غنی: غرب نوازش طالبان را خاتمه دهد، این گروه گزینه صلح را انتخاب می نماید

به گزارش مجله گیلاسفا، رییس جمهور افغانستان در تبادل نظر با مجله اشپیگل آلمان گفت: اگر غرب نوازش طالبان را خاتمه دهد این گروه گزینۀ صلح را انتخاب خواهند کرد.

غنی: غرب نوازش طالبان را خاتمه دهد، این گروه گزینه صلح را انتخاب می نماید

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفت در صورتی با آزادی هفت هزار زندانی طالبان موافقت خواهد نمود که این کار به یک توافق صلح فراگیر بانجامد.

رییس جمهور در یک گفت وگوی ویژه با مجله اشپیگل آلمان اضافه کرد که اگر غرب نوازش طالبان را خاتمه دهد این گروه گزینۀ صلح را انتخاب خواهند کرد.

غنی، یک توافق نامۀ امنیتی احتاقتصادی را با پاکستان برای صلح بسیار کلیدی دانست و گفت که مساله صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است.

وی تاکید نمود: دربارۀ صلح نخست در منطقه تصمیم گرفته خواهد شد. مهم ترین مساله، آوردن پاکستان است. آمریکا اکنون نقش کوچکی دارد. پرسش صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است.

به باور رییس جمهور افغانستان نفوذ پاکستان بر طالبان بسیار گسترده است.

غنی ادامه داد: پاکستان یک نظام منظم حمایت از طالبان دارد. لجستیک، تمویل اقتصادی و سربازگیری طالبان در آنجا است. نام های ارگان های تصمیم گیرنده طالبان، شورای کویته، شورای میرانشاه و شورای پیشاور است. با حکومت پاکستان رابطه عمیقی دارند.

رییس جمهور افغانستان در پاسخ به این پرسش که چه چیزی می تواند طالبان را برای صلح تشویق کند گفت: دیپلماسی غربی باید نوازش طالبان را خاتمه دهد. طالبان جنایتکار هستند و مردمان بی گناه را می کشند؛ مانند حمله چند روز پیش بر مدرسه دختران در کابل. این جنایتکاران را همچون یک حکومت در سایه، اعتبار ندهید.

غنی همچنین دربارۀ این که افغانستان را ترک خواهد نمود یا نه نیز گفت: می دانم که با مرگ، تنها یک گلوله فاصله دارم. کوشش های بسیاری بر جان من شده اند. اما افغانستان، ویتنام جنوبی نیست. اکنون هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند مرا تشویق کند که کشورم را ترک کنم.

در همین حال روز آدینه هیئت های مذاکره کننده صلح جمهور اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه، دربارۀ شروع مذاکرات صلح افغانستان پس از عید فطر، تأکید نموده اند، اما روز شروع این مذاکرات روشن نشده است.

افزون بر این قرار است نشستی دربارۀ صلح افغانستان در ترکیه برگزار گردد؛ اما تا به امروز طالبان برای شرکت در این نشست حاضر نشده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 823

به "غنی: غرب نوازش طالبان را خاتمه دهد، این گروه گزینه صلح را انتخاب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غنی: غرب نوازش طالبان را خاتمه دهد، این گروه گزینه صلح را انتخاب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید