سرمایه گذاری در پهنه های تاریخی به شرط اکتشاف

به گزارش مجله گیلاسفا، ایسنا/ استاندار یزد از سرمایه گذاری در پهنه های تاریخی به شرط اکتشاف سخن گفته است.

سرمایه گذاری در پهنه های تاریخی به شرط اکتشاف

جریان چیست؟

محمدعلی طالبی در نشست هم اندیشی معرفی یزد بعنوان پایلوت مقصد ایمن گردشگری کشور که امروز در استانداری یزد برگزار گردید، با اشاره به خلا مطالعاتی در حوزه میراث فرهنگی و دستگاه های مختلف دیگر گفت: ماهانه چند طرح سرمایه گذاری مربوط به دستگاه های مختلف در هنگام استعلام با مانع روبرو می گردد و علت آن قرار دریافت طرحها در محدوده های تاریخی است و دلیل آن نیز اکتشاف و آنالیز های اولیه به دلیل نبود اعتبارات در این زمینه است.

وی با بیان اینکه باید حافظ میراث فرهنگی کشورمان باشیم، گفت: باید محدوده هایی که تاریخی تشخیص داده می گردد مورد آنالیز و فعالیت اکتشافی قرار گیرد تا در هنگام ارائه طرح های سرمایه گذاری با مشکل روبرو نشویم.

طالبی با بیان اینکه میراث فرهنگی همیشه مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: استان یزد به حوزه میراث فرهنگی احتیاج دارد و خلا پژوهش های مربوطه در آن وجود دارد هرچند که با رویکرد مطلوب انتخاب یزد به عنوان محلی برای پژوهش های پایگاه میراث فرهنگی، اقدامات و فعالیت های خوبی را شاهد هستیم.

توجه جدی یزد به اکوتوریسم در پساکرونا

بهروز عمرانی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز با بیان اینکه هر ساله تمرکز پژوهشگاه بر یکی از استانهاست، به ظرفیت یزد در حوزه پژوهش و مدنظر قرار دریافت آن برای امسال اشاره نمود و گفت: البته پژوهشگاه قبلاً نیز پژوهش هایی را در استان داشته که مصداق آن مطلعات اجرا شده در خصوص زیلوی میبد است که به علت کرونا به برهه زمانی جدیدی معوق شد.

وی از پژوهش های این پایگاه در استان کرمان نیز یاد کرد و در خصوص یزد توضیح داد: برای گردشگری پسا کرونا، اکوتوریسم و میراث طبیعی استان یزد باید مورد توجه جدی باشند که در این باره نیز جاذبه های زیادی را در استان یزد داریم.

عمرانی به محدودیت پژوهش های یزد در حد انگشت شمار اشاره و اظهار کرد: مردم نگاری و مسائل مربوط به این حوزه نیز اهمیت زیادی دارد.

لزوم توجه به باستان شناسی و میراث

محمدرضا دشتی، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در ادامه با اشاره به ضعف استان در حوزه پژوهش توضیح داد: بسیار متاسفیم که از امر باستان شناسی و میراث فرهنگی در یزد کمتر استفاده شده در حالیکه باید از ظرفیت پژوهشگران و باستان شناسان و نیروهای استان استفاده و برنامه های متعدد را در این حوزه را پیاده کنیم.

وی اضافه کرد: با بیان اینکه در خصوص امر باستان شناسی و توجه به میراث فرهنگی، اولویت با افراد بومی است.

توجیه ناپذیری پهنه های رها شده تاریخی

محمدصالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری مجلس هم با بیان اینکه در حوزه پژوهشی، آشنایی نیروهای بومی با جغرافیای منطقه اهمیت دارد، گفت: نگهداری از شناسایی بسیار مهمتر است، چرا که پهنه های باستان شناسی زیادی کشف و شناسایی شده که متاسفانه بعدا رها شده و این مسئله غیرقابل توجیه است.

وی رها شدن پهنه های تاریخی را عامل دخل و تصرف افراد سودجو به منابع طبیعی و مواریث فرهنگی دانست و گفت: یزد از نظر فرهنگی، غنای زیادی دارد و نباید صرفا به برنامه های خود تا سال 1400 بیاندیشیم بلکه باید اقدامات را عمیق تر از قبل پیش ببریم.

یزد، فقیرترین استان ایران در باستان شناسی

سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم با بیان اینکه یزد یکی از فقیرترین استان های کشور در حوزه باستان شناسی است، گفت: هرساله یکی از مناطق کشور توسط وزارت میراث فرهنگی برای پژوهش انتخاب می گردد، اما در خصوص این مطالعات اقدامی در استان یزد نشده است. این مسئول ابراز امیدواری کرد که در سال 1400 یزد بعنوان محل مطالعات باستان شناسی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 597

به "سرمایه گذاری در پهنه های تاریخی به شرط اکتشاف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری در پهنه های تاریخی به شرط اکتشاف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید