9 شهر باستانی که اتفاقی به وسیله گردشگران پیدا شدند!

به گزارش مجله گیلاسفا، شهرهای گمشده دنیا که به وسیله گردشگران پیدا شدند!

در دنیایی زندگی می کنیم که احتمال خرابی در آن بیش از آبادی آن است! اما اشتباه نکنید و این جمله را منفی برداشت نکنید و نیمه پر لیوان را ببینید. این خرابی ها همواره یک معنای کلیشه ای ندارند بلکه خرابی برای آبادی و ساختن چیزی فراتر باشد. امروز می خواهیم مکان های باستانی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر این که ناشناخته بودند و به وسیله گردشگران کشف شده اند بلکه حتی بعضی از آن ها قرار بوده که تخریب شوند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، چندی از شهرهای باستانی و گمشده در سرتاسر دنیا را بشناسیم.

9 شهر باستانی که اتفاقی به وسیله گردشگران پیدا شدند!

1- دولاویرا

به دولاویرا لقب اولین تمدن هندی نیز داده اند. تاریخ زیست این شهر قبل از فروپاشیش به 1450 سال قبلاز میلائ نیز باز می گردد. این شهر علاوه بر این که اولین تمدن هند است، به دلیل ساختار عجیب و غریب مخازن آبی و برج های دیده بانیش نیز معروف شده است اما جالب است این نکته را بدانید که این شهر کمتر از یک قرن است که کشف و پیدا شده است آن هم به دست یک توریست! در واقع در سال 1967 بود که جی. پی. جوشی این شهر را پیدا کرد و آن را به جهانیان معرفی نمود.

2- تروی

تروآ یا تروی را می شناسید؟ بیشتر کسانی که این نام را می شنوند یا به یاد اثر منظوم ایلیاد می افتند یا فیلم تروی اما، این شهر افسانه ای واقعا وجود دارد و واقعا تمامی اتفاقاتی که در این افسانه منظوم و فیلم تروی به تصویر کشیده شده، در این شهر رخ داده است. تروی مرکز پادشاهی تروآ است که در حال حاضر در شمال غربی آناتولی در ترکیه است.

این جنگ بسیار بسیار مورد حمله نهاده شده و تخریب شده است اما مجددا بازسازی شده است. با تمامی این تفاصیل و اهمیت بالای این شهر اما این شهر باستانی تا سالیان سال ناشناخته بود تا این که فرانک کالورت انگلیسی این شهر را پس از قرن ها پیدا نموده و به آن پا گذاشت.

3- تیکال

یکی از بزرگ ترین مقرهای فرمانروایی قوم معروف و باستانی مایا، تیکال که در جنگل های استوایی گواتمالا واقع شده، بوده است. قدمت این شهر به 400 سال قبل از میلاد باز می گردد و معماری پلکانی خاص و عجیبی دارد.

این که چرا این شهر خالی از سکنه شده است تا به حال در هاله ای از ابهام مانده است اما یکی از قوی ترین نظریات این است که این شهر به خاطر شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در قرن 10 ساکنین خود را از دست داده است.

با این که این شهر در حال حاضر کشف شده و همه ابزار علمی در اختیار بشر است اما هنوز هم نوع معماری و فلسفه آن برای دانشمندان بی جواب مانده است!

4- پترا

ناباتینو نام مردمانی با رسوم عجیب است که 2 هزار سال پیش در پترا می زیسته اند. این شهر در دل یک کوه کنده شده است. پترا در اردن است و ثبت جهانی شده است. بسیاری از کسانی که از این شهر تماشا نموده اند معتقدند که پتر یکی از عجیب ترین مکان های جهان است! اما از این عجیب تر این است که این جاذبه باستانی حفاظت شده در سال 1812 به دست یک توریست سوئیسی به نام یوهان لودویگ بورخاردت کشف شد.

5- پمپی

کمتر کسی است که به موارد جاذبه و توریستی علاقه داشته باشد و نام پمپی و آتشفشان معروف و خانمان براندازش را نشنیده باشد. پمپی در ناپل ایتالیا نهاده شده است و همانطور که می دانید مردمانش در سال 79 میلادی با مردم شهر هرکولانیوم به دلیل فوران آتشفشان کاملا تخریب و به خاکستر تبدیل شدند. پمپی بالاخره در سال 1748 به وسیله یک مهندس و توریست اسپانیایی کشف شد.

6- هاتوسا

هیتاییت ها اولین تمدن انسان ها در عصر برنزی بوده است. هاتوسا در واقع مرکز قلمرو هیتایت ها در 2 هزار سال قبل از میلاد بوده است. این شهر در حال حاضر در ترکیه نهاده شده است. شاید درباره هاتوسا این نکته عجیب ترین مورد باشد که این شهر پس از این که قرن ها مقتدرانه بر تمامی منطقه ها اطرافش فرمانروایی کرد و تاثیرات فراوانی بر روی نژاد بشری گذاشت به شکلی کاملا رازگونه منقرض شد و از بین رفت! هنوز هم دانشمندان و کارشناسان نتوانسته اند دلیل آن را کشف کنند. این شهر به وسیله یک توریست در سال 1893 میلادی کشف شد.

7- سیداد پردیدا

در سال 800 میلادی، در کشور کلمبیا مردم کی از قوم های معروف این کشور به نام تایرونا شهری را ساختند که اموز به آن سیداد پردیدا یا شهر گمشده می گویند. در رابطه با بسیاری از زوایای این شهر هنوز هم ابهاماتی وجود دارد و خیلی از سوال ها هنوز هم بی جواب است. سیداد پردیدا به دست عده ای از جستجوگران گنج و طلا، آن هم از نوع باستانیش در سال 1972 کشف شد البته این شهر در سال 1976 به دست گروهی از باستان شناسان و بازسازی گران مورد بازسازی نهاده شد.

8- مِساروده

بومی های قاره آمریکا در این شهر باستانی که در حال حاضر در کلورادو نهاده شده است، زندگی می نموده اند. این تمدن در بین سال های 600 تا 1300 میلادی بوده است. این شهر که بسیار زیبا و گیرا هم هست در دل یک صخره بزرگ ساخته و تراشیده شده است. البته این شهر تا سال ها بعد از میلاد مسیح هنوز هم جان داشت تا این که در سال های اولیه قرن 15 میلادی تخلیه شد. این شهر متروکه و خالی از سکنه و کاملا خالی از سکنه شده بود تا این که به دست چند مکزیکی کشف شد.

9- شهر سوخته

شهر سوخته یکی از میراث های گذشتگان است که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. سیستان و بلوچستان قدمت زیادی دارد و از شهرهای قدیمی ایران است. شهر سوخته در کناره جاده زابل به زهدان در کیلومتر 56 زابل قرار گرفته است. این شهر با قدمتی بیش از 5000 سال در ساحل رود هیرمند و دریاچه هامون ساخته شده است.

در گذشته این شهر از نواحی سرسبز ایران بوده و در آن درختانی مثل افرا، سپیدار، بید مجنون و … وجود داشته است. اولین بار، کلن بیت که از ماموران نظامی بریتانی بود پس از بازدید از این شهر نام آن را شهر سوخته گذاشت و به این اشاره نمود که آثار آتش سوزی را در آن دیده است.

سپس باستان شناسان ایتالیایی به مدت 11 سال در فاصله سال های 13466 تا 1357 بر روی این شهر تحقیقاتی را انجام دادند. گفته می گردد که دلیل اصلی نابودی این شهر آتش سوزی نبوده بلکه دلیل اصلی دو عنصر آب و باد بوده که در طی سالیان این تمدن را از بین برده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1192

به "9 شهر باستانی که اتفاقی به وسیله گردشگران پیدا شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 شهر باستانی که اتفاقی به وسیله گردشگران پیدا شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید