سقف تجارت ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار می رسد

به گزارش مجله گیلاسفا، وهان کروبیان، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان که از روز سوم بهمن ماه در تهران به سر می برد، می گوید: قرار است در 6 ماه آینده حجم تبادلات تجاری ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

سقف تجارت ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار می رسد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

کروبیان که به سفری پنج روزه به ایران آمده است گفته که این سفر اتفاقی نبوده؛ زیرا به ظرفیت های فراوان، وسیع و عظیم این کشور آگاهی دارم و باید در راستای تعمیق و توسعه روابط مالی دو کشور کوشش کنیم.

وزیراقتصاد ارمنستان معتقد است: سطح روابط مالی ما با دو کشور باهم همخوانی ندارد. من می خواهم نه تنها تجارت متقابل را رونق و توسعه دهیم بلکه یکی از اهداف یعنی ایجاد تولیدات مشترک را اجرایی کنیم. به گفته کروبیان باید قدم های اجرایی زیادی برداریم و بتوانیم تولیدات دو کشور را به کشور سوم صادر کنیم؛ مقصد صادراتی ما کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حتی دیگر کشورهای غیرعضو است.

به گفته کروبیان تولیدنمایندگان ایرانی می توانند بخشی از تولیدات خود را در ارمنستان تکمیل نمایند. او به حجم تبادل تجاری در سال گذشته اشاره نموده و می گوید: سال گذشته حجم تبادل تجاری بین ایران و ارمنستان 400 میلیون دلار بود که نسبت به ظرفیت های ما اندک است.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت درباره سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران هم به خبرگزاری ایلنا گفته است: باتوجه به اینکه توسعه روابط یکی از ضرورت های فعلی دو همسایه است و با توجه به اینکه ارمنستان یکی از کشورهای اوراسیا است و ما مذاکرات تجارت آزاد را با اوراسیا از فوریه آغاز می کنیم، ضرورت داشت بعد از مدت ها فعالیتی بین دو کشور انجام گردد که با دعوت از وزیر اقتصاد ارمنستان این کار محقق شد.

زادبودم درباره آمار مبادلات تجاری ایران و ارمنستان می گوید: آمار دقیقی وجود ندارد اما در سه ماهه اخیر مبادلات ما رشد خوبی با ارمنستان داشته و شرایط مناسبی دارد. فرایند تجارت ما با ارمنستان در ده سال گذشته رو به رشد بوده است. ده سال پیش حجم تجارت ما سالانه حدود 270 تا 280 میلیون دلار بوده اما امروز به آمار سالانه حدود بیش از 400 میلیون دلار رسیده است. البته برای دو کشور همسایه این رقم عجیب نیست.

به گفته زادبوم ایران چهارمین کشوری است که واردات ارمنستان را تأمین می نماید. قبلاً رتبه ما پنجم یا ششم بود اما الان بعد از روسیه، چین و آلمان، از سال 2019 ایران چهارمین کشوری است که ارمنستان از آن واردات می نماید. دو طرف علاقه مند هستند که این مبادلات را افزایش دهند.

به گفته زادبوم مرز ایران و ارمنستان در دوره شیوع ویروس کرونا باز بود و پرواز بین تهران و ایروان برقرار است. البته ارمنستان تنها کشور اتحادیه اوراسیا است که با ما مرز مشترک دارد و باید از این مرز مشترک به عنوان دروازه ای به اوراسیا استفاده کرد.

آیا ایران می تواند جای ترکیه را در بازار ارمنستان بگیرد؟ زادبوم در پاسخ به این پرسش گفته است: حرف هایی که گاهی به صورت ناشیانه در این مورد گفته می گردد می تواند تنش دیپلماتیک بین کشورها به وجود بیاورد. ممکن است ارمنستان به مدت 6 ماه کالاهای ترکیه را وارد نکند و ما اقلام مورد احتیاج ارمنستان را تأمین کنیم اما لزوماً ما امکان تأمین همه کالاهایی که ترکیه به ارمنستان صادر می نماید را نداریم. کشورها مبادلاتی دارند که به اقتضای زمان انجام می گردد. ما به دنبال پر کردن جای ترکیه نیستیم اما اگر ارمنستان کالایی احتیاج داشته باشد که ما بتوانیم تأمین کنیم این کار را می کنیم.

قبلا هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان حجم مبادلات بین دو کشور را در بدترین شرایط بین 200 تا 250 میلیون دلار برآورد نموده بود که این رقم در بهترین شرایط به 500 میلیون دلار می رسد.

او گفته: تراز تجاری ایران و ارمنستان به نفع ایران مثبت است و با توجه به حجم ناچیز واردات این کشور به ایران، انگیزه لازم برای توسعه مناسبات دو کشور از سوی طرف ارمنستانی وجود ندارد.

حالا ارمنستانی ها بعد از اتفاق های پیش آمده در قره باغ برای مدتی ایران را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب نموده اند. آیا ایران می تواند تمام کالاهای مورد احتیاج ارمنستان را تامین کند یا خیر؟

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 بهمن 1399 بروزرسانی: 19 بهمن 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 452

به "سقف تجارت ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف تجارت ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید