بازسازی برج و باروهای هگمتانه

به گزارش مجله گیلاسفا، حسن سلطانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه شرح داد: داستان باستان شناسی همدان از ورود اروپاییان و شروع کار فرانسویان در اقصی نقاط کشور در سال 1896 با همکاری ژاک دمورگان شروع شد که در نهایت منجربه کاوش های باستان شناسی شارل فوسه در تپه موسوم به شاه داراب یا سر قلعه در سال 1913 شد و سپس به مدت شش ماه با هزینه موزه لور و نظارت کارشناسان ایرانی در محل های چال شتر خواب و گود فرانسوی ها واقع در تپه باستانی هگمتانه انجام شد.

بازسازی برج و باروهای هگمتانه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

وی با اشاره به این که جنگ جهانی اول باعث شد کاوش های هیئت های باستان شناسی ادامه پیدا نکند، یادآور شد: محوطه تاریخی هگمتانه در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و با عکس هایی که در سال 1314 که توسط اریک اشمیت تهیه شد، بافت فشرده معماری را در آن دوره روی تپه هگمتانه مشاهده می کنیم.

سلطانی بیان نمود: تا سال 48 مرکز باستان شناسی ایران برای ساماندهی تپه برنامه ریزی می کرد و در سال 55 در این محوطه حدود 25 هکتار از املاک مستقر روی تپه را تملک و محوطه را آزادسازی کرد و زمینه را برای نخستین دور کاوش باستان شناسی هیئت ایرانی توسط دکتر محمدرحیم صراف به وجود آورد.

وی اضافه نمود: کاوش و برآورد ها در این محوطه باستانی در سال 62 با 11 فصل توسط دکتر محمدرحیم صراف شروع شد و تا سال 79 ادامه یافت و بیش از 1500 مترمربع از آن مورد کاوش نهاده شد و حاصل این عملیات آثار معماری منظم و هندسی است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه ادامه داد: مرحله دوم فصل های باستان شناسی از سال 83 تا سال 85 با چند لایه کارگاه های لایه شناختی به منظور معین کردن محوطه و حریم و جانمایی موزه توسط دکتر آذرنوش انجام گرفت و بافت تاریخی خشتی کشف شد.

وی اضافه نمود: فصل شانزدهم به سرپرستی دکتر یعقوب محمدی فر با هدف تکمیل مطالعات باستان شناسی مرکز محوطه تاریخی و در سال های 91 و 92 دو فصل کاوش در برج و باروهای ضلع شرقی محوطه هگمتانه به سرپرستی محمدرحیم رنجبران و دکتر ملک زاده صورت پذیرفت و هم اکنون نیز این محوطه به عنوان یکی از عظیمترین و مهمترین سایت های باستان شناسی کشور و منطقه شناخته می گردد و وزارت میراث فرهنگی نیز در برنامه های دارای اهمیت این پروژه را مورد توجه قرار داده است به طوریکه در حال حاضر این محوطه اعتبارات استانی دریافت نموده و کارهای عملیاتی بازسازی و نگهداری آن را انجام می گردد.

سلطانی با اشاره به اینکه در سال 98 اعتبار پایگاه هگمتانه 300 میلیون تومان بود، گفت: پس از برنامه های مورد احتیاج در راستای پژوهش، بازسازی و نگهداری کارهای پایشی پیروز به اخذ اعتبار حدود چهار میلیارد و 200 میلیون تومان برای سال 99 شدیم که با وجود تورم موجود بخش قابل ملاحظه ای از اقدامات حفاظتی و بازسازیی را پوشش داد.

وی اضافه نمود: این اقدامات شامل اتمام عرصه و حریم هگمتانه و معین تکلیف راسته آهنگران بود که در امسال به سرپرستی دکتر مهرداد ملک زاده انجام شد همچنین در این فصل از کاوش در معبر اصلی و گود فرانسوی ها آثار و مواد فرهنگی در لایه های تاریخی متأخرتر کشف شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه عنوان کرد: با آنالیز 100 سال کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی هگمتانه بیش از 35 هزار هکتار تملک شده است و هم اکنون یکی از اصلی ترین و مهمترین محوطه های تاریخی، باستانی و گردشگری کشور محسوب می گردد.

وی شرح داد: در حال حاضر نخستین اقدام حفاظت اضطراری از برخی از ترانشه های مکشوفه است که برخی ها با روش سوله خمیده حفاظت می گردد؛ به عنوان مثال ترانشه مرکزی با این روش محافظت می گردد همچنین برخی ترانشه ها را با داربست و پوشش های فلزی موقت و برخی را با ایجاد کاورهای خشتی و کاه گل از عوامل جوی حفظ کنیم.

سلطانی اظهار کرد: محوطه هگمتانه شامل بناهای مکشوف خشتی بوده و خشت هم متریال بسیار حساسی است و به محض ارتباط با هوا تجزیه شده و به خاک تبدیل می گردد بنابراین این عنصر ناپایدار باید به نحو مطلوب حفظ و برای نسل بعد به امانت گذاشته گردد.

وی با بیان این که لازم بود در خصوص برخی از آثار معماری این محوطه حفاظت اضطراری انجام گردد و برای برخی ها نیز به دنبال بازسازی بودیم، گفت: در شورای راهبردی باستان شناسی طرحی مطرح و با یکی از متخصصان بازسازی بناهای تاریخی قراردادی منعقد شد و حدود 9 گزینه برای بازسازی و حفاظت برج و باروهای ضلع شرقی و سایر آثار مکشوفه پیشنهاد داده و روی برج و باروهای ضلع شرقی که واقع در بلوار هگمتانه یا بلوار نظربیگ است، تمرکز کردیم.

وی اضافه نمود: از آن جا که کاوش های باستان شناسی این محوطه تاریخی هنوز به اتمام نرسیده است، برخی از باستان شناسان معتقدند احتیاج به ادامه کاوش در آن وجود دارد تا بتوانیم بقایای دیوار و حصار را به طور قطع معین کنیم و از طرفی با محدودیت هایی مواجهیم که دقیقا نمی توانیم برج و باروها را بر مبنا فرضیه بازسازیگران و باستان شناسان بازساری کنیم.

سلطانی با بیان این که همچنین در این شورا مقرر شد بخشی از حفاظت و بازسازی محدود و در حد القاء کردن حس برج و بارو برای مخاطب باشد، اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن در فصل زمستان و فراهم نبودن عملیات بازسازی خشتی سعی می کنیم حفاظت اضطراری را برای آب های سطحی انجام دهیم تا در شرایط مساعد بتوانیم سایر عملیات های بازسازیی را انجام دهیم.

وی با اشاره به این که پیگیری ثبت جهانی این اثر ارزشمند یکی دیگر از ماموریت های پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه است، گفت: پفراینده ثبت موقت در سازمان یونسکو مطرح شده و با توجه به عرصه و حریم هگمتانه و دخل و تصرف هایی که توسط مدیریت های شهری و اجتماعی و مردمی در آن به وحود آمد، مقرر شد ثبت جهانی منظر شهری هگمتانه تا همدان پیگیری گردد.

سلطانی ادامه داد: گام های قابل ملاحظه ای برای فرایند ثبت هگمتانه با حضور معاون میراث فرهنگی کشور و ارزیاب یونسکو هگمتانه برداشته و عرصه قابل قبول تنظیم شده است همچنین اطلاعات فرهنگی و علمی جمع بندی شده و با نتیجه نهایی مطالب می توانیم فرایند ثبت را با شتاب بیشتری در امسال پیش ببریم.

ایسنا نوشت، وی شرح داد: در قسمت غربی این محوطه تاریخی عظیمترین مخزن امن نگهداری اموال فرهنگی و همچنین موزه عظیم منطقه ای هگمتانه با بیش از 10 هزار مترمربع در حال تکمیل است که از شاخص ترین پروژه های این محوطه تاریخی است که با بهره برداری از این پروژه تحول عظیمی در حفظ و نگهداری و معرفی آثار کشف شده در غرب کشور را شاهد خواهیم بود که این اتفاق مهم با پیگیری، اقدامات گسترده، تامین اعتبار و عملیات اجرایی توسط وزارت میراث فرهنگی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی استان، استاندار و معاون امور عمرانی استانداری و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی عملی شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 398

به "بازسازی برج و باروهای هگمتانه" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازسازی برج و باروهای هگمتانه" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی برج و باروهای هگمتانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید