رشد 7 درصدی فراوری خودرو توسط سه شرکت عظیم

به گزارش مجله گیلاسفا، صورت های اقتصادی اعلام شده توسط سه خودروساز عظیم به سازمان بورس نشان می دهد که از ابتدای امسال تا انتها آذر ماه، نسبت به مدت مشابه سال 1398، خودروسازان توانسته اند آمار فراوری خود را افزایشی رقم بزنند. در این مدت ایران خودرو و سایپا، فراوری محصولات جدید خود (تارا و شاهین) را نیز شروع نموده اند.

رشد 7 درصدی فراوری خودرو توسط سه شرکت عظیم

سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو طی 9 ماهه امسال در مجموع 628 هزار و 547 دستگاه انواع محصولات سواری فراوری نموده اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد بیش از هفت درصدی را نشان می دهد.

طبق آمار، ایران خودرو همچون روال سابق با فراوری 342 هزار و 173 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا خاتمه آذرماه، همچنان بیش ترین تیراژ فراوری را به خود اختصاص داده است. این میزان فراوری طی 9 ماه نخست امسال نشان می دهد فراوری در این خودروسازی در مقایسه با 9 ماه ابتدایی سال گذشته، رشد 34.4 درصدی نموده است.

در فراوریات سایپا همچنان کاهش فراوری طی مدت مذکور امسال نسبت به مدت مشابه در سال 1398 دیده می گردد. براساس صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز عظیم کشور 256 هزار و 185 دستگاه محصول در طول 9 ماه امسال فراوری نموده که 16.6 درصد افت فراوری را نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نشان می دهد.

در گروه خودروسازی پارس خودرو تیراژ فراوری خودروهای سواری طی 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، فرایند صعودی اندکی داشته است. پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز عظیم کشور از ابتدای امسال تا خاتمه آذر، 72 هزار و 740 دستگاه محصول سواری فراوری نموده که در مقایسه با 9 ماهه سال گذشته، تنها 59 دستگاه بر تعداد خودروهای سواری خود افزوده است.

رشد هفت درصدی در مجموع فراوری سواری های سه خودروساز اصلی طی 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته در حالی ایجاد شده است که بنابر آمار، سه خودروساز عظیم کشور در آذر ماه نسبت به آبان، با افزایش فراوری روبرو شده اند.

طبق آمار اعلامی، در آذرماه امسال 84 هزار و 522 دستگاه محصول توسط سه خودروساز عظیم کشور فراوری شده که در مقایسه با آبان امسال رشد 25 درصدی را نشان می دهد. ایران خودرو با توجه به تیراژ 55 هزار و 249 دستگاهی خود طی آذر ماه، حدوداً 35.2 درصد افزایش فراوری نسبت به آبان داشته است. سایپا نیز طی آذر امسال 22 هزار و 550 دستگاه محصول را به فراوری رسانده که در مقایسه با آمار فراوری این شرکت در آبان ماه افزایش فراوری 18.4 درصدی دیده می گردد.

در مقابل اما گروه پارس خودرو در نهمین ماه امسال شش هزار و 723 دستگاه خودرو فراوری داشته که در مقایسه با تیراژ فراوری ماه پیش از آن، 13.8 درصدی افت فراوری را تجربه نموده است.

شروع فراوری تارا و شاهین

آمار فراوری خودروسازان طی 9 ماهه امسال و اعلام صورت های اقتصادی نشان می دهد که گروه صنعتی ایران خودرو فراوری محصول جدید تارا و گروه سایپا فراوری محصول جدید شاهین را شروع نموده است.

طبق آمار در آذرماه امسال 33 دستگاه تارا در ایران خودرو به فراوری رسیده و باتوجه به اینکه فراوری انبوه این تازه وارد ایران خودرو از بهمن ماه امسال شروع خواهد شد، معین است که این محصول رسماً به سبد فراوریات این گروه خودروسازی اضافه شده است.

