سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران دوباره از چرخش ایستاد

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران/تهران در حالی که سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران معروف به آسیاب خان زواره پس از 60 سال در اسفند سال 1398 به چرخش در آمد، حال دوباره از چرخش ایستاد.

سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران دوباره از چرخش ایستاد

سید احسان ایزدی مالک بزرگترین آسیاب آبی ایران دلیل تعطیلی مجموعه گردشگری آسیاب آبی خان زواره را عمل نکردن مسئولان به تعهدات شان اعلام کرد و گفت: مسئولان برای احیای این آسیاب در مورد ساخت نماز خانه و سرویس بهداشتی برای این مکان گردشگری، پرداخت تسهیلات بانکی، انتقال آب و ... قول داده بودند که هیچکدام عملی نشده است.

وی با گلایه از بعضی از مسئولان اضافه کرد: مسئولان حتی حاضر نیستند به تماس های تلفنی من هم پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگاران، یکی از آسیاب های شش گانه زواره، معروف به آسیاب خان به همت سید احسان الله ایزدی طباء زواره بازسازی و به مجموعه سفره خانه سنتی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

ایزدی برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تاریخی زواره، آسیاب آبی ششم معروف به آسیاب خان را از مجموع شش آسیاب قدیمی شهر زواره که قدمت 1000 ساله دارد را خریداری و بازسازی نموده است.

در مرحله اول بازسازی آسیاب آبی ششم خانزواره در این مجموعه سفره خانه سنتی راه اندازی شد و آسیاب آبی کار خودش را با تبدیل گندم به آرد شروع کرد.

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند قدمت ساختمان اصلی آسیاب آبی ششم زواره که در عمق 10 متری زمین بنا شده است به بیش از 1000 سال می رسد. این کارشناسان قدمت قسمت های بعدی این آسیاب آبی را به پیش از دوران صفویه می دانند.

به گزارش خبرنگاران، در بازسازی بزرگترین آسیاب آبی ایران قسمت هایی از سقف این بنا که مربوط به 1000 سال پیش است؛ حفظ شده است.

جا دارد در سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مسئولان برای حل مسائل این مجموعه گردشگری و رونق دوباره آن همکاری و مساعدت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 914

به "سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران دوباره از چرخش ایستاد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران دوباره از چرخش ایستاد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران دوباره از چرخش ایستاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید