بازار قدیمی فرانسه در کیش ثبت ملی شد

به گزارش مجله گیلاسفا، غلامحسین مظفری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از ثبت ملی بازار فرانسه کیش به عنوان یکی از بناهای شاخص دوره معاصر در فهرست آثار غیرمنقول تاریخی فرهنگی ایران اطلاع داد.

بازار قدیمی فرانسه در کیش ثبت ملی شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مظفری با تاکید بر ویژگی های خاص معماری این بنا توضیح داد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی تاریخی غیرمنقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که روز ششم مرداد برگزار گردید، پرونده ارائه شده از سوی سازمان منطقه آزاد کیش آنالیز و با رأی اعضا، بازار قدیمی کیش و محوطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی در ادامه اضافه کرد: این حرکت شایسته به همت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان انجام شد. بازار قدیمی کیش که به عنوان بازار فرانسه شناخته شده، دارای معماری خاص منطبق بر عناصر بومی و ایرانی و تلفیق آن با معماری مدرن است که یکی از چند بنای تاریخی واجد شرایط ثبت ملی در کیش به شمار می آید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بازسازی و باززنده سازی بنای بازار فرانسه با هدف تبدیل آن به موزه شماره دو ایران باستان با همکاری اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته که اتفاقی مبارک برای تمامی کیشوندان و علاقه مندان به میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

بازار فرانسه مجموعه ای در شمال شرقی جزیره کیش و جبهه غربی هسته مرکزی شهر و از شمال با ساختمان سازمان منطقه آزاد و از شرق با بازار بهکیش همجوار است. مساحت تقریبی پلاک قطعه حدود 3700 مترمربع است و دو بازوی اصلی دو طبقه (زیرزمین و همکف) و 522 واحد تجاری، فضای اداری و فضای باز به همراه رستوران را شامل می گردد.

این مجموعه از ساختمان های دوره پهلوی است و برای استفاده گردشگران وقت بنا شد. از آنجا که اجناس موجود برای فروش عمدتا از برندهای اعیانی فرانسوی بود، به همین دلیل بازار فرانسه نام گرفت. کاربری قبلی بازار فروش پوشاک بود و کاربری پیشنهادی آن پس از بازسازی استفاده به عنوان موزه و بازار کالاهای هنری و صنایع دستی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 117

به "بازار قدیمی فرانسه در کیش ثبت ملی شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "بازار قدیمی فرانسه در کیش ثبت ملی شد" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار قدیمی فرانسه در کیش ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید