خبرنگاران پیشنهاد مقام روس برای جایگزینی کریدور خلیج فارس- کاسپین به جای سوئز

به گزارش مجله گیلاسفا، مسکو - خبرنگاران - ولادیمیر ژیرینوفسکی ، رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه پیشنهاد داد با ایجاد کانالی از خلیج فارس تا خزر این راستا آبی جایگزین کانال به گفته وی پردردسر سوئز گردد.

خبرنگاران پیشنهاد مقام روس برای جایگزینی کریدور خلیج فارس- کاسپین به جای سوئز

به گزارش خبرنگاران از مسکو ژیرینوفسکی، مسدود شدن چندباره کانال سوئز را نشانه نامطمئن بودن آن دانست و در صفحه توییتر خود نوشت: بهتر است که به همراه ایران، کانالی از خلیج فارس به دریای خزر احداث کنیم و سپس حمل و نقل ترانزیتی با کشتی از خلیج فارس تا بندر آستراخان در روسیه ادامه یافته و سپس کالاها به وسیله راه آهن به اروپا ارسال شوند.

او در دفاع از ایده خود گفت: مسدود شدن چند باره کانال سوئز غیرقابل اعتماد بودن آن را اثبات می نماید. بنابراین ، بهتر است با همراهی ایران یک کانال از خلیج فارس تا دریای خزر احداث گردد و کشتی ها از طریف جهت خلیج فارس - خزر در بندر آستاراخان روسیه پهلو گرفته و سپس حمل بار به وسیله راه آهن به اروپا ادامه یابد.

کانال سوئز در 23 مارس توسط کشتی کانتینر دار زمینی Ever Given مسدود شد و در این مدت روزانه 10 میلیادرد دلار به اقتصاد دنیای خسارت وارد شد.

پیشتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز با توجه به مسدود شدن کانال سوئز در چند روز اخیر و خسارت روزانه 9 میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا گفت: ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعالسازی کریدور شمال - جنوب در کنار جهت کانال سوئز، بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.

به گزارش خبرنگاران کاظم جلالی روز شنبه در توئیتی در باره ایجاد کریدور شمال جنوب نوشت: کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه جویی در هزینه ها تا 30 درصد گزینه ای برتر در مقایسه با کانال سوئز برای ترانزیت کالا است.

وی توضیح داد: اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از جهت کانال سوئز باید جهت جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا 20 روز و صرفه جویی در هزینه ها تا 30 درصد گزینه برتر است.

در عین حال جلالی توضیح داد: تأکید بر اهمیت کریدور شمال - جنوب بعنوان یکی از جهتهای رو به توسعه در تجارت بین المللی، به معنای نادیده انگاشتن اهمیت استراتژیک کانال سوئز در تجارت دنیای نیست.

وی اضافه نمود: کانال سوئز به لحاظ ژئوپلیتیکی یکی از آبراههای مهم بین المللی است که تمامی کشورها سالیان متمادی از آن بهره برده و از این پس نیز بهره خواهند برد. هر کدام از جهتهای کانال سوئز و کریدور شمال جنوب در کنار سایر کریدورهای منطقه ای و بین المللی در خدمت تجارت دنیای خواهند بود .

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، در جلسه باشگاه بحث والدای در اکتبر 2019 از وجود یک جهت امیدوار نماینده قطب شمال - سیبری - آسیا خبر داده بود. این جهت می تواند بنادر جهت دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند به وسیله سیبری شرقی متصل کند.

راه گذر شمال - جنوب یا کریدور شمال-جنوب از جهتهای راهبردی در نیم کره شرقی دنیا است.

موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای عظیم دنیا بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدنمایندگان عظیم مالی دنیا بوده است. اگر برخی جهتهای ناتمام ریلی و جاده ای ایران تکمیل گردد ایران می تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده ای خود درآمد سرشاری داشته باشد.

کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می گردد، 23 مارس در کیلومتر 151 کانال سوئز در جهت چین به روتردام به گل نشست. طول این کشتی 400 متر، عرض آن 59 متر و ظرفیت حمل آن حدود 224 هزار تن است.

در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین جهتهای تجاری دریایی در دنیا مسدود شد. اسامه رابی رییس اداره مدیریت کانال سوئز اعلام داشت که تعداد کشتی های در صف انتظار برای عبور از کانال سوئز به بیش از 320 کشتی رسیده است.

کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می نماید 163 کیلومتر طول دارد. 10 تا 12درصد حمل و نقل دریایی در دنیا به وسیله آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده ها کشتی استفاده می گردد که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 745

به "خبرنگاران پیشنهاد مقام روس برای جایگزینی کریدور خلیج فارس- کاسپین به جای سوئز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشنهاد مقام روس برای جایگزینی کریدور خلیج فارس- کاسپین به جای سوئز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید