آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید، عکس

به گزارش مجله گیلاسفا، فرودگاه بین المللی آتن که به طور مخفف AIA هم نوشته می گردد، از 28 مارس سال 2001 فعالیت خود را شروع کرد و فرودگاه بین المللی اصلی شهر آتن و منطقه است. اینجا شلوغ ترین فرودگاه یونان به شمار رفته و پایگاه اصلی ایژین ایرلاینز و سایر هواپیمایی های یونان محسوب می گردد. در سال 2016 فرودگاه بین المللی آتن توانست رتبه بیست و هفتمین فرودگاه شلوغ اروپا را به دست آورد.

آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید، عکس

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

همچنین ایرفلوت، آلیتالیا، بریتیش ایرویز، ایرلاین اتریشی، لوفتهانزا و بسیاری نام های شناخته شده دیگر در فرودگاه بین المللی آتن پرواز داشته و مسافرینی از شهرهای مختلف اروپا، آسیا و آمریکا به این فرودگاه رفت و آمد دارند.

تاریخچه

فرودگاه بین المللی آتن از شرق مرکز شهر آتن 20 کیلومتر فاصله دارد. نام دیگر این فرودگاه اِلفتریوس وِنیزِلوس (Elefthérios Venizélos) است که از یک چهره سیاسی برجسته کِرت و نخست وزیر این کشور که یاری شایانی به توسعه صنعت هواپیمایی یونان کرد، گرفته شد. امروزه مالکیت این فرودگاه بین دولت یونان و بخش خصوصی تقسیم شده و سرمایه گذاران خصوصی در آن سهیم هستند. این فرودگاه را برای جایگزینی با فرودگاه بین المللی سابق آتن ساختند؛ زیرا دیگر زمینی برای رشد و توسعه فضای آن در اختیار نداشت. از اوایل دهه 1970 میلادی، مطالعات و تحقیقاتی برای ساخت فرودگاه جدید شروع شد که در آن 19 ناحیه مختلف مورد آنالیز قرار گرفتند.

البته در عملی شدن این پروژه تعویق افتاد. بالاخره در سال 1996، فرودگاه بین المللی آتن با یک توافق نامه امتیاز انحصاری 30 ساله تأسیس شد. در همان سال پروژه توسعه 2.1 بیلیون یورویی شروع گشت و ساخت و ساز فرودگاه 5 ماه زودتر از تاریخ مقرر، فوریه 2001 به سرانجام رسید. از شاخصه های اصلی فرودگاه می توانیم به دو باند موازی به طول های 4 و 3.8 کیلومتر اشاره کنیم. این فرودگاه توانسته از آژانس امنیت پرواز اروپا و وزارت پرواز فدرال به خاطر فرود و بلند شدن عظیم ترین هواپیمای دنیا یعنی A380 تأییدیه بگیرد.

اولین هواپیمای A380 که در فرودگاه بین المللی آتن نشست، یک فرود اضطراری به خاطر دلایل اورژانسی پزشکی داشت که در سال 2011 رخ داد. اولین پرواز برنامه ریزی شده این هواپیما هم در 26 اکتبر سال 2012 توسط امارات صورت گرفت. در سال 2015 مسافران ترانسفری هم 38 درصد افزایش داشتند. تمام آمارها خبر از رشد و موفقیت روز افزون این فرودگاه می دادند.

در سال 2016 هم رشد قابل توجهی در عملکرد فرودگاه رخ داد که هم در پروازهای داخلی و هم مقاصد بین المللی قابل رؤیت بود. این رشد سالم تا سال بعد نیز ادامه پیدا کرد و ترافیک فرودگاه با 21.7 میلیون مسافر، 8.6 درصد افزایش یافت.

ترمینال ها

فرودگاه بین المللی آتن اکنون دو ترمینال دارد که یکی ترمینال اصلی و دیگری ترمینال ماهواره ای است که با یک جهت زیرزمینی از ترمینال اصلی می توان به آن دسترسی داشت. ساختمان اصلی ترمینال، تمام پروازهای داخل حیطه شنگن را مدیریت نموده و همچنین پروازهایی از مقاصد غیر شنگن هم دارد.

تمام 144 باجه چک این فرودگاه هم در ترمینال اصلی قرار دارند. این ترمینال سه طبقه مجزا داشته که یکی برای پروازهای ورودی، دیگری برای پروازهای خروجی و طبقه ای مخصوص فودکورت با منظره باند شرقی است. این ترمینال 14 جت بریج و 11 تسمه مخصوص انتقال چمدان نیز دارد. سالن A برای پرواز کشورهای غیر شنگن و کشورهای غیر اروپایی و سالن B برای پروازهای کشورهای شنگن و خدمات داخلی استفاده می گردد. ترمینال ماهواره ای نیز دو طبقه دارد که یکی برای مسافران ورودی و دیگری برای مسافران خروجی است.

با استفاده از یک جهت زیرزمینی و راهرو های متحرک به سادگی می توان به این ترمینال دسترسی داشت. ترمینال ماهواره ای دارای 10 جت بریج بوده و می تواند ترافیک سالانه 6 میلیون مسافر را پذیرا باشد.فرودگاه بین المللی آتن

امکانات و دسترسی به شهر

یک ایستگاه قطار در نزدیکی ترمینال فرودگاه قرار گرفته است که با راهرویی می توان به آن دسترسی داشت. خط 3 متروی آتن و خدمات راه آهن حومه شهری پرواستیاکوس (Proastiakos) نیز قطارهایی به این ایستگاه دارند. اگر با ماشین به فرودگاه می روید، از آزادراه آتیکی اودوس استفاده نموده و از مرکز یا شمال آتن به سادگی به فرودگاه برسید. گزینه های مختلفی برای پارک در محوطه فرودگاه در نظر گرفته شده اند که شامل سه جای پارک گوناگون می شوند. اگر می خواستید تاکسی بگیرید، باید به قسمت ایستگاه تاکسی ها در خروجی 3 در طبقه مسافران ورودی بروید.

فرودگاه بین المللی آتنخدمات لیموزین هم موجود هستند که باید از قبل برایشان هماهنگی های لازم را انجام دهید. 4 خط اتوبوس به طور مستقیم به قسمت عظیم تر آتن متصل می شوند. اتوبوس ها مسافران را در طبقه پروازهای خروجی پیاده نموده و اتوبوس های قسمت پروازهای ورودی هم از بین خروجی 4 و 5 حرکت می نمایند. از دیگر امکانات فرودگاه می توان به دفتر مرکزی ایجین ایرلاینز و الیمپیک ایر اشاره نمود. بورد امنیت پرواز و تحقیقات تصادفات هوایی هم در اداره 1311 در ساختمان 11 قرار دارند. دفتر مرکزی شرکت فست فود گودیز اس ای (Goodys S.A.) هم در ساختمان 14B واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 442

به "آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره فرودگاه بین المللی آتن بدانید، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید