خودروسازان خارجی باید به سرمایه گذاری نقدی در کشور بپردازند

به گزارش مجله گیلاسفا، زمزمه برطرف تحریم صنعت خودروسازی ایران این روزها از مذاکرات وین به گوش می رسد. ماجرا تا آنجا پیش رفته است که بعضی حتی از اعلام آمادگی خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران می گویند.

خودروسازان خارجی باید به سرمایه گذاری نقدی در کشور بپردازند

سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بر اساس استعلام وزارت صنعت از خودروسازان و قطعه سازان کشور و صحت سنجی صورت گرفته، تا به امروز جز چند مورد ایمیل دریافتی از سوی خارجی ها، هیچ مکاتبه یا تماس رسمی برای حضور در بازار کشورمان انجام نشده است.

به گفته این مقام مسئول، اگر تماسی در این زمینه برقرار گردد، به طور حتم آنالیز خواهیم کرد و به شرکت های داخلی نیز تأکید شده است که باید در چارچوب ترسیم شده از سوی وزارت صنعت به انجام فعالیت های مشترک با خارجی ها اقدام نمایند؛ اما به ظاهر همه چیز به نهایی شدن لغو تحریم ها و مذاکره های سیاسی موکول شده است.

حضور برندهای بین المللی و معتبر خودرویی در بازار کشورمان (در بخش فراوری و مونتاژ خودروهای سواری) دیرینه و طولانی است. حداقل اگر به 4 دهه اخیر نگاهی بیندازیم، فراوری مقطعی محصولات برندهای جهانی چون فولکس واگن، نیسان، مرسدس بنز، هیوندای، کیا، رنو، پژو و … نشان داده است که کشور ما اقلیمی مناسب برای سرمایه گذاری و مبدل شدن به یک هاب منطقه ای برای صادرات به سایر کشورهای منطقه و قاره است. بعلاوه مصرف نمایندگان داخلی با شناخت و اشراف مناسب علاقه مند خرید خودروهایی با کیفیت مناسب تر و امکانات به روزتر هستند.

بیشتر بخوانید: هر توافقی با خودروسازان خارجی باید به تصویب مجلس برسد

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در سال های گذشته طی دو دور تحریم های ظالمانه آمریکایی ها علیه صنعت خودروی کشورمان، چالش ها و مسائل زیادی برای فراورینمایندگان و آحاد جامعه ایجاد شد. به طور قطع خارجی ها جز با جبران مافات و احقاق حقوق مردم، صنایع و شرکت ها نمی توانند بار دیگر حضور در کشورمان را تجربه نمایند.

معمارباشی ادامه داد: برخلاف گذشته، این بار خودروسازان خارجی باید به سرمایه گذاری نقدی در کشورمان بپردازند و از سی. کی. دی کاری یا فراوری تحت لیسانس خبری نخواهد بود. باید کاری انجام گردد که وقتی دوباره این شرکت ها برگشتند، هم داخلی سازی صورت بگیرد و هم تمهیداتی اندیشیده گردد که اگر این اتفاق دوباره رخ داد و مسائلی پیش آمد، چگونه فراوری ادامه دار باشد.

وی اشاره نمود: ایجاد مراکز تحقیق و توسعه برای خودروسازان و اتصال این صنعت به شبکه های جهانی و بهره مندی از دانش، توانمندی و تجربه آنها از دیگر نکاتی است که در عقد قراردادهای همکاری مشترک دیده خواهد شد.

خبری دیگر دراین باره: نحوه همکاری با خودروسازان خارجی باید تغییر کند

تردیدی نیست که در عقد قرارداد تازه با خودروسازان خارجی باید امتیازاتی از این شرکت ها گرفته گردد، اما امتیاز گرفتن، امتیاز دادن هم احتیاج دارد و نمی توان از این خودروسازان انتظار داشت منافع خود را زیر پا بگذارند.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1284

به "خودروسازان خارجی باید به سرمایه گذاری نقدی در کشور بپردازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازان خارجی باید به سرمایه گذاری نقدی در کشور بپردازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید