بزرگترین غار نمکی دنیا در اولویت دنیای شدن

به گزارش مجله گیلاسفا، غار نمکی قشم به عنوان بزرگترین غار نمکی دنیا، در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره، در کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا، با عنوان غار نمکی شماره 3 واقع شده است که با طولی بیش از شش کیلومتر بزرگترین غار نمکی دنیاست، غاری که پرونده اش برای ثبت دنیای باز شده و در اولویت قرار گرفته است.

بزرگترین غار نمکی دنیا در اولویت دنیای شدن

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: پفراینده گنبد نمکی قشم اوایل سال جاری همراه با 14 اثر طبیعی و 12 اثر تاریخی دیگر در لیست موقت یونسکو ثبت شد.

او با تاکید بر این که سازمان میراث فرهنگی به صورت 100 درصد میخواهد بزرگترین غار نمکی دنیا را در لیست طبیعی یونسکو به ثبت برساند، تاکید نمود: قصد داریم پفراینده این غار را به صورت زنجیره ای و با پیوست چند گنبد نمکی دیگر مانند خورموج در بوشهر و دو گنبد نمکی فارس و زنجان به یونسکو بفرستیم، تا نقاط بیشتری در ایران با این عنوان به ثبت برسند؛ چون هرکدام از این آثار ویژگی های منحصربه فرد خود را دارند.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی- طبیعی از حضور سال گذشته یک زمین شناس برجسته خارجی به نام ویلیامز در ایران اطلاع داد و اضافه کرد: نظر او این بود که با توجه به شرایط خاص غارنمکی، اگر این اثر را به یونسکو معرفی کنیم حتماً در لیست ثبت دنیای قرار می گیرد.

وی بعلاوه درباره احتمال تاثیر بعضی دست اندازی های سال گذشته در این غارِ بزرگ، مانند نابود شدن دیوارهای نمکی اطراف دهنه غار که تا 20 متر آن را فراخ تر نموده است ، یا در محوطه بیرونی غار که به وسیله لودرها حوضچه نمکی ایجاد شده تا آب در این حوضچه ها جمع گردد و به اصطلاح جایی برای نمک درمانی گردشگران گردد ، در ثبت دنیای آن اظهار کرد: به نظر می رسد مساله حادی وجود ندارد و با ساماندهی و مدیریت مناسب منطقه آزاد قشم می توانیم این اثر ارزشمندو منحصربه فرد را در لیست میراث طبیعی یونسکو به ثبت برسانیم.

نظری با اشاره به ارسال پفراینده منطقه حفاظت شده جنگل های ارسباران به یونسکو برای ثبت دنیای میراث طبیعی اظهار کرد: بخشی از این منطقه حفاظت شده و تحت نظارت محیط زیست و بخشی هم تحت نظارت سازمان مراتع و جنگل داری است.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تار یخی با اشاره به موفقیت پفراینده ثبتی ارسباران درباره فرایند ثبت غارنمکی نیز شرح داد: در آن موقع تفاهم شد در موارد این چنینی انتخاب آثار در کمیته سه جانبه ای شکل بگیرد که متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان محیط زیست و سازمان جنگل هاو مراتع و آبخیزداری باشد که این در خصوص پفراینده غارها هم مصداق دارد. از سوی دیگر این پفراینده به وسیله یک تیم علمی از بعضی دانشگاه ها و دستگاه های علمی با حضور الزامی سازمان منطقه ها آزاد تهیه می گردد.

او تاکید نمود: تا به امروز نیز مطالعات و آنالیز هایی روی این پفراینده اجرا شده است.

وی بعلاوه شرح داد: حتماً برای ارسال پفراینده به یونسکو، این چند غار مشخص حریم خواهند شد همان طور که پفراینده ارسباران نیز مشخص حریم شده است.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1117

به "بزرگترین غار نمکی دنیا در اولویت دنیای شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین غار نمکی دنیا در اولویت دنیای شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید