خودرو های چینی تا سال 2030، یک سوم بازار دنیا را در اختیار خواهند گرفت
به گزارش مجله گیلاسفا، پژوهشی تازه نشان می دهد تا سال 2030، یک سوم بازار خودرو دنیا در دست خودروهای چینی قرار خواهد گرفت. علت این رشد چشمگیر هزینه ساخت پایین خودروهای چینی نسبت به رقبای اروپایی آن هاست. این مطالعه را شرکت مشاوره مدیریت Alix Partners انجام داده است.
براساس ارزیابی الیکس پارتنرز، خودروسازان چینی نسبت به خودروسازان اروپایی و آمریکایی حاشیه سود کمتری در نظر می گیرند؛ در نتیجه تیراژ فراوریشان بیشتر است. فراوری کم هزینه نیز به خودروسازان چینی اجازه می دهد روندهای توسعه را سریع تر از سایرین طی نمایند. توسعه سریع، قیمت پایین و تیراژ بالای اتومبیل های چینی خودروسازان اروپایی، کره ای و ژاپنی را به دردسر انداخته است.
خودروسازان چینی برای فراوری اتومبیل های الکتریکی، یک سوم هزینه کمتری نسبت به خودروسازان اروپایی می پردازند. علاوه براین، زمان موردنیاز برای فراوری اتومبیل های چینی نیز نسبت به خودروهای اروپایی، کره ای و ژاپنی کمتر است. به عبارتی، چینی ها در مدت مشابه، نسبت به کره ای ها، ژاپنی ها و اروپایی ها خودروهای بیشتری روانه بازار می نمایند.
قیمت گذاری تهاجمی، سیاست پیشبرد فروش خودروهای چینی
خودروسازان چینی برای به دردسر انداختن رقبایشان، از سیاست قیمت گذاری تهاجمی استفاده می نمایند. آن ها از سود خودشان می کاهند تا اتومبیل هایشان را با قیمت مناسب تری به دست مشتریان برسانند. این رویه در محصولات دیجیتال فراوری چین نیز مشاهده شده است.
براساس مطالعه الیکس پارتنرز، خودروسازان اروپایی بابت محصولات خود 15 درصد سود از مشتریان می گیرند. این اتفاق درحالی رخ می دهد که سود چینی ها از فروش خودرو به مشتریان، 7.1 درصد است.
قانون گذاران اروپایی برای جبران این موضوع تعرفه واردات اتومبیل های چینی به اتحادیه اروپا را افزایش داده اند. این کار باعث می گردد واردات خودروهای چینی در کوتاه مدت کاهش یابد. چینی ها نیز برای دورزدن قوانین تعرفه ای اتحادیه اروپا، سایت های فراوریی خودشان را در اتحادیه اروپا به راه انداخته اند. تحلیلگران اقتصاد و صنعت اروپا تخمین می زنند سهم بازار خودروهای برقی تازه در اروپا از 20 درصد در سال 2024، به 45 درصد در سال 2030 افزایش یابد. بی شک سهم خودروهای چینی از این رشد چشمگیر خواهد بود.
منبع: دیجیاتو
منبع: انتخاب