ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی

به گزارش مجله گیلاسفا، میراث آریا/ این خبر پیرامون ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی برای شما نوشته شده است.

ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی

نام روستای طاد در متون تاریخی سده های نخستین اسلامی بصورت متوالی ذکر شده است. این موضوع نشانگر پیشینه تاریخی روستای طاد به عنوان یکی از روستاهای مهم هدف گردشگری در منطقه تاریخی لنجان بزرگ است.

بافت تاریخی روستای طاد، الگو و نمونه ای کامل از زندگی روستایی در ایران قدیم است. امروزه بسیاری از ارزشهای تاریخی، معماری، فرهنگی و مالی روستاهای گذشته در بافت کنونی طاد یافت می گردد.

بافت روستا دارای معابر و کوچه های منظم و مشخصی است، به نحوی که مهمترین گذر تاریخی این روستا از سمت شرق به غرب بنا شده است، این گذر به نام باغ شاه یا نقاش خانه معروف است، علاوه بر این گذر دیگری در بافت تاریخی طاد وجود دارد که در این گذر عناصر ارزشمندی چون خانه تاریخی حاجی خان، حمام، مسجد جامع، خانه جعفری، سقاخانه، بازارچه واقع شده است.

به جرات میتوان گفت که بیشترین خانه های تاریخی و ارزشمند شهرستان فلاورجان در روستای طاد بنا شده که تا به امروز نزدیک به چهل خانه ارزشمند در این روستا شناسایی شده است. این خانه ها عموما متعلق به دوره قاجار بوده که تمامی آنها با مصالح خشت و ملات گل و گچ و براساس شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده اند. بعضی از خانه های موجود چون خانه جعفری دارای تزئینات و آرایه های زیبای نقاشی، درهای چوبی نفیس و ازاره های سنگی هستند.

حمام روستای طاد در مجاورت خانه تاریخی جعفری و مسجد جامع روستا واقع شده است. این حمام از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل می گردد. این بنا با مصالح آجر در بدنه داخلی و ملاط گل آهک و سنگ در نمای بیرونی بنا شده است.

بعلاوه در حال حاضر پنج برج کبوترخانه شامل سه برج بزرگ و دو برج کوچک در مزارع اطراف طاد وجود دارند. برج های کبوترخانه با مصالح خشت و در فرم مدور و بصورت خمره ای یا سیلندری شکل بنا شده اند.

از دیگر آثار شاخص روستا، بنایی معروف به مسجدی است که بقایای از یک مسجد ایلخانی بوده و در حال حاضر بخشی از محراب آن برجای مانده است.

منبع: همگردی
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1173

به "ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی" امتیاز دهید

2 کاربر به "ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های روستای طاد فلاورجان برای توسعه گردشگری روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید