با نسل تازه هواپیماهای غول پیکر ایرباس آشنا شوید، هواپیمای belluga XL

به گزارش مجله گیلاسفا، هواپیمای belluga XL

شرکت هواپیماسازی ایرباس، یکی از آخرین ساخته های هواپیمایی غول پیکر خود را به نمایش گذاشت، هواپیمای ایرباس belluga XL. این هواپیمای تازه به تازگی و در ماه مه سال جاری به نمایش و پرواز در آمد. این هواپیمای تازه که به شکل دلفین است، یکی از 5 هواپیمایی است که تا آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، هواپیمای belluga XL را با یکدیگر بهتر بشناسیم.

با نسل تازه هواپیماهای غول پیکر ایرباس آشنا شوید، هواپیمای belluga XL

در ابتدا می خواهیم تا کمی از شرکت هواپیماسازی ایرباس برایتان بگوییم. در سال 1970، شرکت صنایع هواپیماسازی ایرباس به صورت رسمی تاسیس شد. اولین مدل هواپیمای این شرکت در سال 1972، پرواز اولیه خود را به صورت آزمایشی انجام داد.

در سال 1972 اولین مدل تجاری این هواپیما وارد بازار دنیای شد. این شرایط ادامه داشت تا زمانی که این شرکت مدل ایرباس A320 را وارد بازار کرد. این مدل از ایرباس پیروز شد تا قبل از پروازش، 400 سفارش قطعی برای ساخت این مدل دریافت نماید. جالب است درباره هواپیمای ایرباس 300 این نکته را بدانید که این هواپیما اولین هواپیمای پهن پیکر دنیاست.

اگر بخواهیم از هواپیماهای مدرن ایرباس صحبت کنیم بی شک باید از ایرباس های330 با 2 موتور جت و هوایپمای 340 با داشتن 4 موتور جت، دارای بردی معادل با 16700کیلومتر است، نام ببریم. هر دوی این هواپیماها مناسب برای سفر با مسافت های طولانی هستند. بزرگ ترین هواپیمای شرکت ایرباس مدلی است به نام ایرباس 380 که در مجموع، ظرفیت حمل 850 مسافر را دارد.

این هواپیما دارای 2 طبقه کامل مجهز می باشد. توان این هواپیما را 4 موتور جت آن تامین می نمایند. یکی از فراوریات این شرکت هواپیماسازی، هواپیمای ایرباس 380 دارای مدل باری به نام A380- 800F نیز می باشد که بعد از هواپیمای آنتونوف 225 به عنوان دومین هواپیمای باری بزرگ دنیا شناخته می گردد. جالب است بدانید که هواپیمای مسافربری ایرباس 380 برای اولین بار کارش را با پرواز در خطوط هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور شروع کرد.

با این که شرکت هواپیماسازی ایرباس امروزه بسیار معروف است اما این نکته را شما باید بدانید که این شرکت در ابتدا فرایند بسیار کندی در پیشرفت و توسعه خود در ابتدا داشته است. یکی از دلایلی که کارشناشان این عرصه درباره کندی توسعه این شرکت بیان می نمایند این است که رونمایی از پروژه هواپیمای A300 با رونمایی و معرفی هواپیمای فراصوتی کنکورد هم زمان شد و تبلیغات هواپیماهای ایرباس در زیر سایه معرفی این هواپیما نهاده شد.

این تاثیر تا به حدی بود که تا سال 1972 شرکت ایرباس تنها 15 سفارش قطعی برای ساخت هواپیمای خود دریافت نمود. تا سال 1971 نیز تنها 81 ففرایند هواپیمای ایرباس A300 در شرکت های مختلف هواپیمایی در سراسر دنیا خدمت می کردند.

حال می خواهیم به معرفی یکی از تازهترین و بحث برانگیزترین هواپیماهایی که محصول این کارخانه است، را به شما معرفی نماییم. هواپیمای تازه و غول پیک Beluga XL که متعلق به شرکت ایرباس است در روز پنج شنبه 19 ژوئیه همین سال جاری یعنی سال 2018، اولین پرواز خود را از فرودگاه شهر تولوز فرانسه انجام داد.

هواپیمای Beluga XL با ظاهری شبیه به یک نهنگ سفید، 30 درصد بیش از هواپیمای مدل قبل از خود یعنی هواپیمای Beluga ST در خود گنجایش دارد و در عین حال می تواند 53 تن بار را برای مسافت 4074 کیلومتری بدون هیچ توقفی حمل نماید. این هواپیما قرار است که برای حمل و نقل قطعات هواپیما از سایت های مختلف فراوری به خطوط مونتاژ در اروپا استفاده گردد و تنها یکی از 5 هواپیما از این مدل است که تا سال 2019 میلادی بهره برداری از آن ها شروع خواهد شد.

تصمیم برای ساخت این هواپیما در سال 2014 میلادی گرفته شده بود تا به این ترتیب به احتیاجهای لجستیکی شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس با هدف افزایش ظرفیت فراوری مجموعه کارخانه های آن پاسخ داده گردد. این هواپیما در واقع یک هواپیمای ابَر ترابری از شرکت هواپیماسازی ایرباس است که به نام نهنگ سفید معروف شده است.

ایرباس بلوگا مدل تغییر یافته ایرباس 300 است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه های مختلف ایرباس به کار می رود. قطعات این هواپیما همچون دیگر هواپیماهای مدل هواپیماهای ایرباس در کشورهای مختلف اروپایی ساخته می گردد اما در نهایت تنها در 2 شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ می گردد.

این هواپیما در واقع ساخت چهار کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا است. بال ها و چرخ های فرود هواپیمای نهنگ بلوگا در بریتانیا، دم هواپیما و درهای آن در اسپانیا، بدنه آن در آلمان و دماغه و اجزای داخلی آن در فرانسه ساخته می گردد.

بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم 1210 مترمکعب و وزن 47 تن را تا برد 900 مایل دریایی دارد که با سبک تر شدن بار این مسافت نیز افزایش می یابد. برای مثال بار 40 تنی تا 1500 مایل دریایی و بار 26 تنی تا 2500 مایل دریایی.

بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده ای تا نزدیک به 38 متر است به طوری که این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل 2 هلیکوپتر شینوک با روتورهای تا شده بدون احتیاج به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.

قطعات هواپیمای ایرباس تا میانه های دهه 1990 بیشتر به وسیله زمینی جا به جا و منتقل می شد اما به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپیما، احتیاج به انتقال هوایی و ساختن هواپیمایی برای انتقال قطعات بزرگ و حجیم هواپیمای ایرباس برای مونتاژ در فرانسه بیش از پیش احساس می شد.

پیش از دهه ی1990 شرکت هواپیمایی ایرباس برای انتقال هوایی قطعات حجیم خود مثل بال ها و… از هواپیمای سوپر گوپی استفاده می کرد، اما در سال 1996 برای نخستین بار با طراحی و ساخت هواپیمای بولگا این مهم به وسیله این هواپیمای غول پیکر صورت گرفت.

به علت نهاده شدن عرشه اصلی بار در ارتفاع 5.5 متری، بلوگا به تجهیزات ویژه فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار احتیاج دارد که این امر با طراحی پلتفورم 100 تنی بارگیری و تخلیه حل شده است. بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8 بوده که سرعت پیمایشی برابر 0.7 ماخ را در حداکثر ارتفاع 35 هزار پایی را امکان پذیر می سازد.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1149

به "با نسل تازه هواپیماهای غول پیکر ایرباس آشنا شوید، هواپیمای belluga XL" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نسل تازه هواپیماهای غول پیکر ایرباس آشنا شوید، هواپیمای belluga XL"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید