خبرنگاران حقوقدانان عراقی: ایران در حادثه تعرض هوایی صاحب حق است

به گزارش مجله گیلاسفا، بغداد - خبرنگاران - شماری از کارشناسان حقوقی عراق در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران، جمهوری اسلامی ایران را در اعتراض و پیگیری شکایت در باره حادثه تعرض هوایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ماهان ایر صاحب حق دانستند.

خبرنگاران حقوقدانان عراقی: ایران در حادثه تعرض هوایی صاحب حق است

این کارشناسان گفتند که جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی دولت سوریه به وسیله سازمان بین المللی هوانوردی ایکائو و همچنین دادگاه های بین المللی به علاوه شورای امنیت سازمان ملل متحد ، می توانند آمریکا را بازخواست قانونی نمایند.

علی التمیمی کارشناس حقوق بین الملل در این راستا می گوید که طبق قوانین بین المللی از جمله پیمان بین المللی هواپیمایی کشوری معروف به پیمان شیکاگو و همچنین قوانین ایکائو قلمرو هوایی که هواپیما در آن قرار داشته، نقش مهمی در پیگرد قانونی علیه خاطیان دارد.

وی اضافه نمود که سوریه به عنوان یکی از امضا نمایندگان معاهده پروازهای کشوری در قبال هواپیماهایی که در قلمرو هوایش هستند، مسوول است در عین حال آمریکا حریم هوایی سوریه را نیز نقض نموده است.

به اعتقاد این حقوقدان ، جمهوری اسلامی ایران و سوریه می توانند در قبال این حادثه به سازمان هواپیمایی بین المللی، دادگاه های بین المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت نمایند.

این کارشناس عراقی حقوق بین الملل ادامه داد که هواپیماهای جنگی آمریکا طبق مواد یکم، دوم و سوم منشور سازمان ملل حریم هوایی کشور سوریه را نقض نموده اند.

به گفته وی، سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) در این خصوص نیز مسوولیت بزرگی برای اقامه شکایت علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برعهده دارد.

التمیمی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حتی عراق در قضیه شهادت سرداران مقاومت در فرودگاه بین المللی بغداد به دست آمریکایی ها نیز حق دارند علیه واشنگتن در شورای امنیت شکایت نمایند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که آمریکا در نقض قوانین بین المللی سابقه ای طولانی دارد.

به همین دلیل، یک حقوقدان دیگر عراقی هم گفت که جمهوری اسلامی ایران می تواند طبق قوانین بین المللی، به ایکائو، دادگاه های بین المللی و حتی شورای امنیت سازمان ملل شکایت نمایند.

فیصل ریکان تاکید دارد که سازمان هوانوردی بین المللی، مقررات سفت و سختی در مورد نزدیک نشدن هواپیماهای جنگی به هواپیماهای مسافربری حتی در شرایط جنگی دارد.

به گفته وی، در سطح بین المللی نیز دادگاه هایی برای پیگرد قضایی چنین پرونده ها وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران می تواند به وسیله آنها در خواست خسارت مادی و معنوی کند.

وی با اشاره به اینکه تصاویر ویدئویی پخش شده از داخل هواپیما حین نزدیک شدن هواپیماهای جنگی آمریکا، شوک برانگیز است گفت که بعضی از سرنشینان به سختی زخمی شده و خون از سر و صورت آنها جاری بوده و اغلب مسافران از جمله بچه ها دچار ترس و وحشت شده بودند.

فیصل ریکان تاکید نمود که امریکا باید به سبب این رفتار ضد انسانی خود در معرض بازخواست قانونی و بین المللی قرارگیرد و باید افکار عمومی علیه رفتارهای ضد انسانی آمریکا تحریک گردد.

وی در ادامه بر ضرورت شکایت علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تاکید نمود و گفت: عراق نیز می تواند در قضیه شهادت سرداران مقاومت در فرودگاه بین المللی بغداد، علیه آمریکا شکایت کند.

در عین حال، دیگر کارشناس حقوقی عراق، پیگرد شکایت در شورای امنیت سازمان ملل را به دلیل وجود حق وتو آمریکا، چندان نتیجه بخش ندانست.

عادل مصدق در گفت وگو با خبرنگاران، بهترین گزینه ها برای پیگرد قانونی علیه آمریکا را شکایت به سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) و دادگاه های بین المللی ذکر کرد.

وی گفت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا هر دو عضو سازمان ایکائو هستند و این سازمان قوانین مشخصی در مورد نقض مقرراتش دارد.

این کارشناس حقوقی عراق در عین حال یکی از بهترین شیوه های پیگیری شکایت علیه آمریکا را رجوع به دادگاه های بین المللی برای درخواست خسارت های مادی و معنوی ناشی از این تعرض ذکر کرد.

وی درباره امکان طرح دیگر پرونده ها مانند ترور سرداران مقاومت در 13 دی 98 یا سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران ایر در 12 تیر 67 در آب های خلیج فارس توسط موشک های آمریکایی گفت که دادگاه های بین المللی، چیزی به نام تکرار جرم ندارند بلکه هر جرم به صورت منفرد (جداگانه) از دیگر جرائم پیگیری شده و حکم علیه آن صادر می گردد.

عادل مصدق در عین حال ذکر این موارد را به عنوان شاهدی بر جنایت های آمریکا برای اثبات جرم ضروری و کافی دانست.

پرواز 1152 هواپیمایی ماهان که پنجشنبه شب دوم مرداد از تهران راهی بیروت بود، در آسمان سوریه با تعرض دو جنگنده آمریکایی رو به رو و مجبور به کاهش ارتفاع شد؛ رخدادی که مسافران و خدمه پرواز ایرباس ایرانی را دچار آسیب ساخت و این هواپیما پس از توقفی کوتاه در بیروت مجددا به تهران بازگشت.

مسئولان جمهوری اسلامی پس از این تعرض اعلام کردند اقدام های لازم حقوقی و قضایی را در این زمینه به عمل خواهند آورد.

در سطح بین المللی نیز کشورهای مختلف نسبت به این رفتار ضد انسانی و تهدید نماینده امنیت و صلح دنیای توسط آمریکا، ابراز نگرانی و بر ضرورت مهار آمریکا تاکید نموده اند.

این حادثه در افکار عمومی دنیا و منطقه نیز بازتاب گسترده داشته و به همین دلیل کاربران و وبلاگ نویسان عراقی و عرب، حضور نظامی آمریکا را تهدیدی برای امنیت منطقه عنوان نموده و خواستار اخراج این نیروهای بیگانه از منطقه غرب آسیا شده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 128

به "خبرنگاران حقوقدانان عراقی: ایران در حادثه تعرض هوایی صاحب حق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حقوقدانان عراقی: ایران در حادثه تعرض هوایی صاحب حق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید