وکیل و مشاوره حقوقی در آریا دادیار

به گزارش مجله گیلاسفا، رپرتاژ آگهی - وکیل یکی کارهای سخت و سخت است که شما می توانید براحتی تمامی سوالات خود را از وکیل دادگستری بپرسید و از مشاوره حقوقی رایگان بهره ببرید که بدون شک یکی از بهترین روش ها برای صحبت با وکیل متخصص است. در ادامه به نحوه مشورت دریافت با وکیل و مشاوره حقوقی آن می پردازیم.

وکیل و مشاوره حقوقی در آریا دادیار

در این مقاله که توسط وکیل دادگستری نوشته شده است میخواهیم راجب الزام به تمکین صحبت کنیم که در صورت احتیاج مشاوره حقوقی می توانید با گروه وکلای آریا دادیار تماس بگیرید.

وکیل گروه وکلای آریا دادیار یکی از تکالیف زوجه الزام به تمکین در مورد همسر خود می باشد و همچنین در مقابل زوج نیز موظف به تمیکن می باشد.بنابراین بعد از وقوع عقد نکاح و ایجاد روابط زوجیت بین طرفین،زوجین در مقابل هم حقوق و تکالیفی دارند که یکی از آنها الزام به تمکین می باشد.

تمکین عام و تمکین خاص چیست؟

تمکین عام به این معنا است که زوجین مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر می باشند به این معنا که به هم احترام بگذارند و توهین ننمایند و با عشق و احترام باهم رفتار نمایند،به هم وفادار باشند و در تربیت فرزندان به هم یاری نمایند.همچنین تمکین عام در مورد زوجه می تواند مواردی را مانند تمیز کردن خانه یا غذا پختن و به طور عام خانه داری را شامل شود اما تمکین خاص به معنای سکونت مشترک و رعایت تمایل جنسی همسر می باشد و در واقع روابط زناشویی از موارد تمکین خاص می باشد.

چطور می توان عدم تمکین خاص را اثبات نمود؟

تمکین باید به صورت واقعی باشد به این معنا که صرف زندگی کردن در یک منزل مشترک بدون رعایت عشق و احترام و بدون روابط زناشویی تمکین نمی باشد اما در برخی مواقع مشاهده می شود زوجه برای از دست ندادن نفقه خود در منزل شوهر سکونت می کند اما به هیچ یک از وظایف خود عمل نمی کند در این مواقع زوج باید ثابت نماید که زوجه تمکین خاص ندارد که اثبات این امر کمی سخت است و تنها راه آن درخواست ارجاع زوجه به پزشکی قانونی می باشد که با معاینات آخرین زمان رابطه معین می شود.

آیا در صورت عدم تمکین زوجه،زوج موظف به پرداخت نفقه می باشد؟

طبق قانون زوجه موظف به تمکین عام و خاص در مقابل زوج می باشد و در قبال آن نیز زوج موظف به پرداخت نفقه به زوجه می باشد اما هرگاه زوجه بدون داشتن دلیل و عذر موجه شرعی و قانونی از انجام وظایف زناشویی و وظایف و تکالیف زوجیت خود امتناع کند و عدم تمکین زوجه در محکمه ثابت شود دیگر مستحق دریافت نفقه نخواهد بود مگر اینکه عذر موجه شرعی و قانونی خود را به اثبات برساند که در این صورت علاوه بر عدم الزام زوجه به تمکین،مستحق دریافت نفقه هم خواهد بود.

موارد عذر موجه در عدم تمکین زوجه

از مهمترین موارد عذر موجه می توان به خوف بدنی اشاره کرد به این معنا که زن با زندگی در منزل مشترک از طرف زوج امنیت جانی ندارد و ممکن است زوج به دلیل رفتارها و بیماریهای خاص و اعتیاد به مواد مخدر،تعادل روحی و روانی نداشته باشد و به زوجه حمله ور شود و او را مورد ضرب و جرح شدید قرار دهد چه بسا که ممکن است بارها زوجه را مورد ضرب و جرح قرار داده باشد که زوجه با در دست داشتن نامه کلانتری و پزشکی قانونی می تواند ادعای خود را در مورد خوف بدنی به اثبات برساند و از عذر های موجه دیگر می توان به خوف و ضرر اقتصادی و شرافتی هم اشاره کرد که با اثبات آنها در دادگاه از تمکین و سکونت مشترک معاف می شود علاو بر اینکه نفقه زوجه نیز قطع نمی شود.