سایپا نیز همچون ایران خودرو فراوری محصول جدید خود با نام شاهین را شروع نموده که طبق آمار ارائه شده، 45 دستگاه شاهین در سایپا به فراوری رسیده است. باتوجه به حضور این خودرو در برنامه های پیش فروش سایپا، احتمالاً به زودی شاهین روانه بازار خواهد شد.

آمار فراوری خودروسازان طی 9 ماهه امسال به تفکیک محصولات

ایران خودرو طی 9 ماه امسال در گروه محصولات گره پژو (به جز پژو 2008) تیراژی 248 هزار و 751 دستگاهی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 36 درصد رشد داشته است. ایران خودرو در آذر امسال پژو 2008 فراوری ننموده است. در فراوری سمند نیز افزایش 12.3 فراوری دیده می گردد. ایران خودرو طی 9 ماه امسال 40 هزار و 871 دستگاه سمند فراوری نموده است.

همچنین در این گروه صنعتی از ابتدای امسال تا خاتمه آذرماه، 40 هزار و 484 دستگاه دنا (معمولی، پلاس و توربو) فراوری شده که بیانگر افزایش 99 درصدی فراوری این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در فراوری خودرو رانا نیز در مدت مذکور امسال تیراژ فراوری 8576 دستگاهی دیده می گردد که نسبت به آمار فراوری این خودرو در 9 ماه ابتدایی سال 1398، افزایش 63.3 درصدی مشهود است.

اما دیگر محصول مونتاژی ایران خودرو به نام هایما که ایران خودرو از توقف مونتاژ آن نیز خبر داده است، از ابتدای امسال 3196 دستگاه فراوری شده در مقایسه با 9 ماه سال گذشته افت 29.6 درصدی را تجربه نموده است.

در گروه خودروسازی سایپا نیز همانطور که اشاره شد، تا به امروز 45 دستگاه شاهین فراوری شده است. در دیگر محصولات این گروه خودروسازی، طی 9 ماهه امسال تیبا 162 هزار و 943 دستگاه فراوری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریباً بیش از 34 درصد رشد فراوری داشته است.

علاوه بر تیبا و شاهین در آذرماه امسال، مجدد دو خودرو آریو و چانگان نیز فراوری شده اند. براساس آمار چانگان که از ابتدای امسال و تا پیش از آذر ماه هیچ فراوریی نداشته، در آذرماه مجدد به خط فراوری سایپا رسیده و 40 دستگاه فراوری شده است. آریو نیز که تا پیش از آخرین ماه پاییز امسال تنها 13 دستگاه فراوری شده بود، در آذر ماه 111 دستگاه به فراوری رسیده است.

در سومین خودروساز عظیم کشور نیز طبق آمار، در 9 ماه امسال با افزایش 17 برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3283 دستگاه برلیانس مونتاژ شده است. فراوری این تعداد برلیانس در حالی است که طی 9 ماه سال گذشته، تنها 193 دستگاه برلیانس مونتاژ شده است.

علاوه بر برلیانس، پارس خودرویی فراوری کوئیک و ساینا را نیز در آذر ماه ادامه برعهده داشته است. تیراژ گروه خودروهای Q200 (کوئیک ها به جز کوئیک معمولی) طی 9 ماه امسال به 32 هزار و 147 دستگاه رسیده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 1771 دستگاه از این گروه خودرویی در شرکت پارس خودرو فراوری شده است. آمار کوئیک معمولی که در صورت اقتصادی ارائه شده توسط پارس خودرو، جدا از خانواده اعلام شده است، بدین صورت است که تا خاتمه آذرماه امسال 5871 دستگاه از این محصول فراوری شده است.

همچنین ساینا نیز طی 9 ماهه امسال تیراژی 4832 دستگاهی داشته که نسبت به 16 دستگاه فراوری شده در 9 ماهه سال 1398، افزایش حدوداً 99 درصدی داشته است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 500

به "رشد 7 درصدی فراوری خودرو توسط سه شرکت عظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 7 درصدی فراوری خودرو توسط سه شرکت عظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید