اطلاعات ضروری درباره امداد جاده ای خودرو و درمان

به گزارش مجله گیلاسفا، در سفرهای جاده ای، خصوصاً سفرهای نوروزی که جاده ها شلوغ هستند، احتمال بروز تصادف یا اتفاقات دیگر وجود دارد. این اتفاق ها همواره رخ می دهند. بنابراین علاوه بر رعایت نکات ایمنی و احتیاط، ضروری است برای اتفاقات نامطلوب نیز آمادگی داشته باشیم. برای چنین شرایطی، اطلاعات ضروری امداد جاده ای مثل خودرو و درمان ضروری است. حتی اگر با تورهای مسافرتی همراه هستید، ضروری است خودتان نیز این اطلاعات را داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با نکات ایمنی سفر جاده ای و اطلاعات امداد جاده ای آشنا شویم.

اطلاعات ضروری درباره امداد جاده ای خودرو و درمان

منظور از امداد جاده ای چیست؟

امداد خودرو جاده ای مجموعه ای از خودروها هستند که با نظارت پلیس راهور فعالیت دارند. این خودروها در نقاط مختلفی از جاده مستقر شده و به مسافرانی که دچار مشکل می شوند امداد می رسانند. خودروهای امدادرسانی جاده ای تجهیزات کاملی دارند؛ این گونه اگر لازم باشد یاری تخصصی انجام دهند دچار مشکل کمبود ابزار نخواهند بود. امداد خودرو جاده ای یکی از نیروهای امدادی بسیار مهم است، چراکه هر نوع خطایی از سوی این نیروها ممکن است منجر به تصادف های شدیدتری بگردد.

سلامت و کارکرد اتومبیل ها هیچ گاه تا ابد تضمین نشده و محتمل است هر لحظه دچار مشکل بشوند. ناگفته نماند که اگر فردی که به اتومبیلش اهمیت بدهد و آن را چک کند با مسائل کمتری روبرو می گردد. اما اگر یک فرد فقط با اتومبیلش رانندگی کند حتماً احتیاج به نهادی دارد که اگر در راه ماند به یاریش برود. طبیعی است که همواره با خرید بلیط هواپیما سفر نمی کنیم، پس در چنین شرایطی باید اطلاعاتی در خصوص دریافت یاری داشته باشیم.

به نظر شما در چه مواقعی احتیاج به امدادرسانی وجود دارد؟ مسائل مختلفی ممکن است باعث این احتیاج به یاری بشوند. مثلاً ساده ترین مشکل، پنچر شدن ماشین است که فقط احتیاج به پنچرگیری دارد. بعلاوه از پیچیده ترین و مهم ترین مسائل هم تصادف در جاده است. حتی تمام کردن بنزین و نرسیدن به پمپ بنزین بعدی نیز می تواند احتیاج به امداد داشته باشد!

امداد جاده ای شامل چه خدماتی است؟

امداد خودروها بر اساس نوع مدیریتشان می توانند خدمات متنوعی داشته باشند. مثلاً در صورت تمام شدن بنزین/گاز، سوخت رسانی یکی از خدمات آن هاست. اگر باتری ماشین از کار بیفتد، خدمات باتری به باتری انجام می دهند.

گاهی نیز نمی توانند خودرو را در محل تعمیر نمایند. در نتیجه یدک کشی انجام می دهند که با بکسل کردن خودرو و یا راه های دیگر صورت می گیرد. این گونه با توجه به مشکل خودرو آن را به یک تعمیرگاه تخصصی و یا پارکینگ می برند. بعضی خدمات به توضیح زیر هستند:

حمل خودرو تا یک تعمیرگاه مجاز مرکزی درون شهر

حمل خودرو تا نزدیک ترین شهر برای تعمیر تخصصی

ارائه باتری اصل با توجه به نوع خودرو یا باتری به باتری

بعضی خدماتی که در محل انجام می گردد نیز به توضیح زیر هستند:

آپاراتی سیار و پنچرگیری

باتری به باتری سیار

تعمیر خودرو و در صورت احتیاج تعویض قطعات اصل

تعویض لنت و دیسک و صفحه

تعویض روغن

خدمات برق خودرو

تست فیوز

البته گفتنی است که هزینه سوخت به عهده مسافر است. اگر با رزرو تور مسافرتی سفر نموده اید، در صورت خراب شدن اتوبوس، هزینه به عهده تور است. البته پیشنهاد می کنیم پیش از سفر از این موضوع اطمینان حاصل کنید و اطلاعات دقیق تور را بخوانید.

چرا وجود امداد جاده ای لازم است؟

حال که با خدمات امداد جاده ای آشنا شدیم می دانیم که امداد خودرو جاده ای یکی از ضروری ترین نیروهای امداد است. وظیفه امداد خودرو جاده ای است که اگر مسئله ای برای مسافران در جاده پیش آمد و دسترسی به تعمیرگاه نداشت، حضور پیدا نمایند. امداد خودرو جاده ای در مواقعی که به یک منطقه اعزام می شوند، در سریع ترین زمان ممکن خودشان را می رسانند. آن ها بدون اینکه کمبودی در ابزار اصلی داشته باشند می توانند امداد لازم را به مسافران برسانند.

اطلاعات تماس امداد جاده ای

اطلاعات تماس امداد جاده ای از روش های مختلفی قابل دسترسی است. مثلاً می توانید شماره امداد جاده ای را از 118 بخواهید. بعلاوه می توانید به وسیله گوگل، کلمه امداد جاده ای را جستجو کنید و شماره های مربوطه را پیدا کنید. اما ما راهی ساده تر داریم! تمام شماره هایی را که ممکن است لازم داشته باشید در ادامه برای شما فهرست نموده ایم تا بتوانید به سادگی دسترسی داشته باشید. اگر با تور لحظه آخری سفر می کنید و زمان به خاطر سپردن این شماره ها را ندارید، می توانید یک اسکرین شات از آن ها بگیرید و در گالری خود داشته باشید.

امداد خودرو کاسپین: 1693

امداد خودرو ایران خودرو: 96440

امداد خودرو سایپا: 96550

امداد خودرو کانون جهانگردی و گردشگری: 9629

امداد خودرو رنو: 734545

امداد خودرو ام وی ام: 64026

امداد خودرو کیا: 48644444(021)

امداد خودرو هیوندای: 888622085(021)

در نظر داشته باشید که امداد خودرو جاده ای باید در تمام نقاط جاده حاضر باشد تا اگر با آن ها تماس گرفتید خودشان را در اسرع وقت به محل موردنظر برسانند. اطمینان حاصل کنید که به هنگام بروز مشکل برای خودرویتان حتماً با یک امداد خودرو مطمئن تماس بگیرید. تماس با شماره امداد نامعتبر عواقب خوبی در پی ندارد. بعضی از این پیامدها به توضیح زیر هستند:

رعایت نکردن اصول استاندارد حمل خودرو و آسیب رساندن به خودرو در هنگام حمل و نقل.

دریافت هزینه های گزاف و غیرمتعارف.

تعویض قطعات با قطعات تقلبی و غیر اصل تحت عنوان اصل.

بردن خودرو به تعمیرگاه های غیرمجاز فقط برای دریافت پورسانت.

در صورت بروز مسائل حیاتی با هلال احمر تماس بگیرید

در مسیر جاده ممکن است مسائل زیادی برای سرنشینان پیش بیاید. از تصادف گرفته تا بیماری ناگهانی. در چنین شرایطی باید با شماره 112 تماس بگیرید. شماره تلفن 112 در ایران تحت عنوان شماره ملی امداد و نجات هلال احمر شناخته شده است. 112 یکی از شماره های تماس اورژانسی است و در کنار سایر شماره های اورژانسی (پلیس 110، اورژانس پزشکی 115 و آتش نشانی 125) قرار گرفته است. این شماره به صورت رایگان در دسترس مردم قرار گرفته است و با تمام خطوط تلفن ثابت و یا همراه می توانید با آن تماس بگیرید.

شهروندان در شرایط اضطراری می توانند برای درخواست یاری و یا خدمات تخصصی و امدادی جمعیت هلال احمر با شماره 112، در تمام ساعات شبانه روز و در هر 7 روز هفته تماس بگیرند. اگر برای سفر نوروزی خود رزرو هتل انجام داده اید و راهی جاده شده و ناگهان دچار حمله آسم شوید، می توانید روی هلال احمر حساب باز کنید. مهم ترین مسئله ای که باید در شرایط اضطراری به آن توجه کنید، رعایت این نکته است که در کوتاه ترین زمان با شماره 112 و یا هر شماره دیگری که می شناسید تماس بگیرید. این گونه در کم ترین زمان ممکن و بدون تأخیر به افراد حادثه دیده یاری و امدادرسانی می گردد.

شرایط اورژانسی هر موقعیتی است که در آن زندگی و حیات فرد تهدید می گردد و به یاری فوری آتش نشانی، اورژانس و امداد و نجات احتیاج پیدا می نماید. اگر خودتان در شرایط اورژانسی هستید و یا دلایلی دارید که شخص دیگری در شرایط اورژانسی قرار گرفته است، با 112 تماس بگیرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1396

به "اطلاعات ضروری درباره امداد جاده ای خودرو و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات ضروری درباره امداد جاده ای خودرو و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید