تور ارزان هند: از زیباترین میراث جهانی یونسکو در هند بیشتر بدانید

به گزارش مجله گیلاسفا، کشور هند با 36 میراث ثبت شده در یونسکو، بعد از چین، رتبه دوم در آسیا و هفتمین کشور در دنیا را به خود اختصاص داده است.

تور ارزان هند: از زیباترین میراث جهانی یونسکو در هند بیشتر بدانید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

کشور هند، 36 میراث جهانی یونسکو، از شاهکارهای تاریخی تا بقایای معماری دوران های باشکوه هند را در خود جای داده است که هر یک در اثر گذر زمان، به چشم اندازهای فوق العاده زیبایی تبدیل شده اند. در ادامه این مقاله از خبرنگاران به تعدادی این آثار شگفت انگیز اشاره خواهیم کرد تا در سفر به هند، در برنامه خود بگنجانید.

اگر دوست دارید سفری بی دغدغه به هند داشته باشید، برترین و مقرون به صرفه ترین تور هند را با یاری خبرنگاران جستجو و بخرید. در خبرنگاران، مجموعه ای از برترین تورها از معتبرترین آژانس های گردشگری گرد هم آمده اند تا به راحتی بتوانید با توجه به شرایط خود، مناسب ترین تور را بخرید.

تاج محل

تاج محل، به دستور شاه جهان برای همسر محبوبش، ممتاز محل ساخته شد و اکنون این جاذبه شگفت انگیز معماری و تاریخی، بیش از هشت میلیون بازدیدنماینده در سال دارد. این آرامگاه سفیدرنگ، به وسیله 20 هزار کارگر بنا شد و حدود 28 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در آن به کار رفته است.

تاج محل، یکی از معروف ترین بناها و از عجایب هفت گانه نو جهان به شمار می رود که در نزدیکی شهر آگرا و 200 کیلومتری جنوب دهلی نو (مرکز هند) نهاده شده است. تاج محل، نمادی از عشق است و بر اساس نور روز، تغییر رنگ می دهد؛ به طوری که در طول صبح، صورتی می شود، در اواسط روز به زرد، هنگام غروب به سفید شیری و با فرارسیدن شب، به رنگ طلایی درمی آید. این جاذبه هر روز، به جز آدینه ها، به روی بازدیدنمایندگان باز است.

قلعه آگرا

قلعه آگرا که در قرن شانزدهم ساخته شد، از نظر تاریخ معماری ارزش بسیاری دارد؛ چراکه بعضی از جالب ترین آمیزه های معماری هندو و ایرانی را می توان در آن مشاهده کرد. در واقع بسیاری از تزیینات و کاشی کاری های عمارت های قلعه آگرا کاملا منطبق با اصول معماری ایرانی ساخته شده اند؛ هرچند روی آن ها به جای خطوط اسلیمی و خطاطی، اژدها و فیل و پرنده حکاکی شده اند.

قلعه آگرا که شامل کاخ های مجلل، سالن های دیدار و دو مسجد شگفت انگیز می شود، در کنار رود یامونا نهاده شده است و به شکل یک هشت ضلعی نامنظم است که به وسیله دیواری از سنگ های قرمزرنگ محصور شده و به زیبایی هرچه تمام تر با سنگ مرمر سفید، خاتم کاری شده است. بازدیدنمایندگان با گردش در این قلعه می توانند برای لحظه ای خود را به عصر مغول ببرند و در عین حال، چشم اندازی خیره نماینده از تاج محل را به دیدن بنشینند.

مجموعه تاریخی هامپی

هامپی (Hampi)، دهکده ای کوچک در استان کارناتاکای هند است که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود؛ زیرا معابد و مقبره های شگفت انگیز و باستانی را در خود جای داده است. این شهر باستانی مملو از بقایای به جای مانده از امپراتوری های باستانی هند یعنی ویجایاناگارا بوده که فرمانروایانش، به عشق، هنر، فرهنگ، علم و حکمرانی کارآمد معروف بودند.

قدم زدن در این مجموعه 4000 هکتاری، به خصوص با وجود معبد باستانی و مشهور ویروپاکشا، باعث حیرت هر بیننده ای می شود. بیش از 1600 اثر از آخرین امپراتوری بزرگ هندو در جنوب هند را می توان در این مجموعه مشاهده کرد که شامل قلعه ها، بخش های کنار رودخانه، مجموعه های مقدس و سلطنتی، معابد، زیارتگاه ها، سالن های ستون دار، سازه های آبی و... می شود.

پرستشگاه خورشید کونارک

پرستشگاه خورشید کونارک (Konark Sun Temple) متعلق به قرن 13، جزو عجایب هفت گانه هندوستان به شمار می آید. این اثر یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اوریسا هند محسوب می شود که وقف خدای خورشید شده است و از سبک معماری کالینگا پیروی می نماید.

معبد مذکور به شکل ارابه بزرگی با 12 جفت چرخ است که هفت اسب آن را می کشند؛ اما شاید مجذوب نماینده ترین بخش آن، حجاری های سنگی باشد که داستان هایی از دوران باستان را حمایت می نمایند. ضمن اینکه دیوارهای این معبد با تصاویری از خدایان هندو، زنان آسمانی، موجودات اساطیری و آبزی، انواع حیوانات و آلات موسیقی تزیین شده است. این سازه که در فاصله سه کیلومتری از دریا نهاده شده است، در سال 1984 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

قلعه های تپه ای راجستان

قلعه های تپه ای راجستان (Hill Forts of Rajasthan) که قدمت شان به قرن پنجم تا هجدهم برمی شود، شامل 6 قلعه باشکوه به نام قلعه جیسلمیر، کومبالگار، امبر، گاگرون، چیتورگار، رانتامبور می شود. وقتی برای اولین بار، این قلعه های تپه ای را مشاهده کنید، نه تنها به خاطر تاریخ و معماری باشکوهشان، بلکه از آنجا که همچنان به خوبی سر پا هستند، حیرت زده خواهید شد. امروزه این قلعه ها از جاذبه های گردشگری پرطرفدار محسوب می شوند که دوران سلطنتی را به خوبی به بازدیدنمایندگان نشان می دهند.

چیتورگار در واقع بزرگ ترین قلعه در میان قلعه های راجستان هند است؛ به طوری که بیش از 4000 نفر در آن سکونت دارند. قلعه کومبالگار، با دیوارها و باروهای طولانی، در میان جنگل های انبوه و با هفت دروازه بزرگ واقع شده است و امروزه، دیوار احاطه نماینده قلعه، به عنوان دومین دیوار بلند جهان پس از دیوار بزرگ چین شناخته می شود. جالب است بدانید که درون این قلعه حدود 360 بنای مذهبی وجود دارد.

قلعه رانتامبور به علت پارک ملی و ذخیره ببر در آن، در سراسر جهان مشهور است؛ پارکی با مساحت 400 کیلومتر مربع که در گذشته محل شکار مهاراجه های قلعه بود. قلعه گاگرون با طبیعت شگفت انگیز هند محاصره شده و دور از دسترس است؛ چراکه هدف از ساخت آن، جلوگیری از ورود دشمنان به درون قلعه بود. قلعه امبر، موقعیت خوبی برای بازدید گردشگران دارد؛ چراکه در 11 کیلومتری جیپور واقع شده است و از همین جهت، روزانه بیش از 5000 بازدیدنماینده دارد.

قلعه جیسلمیر در سال 1156 میلادی به وسیله روال جیسوال (Rawal Jaiswal) ساخته شد. رنگ طلایی این قلعه باعث شده است تا به عنوان سونار کوئیلا (Sonar Quila) یا همان قلعه طلایی معروف باشد. علاوه بر این، قلعه مذکور به علت رنگش، در هنگام غروب آفتاب در میان شن و ماسه های کویر، استتار می شود.

رانی کی واو

رانی کی واو (Rani Ki Vav)، چاه پله ای خارق العاده با صدها نقش برجسته و مجسمه است که به عنوان یکی از جاذبه های دیدنیی استان گجرات، قدمتش به قرن یازدهم میلادی بازمی شود. این اثر ماندگار شامل هفت طبقه می شود که با بیش از 500 مجسمه اصلی و 1000 مجسمه کوچک با حجاری هایی از خدایان و الهه های هندو و نقوش مذهبی و اساطیری، تزیین شده است.

رانی کی واو را ملکه اودایاماتی به یاد همسر محبوبش ساخت و گفته می شود دستور ساخت آن در سال 1063 صادر و 20 سال بعد تکمیل شد. این اثر شگفت انگیز در دهه 1940 کشف و در دهه 1980 بازسازی شد و از سال 2014 در لیست میراث جهانی یونسکو نهاده شد. چاه پله مذکور، یکی از برترین نمونه های از این دست به شمار می رود که به شکل یک معبد معکوس طراحی شده است تا قداست آب را نشان دهند.

پناهگاه های سنگی بهیم بتکا

پناهگاه ها و غارهای سنگی بهیم بتکا (Bhimbetka Rock Shelters) که قدمت شان به عصر سنگ برمی شود، در منطقه رایسن در استان مادایا پرادش هندوستان نهاده شده است. این پناهگاه ها، اولین و قدیمی ترین نشانه های زندگی انسان در شبه قاره هند هستند و یکی از بزرگ ترین مجموعه های پیش از تاریخ به حساب می آیند.

برجسته ترین ویژگی این محل را می توان نقاشی ها و طراحی هایی از انسان و اشکال حیوانی، پایکوبی و شکار دانست که قدمت شان به 30 هزار سال قبل می رسد و قدیمی ترین هنر سنگی در این سرزمین محسوب می شوند. جالب است بدانید که بعضی از این پناهگاه ها، برای بیش از 100 هزار سال، محل سکونت انسان بوده اند. این غارها و پناهگاه ها، دید روشنی از تکامل سکونت و فرهنگ انسان ها را نشان می دهند، از زمانی که شکارچی بودند و بعد به کشاورزی روی آوردند.

مجموعه آثار تاریخی خاجوراهو

مجموعه آثار تاریخی خاجوراهو (Khajuraho Group of Monuments)، شامل مجموعه ای از معابد هندو و معابد جین در منطقه چاتارپور، در مادیا پرادش هند است. بیشتر معابد خاجوراهو بین سال های 950 میلادی و 1050 میلادی به وسیله سلسله چاندلا ساخته شده اند. طبق سوابق تاریخی، معبد خاجوراهو تا قرن دوازدهم دارای 85 معبد بود که در مساحت 20 کیلومتر مربعی پراکنده بودند. از این تعداد، فقط 25 معبد به جای مانده است.

مجموعه معابد خاجوراهو در کنار هم ساخته شده اند؛ هرچند که به دو دین، هندوئیسم و جینیسم اختصاص دارند و این موضوع از سنت پذیرش و احترام به دیدگاه های متنوع مذهبی بین هندوها و جین ها در منطقه، حکایت دارد.

گهات غربی

گهات غربی (Western Ghats)، رشته کوهی در شبه جزیره هندوستان است که از جمله مکان های میراث جهانی یونسکو و یکی از 10 کانون اصلی تنوع زیستی جانوری در جهان به شمار می رود. درمجموع، 39 مکان منابع طبیعی شامل پارک های ملی، حفاظتگاه حیات وحش و جنگل های حفاظت شده در امتداد این رشته کوه 1600 کیلومتری وجود دارد که 20 مورد آن در استان کرالا، 10 مورد در کارناتاکا، پنج مورد در تامیل نادو و چهار مورد در مهاراشترا نهاده شده اند.

در گهات غربی بیش از 5000 گونه از گیاهان گل دار، 139 گونه پستاندار، 508 گونه پرنده، و 179 گونه دوزیست زندگی می نمایند و به همین علت بین علاقه مندان به طبیعت و باغ وحش، هواداران زیادی دارد.

مجموعه تاریخی ماهابالی پورام

مجموعه تاریخی ماهابالی پورام (Monuments at Mahabalipuram)، مجموعه ای از آثار تاریخی و معماری مذهبی قرن هفتم و هشتم میلادی در شهر ساحلی ماهابالی پورام هند است که شامل معابد هندوی حجاری شده و یادبودهای تراشیده شده از سنگ می شود. معبد ساحلی و پنج ارابه، از جمله جاذبه های معروف این مجموعه هستند.

معابد ماهابالی پورام، در استان جنوب شرقی هند تامیل نادو، حدود 60 کیلومتری جنوب غربی چنای و در ساحل کوروماندل نهاده شده است. اگرچه تاریخ باستانی ماهابالی پورام تعیین نیست؛ اما شواهد نشان می دهد که قبل از ساخته شدن بناهای تاریخی، اینجا مکان قابل توجهی بوده است.

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون (Humayuns Tomb) که مظهری از معماری عصر مغول به شمار میرود، با ماسه سنگ قرمزرنگ و گرانیت در سال 1570 ساخته شد و سنگ های مرمر سفید در لابه لای آن خودنمایی می نماید. این آرامگاه در وسط باغی چهارضلعی نهاده شده است که گفته می شود اولین باغ ایرانی ساخته شده در شبه قاره هند است.

همایون، دومین پادشاه گورکانی هند، پس از 15 سال که در دربار ایران پناهنده بود، به یاری شاه طهماسب اول به کشورش بازگشت و به طور ناگهانی پس از چند ماه از جهان رفت. او در بازگشت به هند، گروهی از هنرمندان ایرانی را با خود به همراه برد؛ بنابراین، جای تعجب ندارد که این مقبره و بناهایی مانند تاج محل که بعدها در هندوستان ساخته شد، از الگوهای ایرانی و میراث معماری هند و ایران بهره گرفته اند.

یادبودهای بودایی سانچی

سانچی، روستای کوچکی در منطقه رایسن در استان مادیا برادش هندوستان است که در 46 کیلومتری شمال شرق بوپال نهاده شده است. یادبودهای بودایی که در این روستا به چشم می خورد، قدمتشان به قرن اول و دوم قبل از میلاد برمی شود و شامل صومعه های بودایی، کاخ ها، معابد و ستون هایی از سنگ یک پارچه می شوند. این مجموعه نه تنها قدیمی ترین پرستشگاه بودا در جهان به شمار میرود، بلکه تا قرن دوازدهم، به عنوان مرکز اصلی پرستش بودا در کشور هند بوده است.

غارهای الورا و آجانتا

غارهای الورا و آجانتا (Ajanta and Ellora Caves)، برای قرن ها، مکان های شگفت انگیزی برای بازدید بوده اند. مجسمه ها و نقاشی هایی که در گوشه وکنار این غارهای باستانی پیدا شده است، سفری مسحورنماینده به گذشته را برای بازدیدنمایندگان رقم خواهد زد. حدود 29 غار در آجانتا وجود دارد که در فاصله قرن های دوم قبل از میلاد تا ششم پس از میلاد ساخته شدند و همگی به آیین بودا اختصاص دارند. در یکی از این غارها می توان سنگ نگاره نقاشی شده ای از دوره ساسانی را مشاهده کرد. در غارهای آجانتا واقع در شمال غربی حیدر آباد، تصویر هیئت اعزامی خسرو پرویز به هند نیز هک شده است.

غارهای الورا در 30 کیلومتری اورنگ آباد در استان ماهاراشترا هندوستان قرار دارند که بین قرن های پنجم و دهم ساخته شده اند. غارهای الورا شامل 12 غار بودایی از قرن های ششم و هشتم میلادی، 17 غار هندو از قرن های ششم و نهم و پنج غار جین از قرن های هشتم و دهم میلادی هستند که در مجاورت هم ساخته شده اند و نشان از هماهنگی مذهبی رایج در این دوره از تاریخ هند دارند.

کلیساها و صومعه های گوا

زمانی که گردشگران، نام گوا را می شنوند، اولین تصویری که احتمالا در فکر شان شکل می گیرد، سواحل و زندگی شبانه در این خطه از هند است؛ اما شهر گوا فقط به این جاذبه ها و تفریح ها خلاصه نمی شود. در اینجا که کوچک ترین استان هند به شمار میرود، کلیساها و صومعه های زیادی وجود دارد که آثار هنری، حجاری ها و تزیینات خارق العاده ای را در خود جای داده اند.

از محوطه هایی که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند، می توان به کلیسای بوم ژیزوس گوا (Basilica of Bom Jesus) اشاره نمود که با معماری باروک خود، خودنمایی می نماید و مدفن سنت فرانسیس زاویر است؛ کلیسای جامع گوا که قدمتش به قرن شانزدهم می رسد، به خاطر زنگ طلایی غول پیکرش معروف است و بزرگ ترین کلیسای آسیا به شمار می رود؛ کلیسای بانوی ما از روزاری (Church of Our Lady of the Rosary) نیز به واسطه معماری ترکیبی گوتیک و مانوئلین، حیرت هر بیننده ای را به همراه دارد.

پارک ملی دره گل ها و ناندا دوی

پارک ملی دره گل ها و پارک ناندا دوی (Nanda Devi Park)، محل رویش گل های وحشی و زندگی حیوانات نادر و در معرض انقراض، پرنده های ارتفاعات بالا و طبیعت فوق العاده زیبا هستند. آرامش و سکوت و زیبایی این پارک ها می تواند برای هر گردشگری مجذوب نماینده باشد.

پارک ملی ناندا دوی، در اطراف قله ناندا دوی به ارتفاع 7,817 متری و در شمال هند نهاده شده است. این منطقه در سال 1988 در میراث طبیعی یونسکو به ثبت رسید و مراتع رنگارنگ، در کنار کوهستان های هموار، مجذوب نمایندهیت خارق العاده ای به این پارک داده اند.

پارک ملی دره گل ها، در غرب هیمالیا نهاده شده است و برای علفزارها و گل های بومی و زیبایی بی نظیرش مشهور است. علاوه بر این، حیواناتی مانند خرس سیاه آسیایی و خرس قهوه ای و پلنگ نیز در این منطقه زندگی می نمایند.

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1139

به "تور ارزان هند: از زیباترین میراث جهانی یونسکو در هند بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هند: از زیباترین میراث جهانی یونسکو در هند بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید