رقم سرسام آور دوپینگ در ورزش ایران، هر نمونه چقدر آب می خورد؟

به گزارش مجله گیلاسفا، به گزارش خبرنگاران، کنترل دوپینگ ورزشکاران که مسئولیت اصلی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به حساب می آید برای این ستاد بار اقتصادی سنگینی دارد که بخش عمده آن بابت بررسی نمونه های ارسالی به آزمایشگاه های آکردیته هزینه می گردد.

رقم سرسام آور دوپینگ در ورزش ایران، هر نمونه چقدر آب می خورد؟

هزینه آنالیز هر تست دوپینگ

طرفِ قرارداد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ برای آنالیز نمونه گیری های به عمل آمده از ورزشکاران ایران دو آزمایشگاه کلن آلمان و قطر هستند. پرداختی به این دو آزمایشگاه هم به ترتیب بر اساس یورو و دلار انجام می گردد.

طبق قرارداد منعقد شده میان نادو ایران و آزمایشگاه قطر، هزینه آنالیز هر تست دوپینگ توسط متخصصان این آزمایشگاه 120 دلار است. در خصوص آزمایشگاه کلن رقم های متفاوتی بابت آنالیز تست دوپینگ ورزشکاران ایران معین شده است.

در صورتی که نمونه های ارسالی به کلن مربوط به جریان مسابقه باشد 145 یورو هزینه آنالیز آن می گردد. این هزینه برای تست هایی که خارج از مسابقه گرفته شده، 105 یورو معین شده است. البته این هزینه ها با لحاظ کردن تخفیف آلمانی ها مصوب شده است. هزینه اصلی برای آنالیز نمونه های داخل و خارج مسابقه در کلن به ترتیب 160 و 120 یورو است.

در بعضی موارد هم به خاطر مشکوک بودن نتیجه آنالیز اولیه بر روی نمونه گیری ها، آنالیز دقیق تر توسط دستگاه های پیشرفته تر احتیاج است. هزینه این نوع آنالیز در قطر 230 دلار و در آلمان 210 یورو معین شده است.

پرداختی 220 هزار یورویی ایران در یک سال

همکاری ستاد ملی مبارز با دوپینگ ایران با آزمایشگاه قطر از اواخر سال گذشته شروع شد. تا پیش از آن تمام نمونه گیری های صورت گرفته توسط ماموران این ستاد برای آنالیز در اختیار پزشکان آلمانی قرار می گرفت.

بنابراین تست های دوپینگی که طی سال 2019 میلادی توسط ماموران نادو از ورزشکاران ایران در رشته های مختلف گرفته شد به طور کامل برای آزمایشگاه کلن ارسال شد. این تست ها همگی آنالیز و نتایج آن معین شده است.

نادو ایران بابت آنالیز و اعلام نتیجه نمونه گیری های 2019 سال گذشته مبلغ 220 هزار یورو به آزمایشگاه کلن پرداخت کرد اما همچنان به این آزمایشگاه و همچنین قطری ها بدهکار است.

بدهی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران به قطر و آلمان

به گزارش خبرنگاران، از مجموع نمونه هایی که طی سال 2020 میلادی و تا به امروز و از ورزشکاران کشورمان گرفته شده، تعداد 59 نمونه به آزمایشگاه قطر ارسال شده است. 9.025 دلار هزینه آنالیز این نمونه ها می گردد که نتایج شان هم معین شده اما هنوز توسط ایران پرداخت نشده است.

بدهی نادو به آلمانی ها البته سنگین تر و به مبلغ 100 هزار و 388 یورو است. این بدهی بابت 515 نمونه گیری پایانی در سال گذشته میلادی و نمونه های ارسالی از دو ماهه ابتدایی امسال میلادی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 123

به "رقم سرسام آور دوپینگ در ورزش ایران، هر نمونه چقدر آب می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقم سرسام آور دوپینگ در ورزش ایران، هر نمونه چقدر آب می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید