راهکاری برای برطرف رایج ترین مشکل روزه داران

به گزارش مجله گیلاسفا، خشکی و پوسته پوسته شدن لب روزه داران ممکن است به دلیل کاهش آب بدن اتفاق بیفتد که با رعایت بعضی نکات تغذیه ای می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد.

راهکاری برای برطرف رایج ترین مشکل روزه داران

به گزارش خبرنگاران، فرزانه خدایی منش کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: روزه داری در بعضی افراد باعث ایجاد عوارضی مانند سوء هاضمه، تغییر مزاج و خشکی پوست لب ها می گردد که یکی از علل این عوارض، کاهش آب بدن است.

او اضافه نمود: دریافت اضافه غذاهای چرب، پرنمک، ادویه دار و خشک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای دفع این مقدار مازاد بر احتیاج، مقدار زیادی آب از بدن خارج می گردد. ضروری است برای پیشگیری از کمبود آب بدن در زمان روزه داری، مصرف موارد ذکرشده را محدود کنید.

خدایی منش در توصیه به داشتن رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان برای پیشگیری از کاهش آب بدن، تاکید نمود: مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار در زمان روزه داری توصیه نمی گردد؛ زیرا این نوشیدنی ها آب را از بدن دفع می نمایند. ترکیبات کافئین دار به شدت ادرارآور بوده و گزینه مناسبی برای مصرف در وعده سحر نیستند.

او در ادامه اضافه نمود: مصرف خاکشیر، آب لیموترش، تخم شربتی با شیرینی خیلی کم، ماست کم چرب، مصرف مداوم و تدریجی میوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر یاری زیادی به حفظ آب بدن و کاهش احساس گرسنگی در طول روز می نماید. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند انواع کباب ها سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و روزه داران را دچار تشنگی شدید می نماید. اما مصرف مواد غذایی با پروتئین کنترل شده هنگام سحر به روزه داران برای داشتن احساس سیری یاری می نماید؛ بنابراین حذف پروتئین از وعده سحر توصیه نمی گردد، اما باید به میزان دریافت آن توجه کرد.

خدایی منش ادامه داد: باید توجه داشت نوشیدن زیاد آب تاثیر زیادی در پیشگیری از ایجاد تشنگی در طول روز ندارد؛ چرا که پس از مدتی به وسیله ادرار دفع می گردد. همچنین آب زیاد فرایند هضم مواد غذایی را مختل می نماید؛ بنابراین در مصرف آب زیاده روی ننموده و به اندازه آب بنوشید.

او در سرانجام گفت: مصرف 8 تا 12 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر میزان تشنگی در طول روز را کاهش می دهد. اگر علت پوسته پوسته شدن لب ها کم آبی بدن باشد، با رعایت این نکات می توان از ایجاد آن پیشگیری کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 19

به "راهکاری برای برطرف رایج ترین مشکل روزه داران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای برطرف رایج ترین مشکل روزه داران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید