تور آلمان ارزان: بحران کمبود راننده کامیون به آلمان هم رسید
به گزارش مجله گیلاسفا، در حالی که انگلیس مدتی است از بحران کمبود راننده کامیون رنج می برد و اختلال های زیادی در زنجیره تامین آن ایجاد شده است رسانه های آلمانی از وقوع بحران مشابهی در این کشور خبر می دهند.
با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.
به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از دویچه وله آلمان، در بریتانیا کمبود راننده کامیون به قفسه های خالی سوپرمارکت ها انجامیده است. حال کارشناسان نسبت به کمبود این نیروی کاری در آلمان هم هشدار می دهند.
اودو لائوتنشلاگر، یک راننده کامیون در جاده های آلمان است. این راننده 60 ساله به شغل خود علاقمند است، اما آینده را سیاه می بیند و می گوید: این تهدید وجود دارد که در آلمان هم با شرایط بریتانیا و قفسه های خالی سوپرمارکت و بسته شدن صندلی های سوخت بنزین روبرو شویم.
وی در این باره می گوید: دیر یا زود در آلمان هم همین اتفاق در طول پنج سال آینده خواهد افتاد، زیرا جامعه، ما را به رسمیت نمی شناسد.
لائوتنشلاگر بعلاوه در این باره گفت: به همین خاطر کامیون ها را دودکش و آلوده گر محیط زیست می دانند و رانندگان کامیون شأن و منزلتی که سزاوارش هستند را ندارند. به اعتقاد وی این بدنامی یکی از دلایلی است که کسی علاقه به این شغل نشان نمی دهد.
کمبود 80 هزار راننده کامیون در آلمان
بر اساس ارزیابی ها، ده ها هزار کمبود نیروی کار در این حرفه در آلمان وجود دارد. بر پایه تشخیص اصناف، سندیکاها و نهادهای صنفی مختلف، این احتیاج میان 45هزار تا 80هزار نیروی کاری است. بر اساس یک پژوهش وزارت راه و ترابری آلمان، تا خاتمه دهه جاری کمبود نیروی راننده کامیون می تواند به بیش از 185هزار نفر برسد.
بنا به داده های اتحادیه حمل و نقل لجستیک آلمان، هر ساله حدود 30هزار راننده کامیون بازنشسته می شوند، در حالی که تنها 17هزار نیروی تازه نفس آموزش داده می گردد.
درباره دلیل تمایل پایین شهروندان به ورود به این شغل، در میان سندیکاها و اصناف اتفاق نظر وجود دارد: دستمزد بر اساس نوع کار، پایین تر از سطح میانه است؛ علاوه بر آن ساعات کاری منظم نیست و شرایط کاری به طور کلی سخت است.
مانوئل لورنتس، کارشناس امور لجستیک در اتاق بازرگانی و صنایع رگنسبورگ در این رابطه می گوید: به همین خاطر این حوزه شغلی به نیروی کار خارج از قلمرو اروپا احتیاجمند است. برای مثال، در دوره پاندمی کرونا، شرق استان بایرن به شرایط مشابه بریتانیا با قفسه های خالی سوپرمارکت ها نزدیک شده بود.
شرکت های حمل و نقل تا 60 درصد پرسنل خود در این منطقه را از کشور همجوار یعنی جمهوری چک تأمین می نمایند. هنگامی که در روزهای سخت پاندمی مرزهای کشور چک به روی افرادی که روزانه میان دو کشور تردد می کردند بسته شد، این کارشناس امور لجستیک مطمئن نبود که رانندگان کامیون بتوانند سر کار خود حاضر شوند.
اتحادیه بزرگ کارکنان وردی (verdi) آلمان به سطح دستمزد رانندگان کامیون انتقاد دارد و می گوید، بیش از سه چهارم رانندگان ناوگان باربری آلمان با دستمزد بسیار کم کار می نمایند. دستمزد میانه راننده به هنگام ورود به کار، زیر 1900 یورو در ماه است. از سوی دیگر، افزایش دستمزد امری است بسیار سخت، زیرا حوزه لجستیک با یک رقابت شدید قیمت ها روبرو است.
علاوه بر این، بسیاری از رانندگان مجبورند تحت فشار زمانی کار نمایند. رانندگان به سختی می توانند با ابزار قانون بر برنامه های زمانی تنگاتنگ غلبه نمایند. این منجر به این می گردد که به زمان های استراحت توجه نمی گردد.
منبع: خبرگزاری تسنیم