حق حبس زوجه در تمکین چیست؟

طبق قانون مدنی زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده است از ایفای وظایف زناشویی خود از جمله تمکین عام و خاص و روابط زناشویی بدون داشتن عذر موجه امتناع نماید و این عدم تمکین باعث نمی شود زوجه ناشزه محسوب شود و همچنین زوجه در این حالت مستحق دریافت نفقه خود نیز خواهد بود اما گفتنی است اگر زوجه بدون دریافت مهر خود،به اختیار وظایف و تکالیف خود در مقابل شوهرش را انجام دهد از جمله تمکین عام و خاص،دیگر نمی تواند از حق حبس خود استفاده نماید و در ادامه زوجه تنها با تمکین و انجام وظایفش مستحق دریافت نفقه خواهد بود.

زن ناشزه به چه کسی گفته می شود؟

اگر زن از انجام وظایف قانونی و شرعی و تمکین عام و خاص خود در قبال همسرش بدون داشتن عذر موجه امتناع نماید زوج می تواند الزام به تمکین او را از دادگاه خانواده بخواهد بنابراین اثبات ناشزه بودن زن به عهده مرد می باشد و او باید ثابت نماید زن تمکین نمی کند و وظایف خود را در منزل انجام نمی دهد و با اثبات این امر در دادگاه و استمرار عدم تمکین زوجه،زوج می تواند حکم ناشزگی زوجه را از دادگاه دریافت نماید.

دادخواست الزام به تمکین

بعد از عقد نکاح زوجین موظف به حسن معاشرت و انجام وظایف و تکالیفی در مقابل همدیگر هستند و این تکالیف به معنای تمکین عام و خاص و رابطه جنسی و احترام و عشق و علاقه به یکدیگر می باشد.

در برخی مواقع به دلیل اختلافات و وقایعی،زوجه منزل مشترک را ترک می کند در این موارد زوج بهتر است در ابتدا اظهارنامه ای مبنی بر الزام به تمکین به طرفیت زوجه ثبت نماید اما اگر زوجه به منزل مشترک بازنگشت زوج باید دادخواستی با عنوان الزام به تمکین با استناد به دلایل عدم تمکین زوجه از جمله عقدنامه،اظهارنامه،شهادت شهود و همسایگان و گزارش و صورتجلسه کلانتری مبنی بر عدم حضور زوجه در منزل مشترک ثبت نماید تا با ارجاع پرونده به دادگاه خانواده صالح رأی شایسته ای صادر شود.گفتنی است زوج باید شرایط الزام به تمکین زوجه از جمله تهیه مسکن و لوازم اولیه زندگی را فراهم نماید و زوج باید عدم تمکین و ناشزه بودن زن را اثبات نماید که با اثبات این امر دادگاه حکم به الزام تمکین زوجه صادر می کند و زوجه موظف به تمکین می باشد مگر اینکه عذر موجهی داشته باشد.

نتایج عدم تمکین زوجه چیست؟

1-از مهمترین نتایج عدم تمکین زوجه،عدم استحقاق زن به دریافت نفقه می باشد بنابراین اگر طبق حکم قطعی دادگاه زن به تمکین ملزم شده باشد اما بدون عذر موجه تمکین ننماید و حکم ناشزگی ایشان صادر شود از آن تاریخ دیگر مستحق نفقه نخواهد بود.

2-از دیگر نتایج عدم تمکین زوجه ای است که مرد می تواند از دادگاه درخواست صدور مجوز مبنی بر ازدواج مجدد بنماید که اصولاً با ارائه حکم ناشزگی زن،مجوز ازدواج مجدد مرد صادر می شود.

3-و در نهایت در صورت عدم تمکین زوجه و ناشزه بودن زوجه،مرد می تواند تقاضای طلاق از دادگاه بنماید.

جهت مشاوره حقوقی با بهترین وکیل آنلاین می توانید به سایت آریا دادیار ariadadyar.com مراجعه کنید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 818

به "وکیل و مشاوره حقوقی در آریا دادیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وکیل و مشاوره حقوقی در آریا دادیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید