1.6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بناهای تاریخی کشور جذب شد

به گزارش مجله گیلاسفا، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: 150 بنای تاریخی و گردشگری کشور تا به امروز به ارزش یکهزار و 650 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد.

1.6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بناهای تاریخی کشور جذب شد

ایرنا: هادی میرزایی افزود: با وجود آسیب های ناشی از شیوع کرونا و کاهش جذب گردشگران، در زمینه واگذاری بناهای تاریخی کشور از ابتدای واگذاری به صندوق تا به امروز، یکهزار و 650 میلیارد ریال جذب سرمایه مستقیم و حدود سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری غیرمستقیم در بناهای تاریخی کشور محقق شد.

وی ادامه داد: صندوق توسعه، حفظ و احیا با هدف بهره برداری و ارتقای بناهای تاریخی، از زمان تاسیس تا به امروز طی 15 سال اخیر 754 مجموعه را در اختیار خود قرار داده است که تا به امروز 150 مجموعه تاریخی از این تعداد به بخش خصوصی واگذار شد.

میرزایی گفت:طی یکسال و نیم گذشته با 34 سفر استانی و بررسی بناهای تاریخی متعلق به صندوق، 70 مجموعه تاریخی جهت حفظ و احیا واگذار شد.

وی شرح داد: یکی دیگر از اقدامات صندوق فعال کردن ظرفیت بازاریابی، معرفی آثار و ظرفیت های طبیعی و تاریخی حوزه فعالان میراث فرهنگی است که فروش محصولات صنایع دستی را به صورت اینترنتی و در بستر اینترنت به همراه داشت.

میرزایی خاطرنشان کرد: طی برنامه های پیش رو، تلاش می شود تا در آینده نزدیک 50 مجموعه تاریخی دیگر با استفاده از فراخوان عمومی، به صورت شفاف و عاری از فساد به بخش خصوصی واگذار شود.

2 تفاهم نامه صندوق احیا با سازمان های دولتی

میرزایی از امضای تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، به نام 2 اتفاق خوب یادکرد و گفت: طبق تفاهم نامه با وزارت تعاون، مقرر شد تا زمینه حمایت یکهزار میلیارد ریال در حوزه خانه خلاق و فرش دستباف انجام شود.

وی افزود: با این تفاهم نامه سرمایه گذاران می توانند تا سقف پنج میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد را از طریق ظرفیت کارا و صندوق توسعه ملی دریافت کنند.

میرزایی ادامه داد: طبق تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هم مقرر شد تا بناهای تاریخی تحت مالکیت سازمان اوقاف با شناسایی استان ها به صندوق معرفی و جهت واگذاری به بخش خصوصی واگذار و ظرفیت اقتصادی و احیای بنا فراهم شود.

آثار تاریخی دامغان با نگاه ویژه و کاربری متنوع واگذار می شود

میرزایی شرح داد: مجموعه بناهای تاریخی صندوق احیا در دامغان دارای قابلیت های فراوان و ظرفیت جذب سرمایه بسیار خوبی است که باید با معرفی بهتر و کاربری متناسب در پی جذب سرمایه گذار در این مجموعه ها بود.

وی افزود: طی روزهای اخیر، مجموعه کاروانسرای شاه عباسی دامغان با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی و با رویکرد هتل-کاروانسراها ضمن ارائه خدمات فرهنگی و هنری واگذار شد.

میرزایی گفت: خانه میر رحیمی دامغان هم به نام خانه خلاق و خانه ابراهیمی (مدرسه حشمتیه) به نام اولین مدرسه دامغان به نام موزه آموزش و پرورش در شهر دامغان به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی چشمه علی دامغان را از بناهای تاریخی بی نظیر و باشکوه دانست و گفت: مجموعه چشمه علی دامغان با رویکرد حفاظت محور و بهره برداری صحیح واگذار می شود تا بتواند به نام یک مکان متفاوت و تفرجگاه برای گردشگران مورد استقبال عمومی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، به منظور بازدید از چند بنای تاریخی و حضور در نشست با خبرنگاران به شهر دامغان سفر کرد.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای 2 هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد 400 اثر شناسایی و تا به امروز 131 اثر ثبت ملی شدند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 936

به "1.6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بناهای تاریخی کشور جذب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بناهای تاریخی کشور جذب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید