ورزش و جوانان استان پاسخ لازم را دریافت نمایند و نتیجه رسیدگی را به اطلاع عموم برسانند.

مخلص الائمه اضافه کرده است: اداره کل ورزش و جوانان استان نیز تا پیش از رفع مسائل زمین مسابقه این تیم، نسبت به معرفی ورزشگاه جایگزین در استان و تخصیص آن به میزبانی خوشه طلایی اقدامات لازم را به عمل آورد.

به گزارش خبرنگاران، این چندمین بار است که زنگ خطر خداحافظی تیم خوشه طلایی از ساوه و استان مرکزی نواخته می گردد و هر بار به صورت مقطعی و مُسکِن وار یک سری اقدامات کوتاه مدت انجام و برای مدتی تیم از بحران خارج می گردد اما دوباره عادی انگاری شده و مسائل این تیم مانند زخمی سرباز می نماید.

اگر نتوان مسائل زیرساختی و احتیاجهای مالی این تیم را برآورده کرد، باید ساوجی ها با این تیم خداحافظی نمایند که علاوه بر اینکه شوک بزرگی به طرفداران، بازیکنان و کادر فنی وارد می گردد زیبنده خاستگاه فوتبال استان مرکزی نیست.

یادمان باشد ساوه شهر پر عایدیی است و با استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور با فعالیت افزون بر 700 واحد صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ در ساوه که یک فرصت و مزیت برای این شهر به شمار می رود ظرفیتی برای حمایت از ورزش دارد که باید با جلب توجه صنایع، بالفعل گردد.

به نظر می رسد تشکیل یک جلسه مشترک با حضور بخش دولتی و خصوصی با بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و در یک کلام حمایت واقعی بتوان خوشه طلایی را برای ساوه حفظ و زمینه صعود آن به لیگ برتر را فراهم کرد تا علاوه بر افزایش سهمیه استان مرکزی در لیگ برتر فضای نشاط و شادابی این خطه از کشور تقویت گردد و شاهد جذب ورزشکاران و توسعه ورزش استان مرکزی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1130

به "ادامه بی خانمانی خوشه طلایی!، توپ معضلات در زمین کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه بی خانمانی خوشه طلایی!، توپ معضلات در زمین کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید