واکسن ؛ آنتی بادی هایی که از ما در مقابل بیماری ها محافظت می نمایند

به گزارش مجله گیلاسفا، واکسن ها موادی هستند که به بدن یاری می نمایند تا با بیماری ها و ناخوشی ها مبارزه کند. در گذشته آنها میلیون ها زندگی را در سراسر دنیا نجات دادند.

واکسن ؛ آنتی بادی هایی که از ما در مقابل بیماری ها محافظت می نمایند

مترجم: محمد علی آصفی پور

منبع: راسخون

واکسن ها موادی هستند که به بدن یاری می نمایند تا با بیماری ها و ناخوشی ها مبارزه کند. در گذشته آنها میلیون ها زندگی را در سراسر دنیا نجات دادند.

بیماری ها اغلب به دلیل باکتری یا ویروس هایی است که به بدن انسان حمله می نمایند. یک واکسن، مرده یا بسیار ضعیف شده این ویروس است. هنگامی که واکسن خود را از پزشک دریافت می کنید، بدن برای مقابله با این ویروس های ضعیف شده آنتی بادی هایی فراوری میکند که برای مدتی طولانی فعال باقی میمانند. در این حال هنگامی که ویروس یا باکتری واقعی حمله ور می گردد، بدن ایمن است و می تواند از خود دفاع کند. حدود 3 میلیون کودک در هر سال از طریق بیماری هایی که می توانند مانع از آن شوند، کشته می شوند. در کشورهای در حال توسعه تقریبا دو سوم همه بچه ها واکسینه نشده اند. مردم می توانند واکسن های خود را در بسیاری از فرم ها دریافت نمایند. اغلب واکسن به بدن شما تزریق می گردد، اما واکسن ها هم چنین از طریق دهان یا از طریق استنشاق مورد استفاده قرار می گیرند.

اگرچه بسیاری از واکسنها در طول زندگی، شما را محافظت می نمایند، بعضی از آنها فقط برای یک زمان معین ایمنی ایجاد مینمایند. واکسن های ضد آنفلوآنزا باید هر ساله تجویز شوند، زیرا ویروس آنفلوآنزا می تواند تغییر کند یا ممکن است به شکلهای دیگری ظاهر گردد.

بیشتر بخوانید:انواع واکسن ها

بیشتر مردم در حال حاضر دارای اندازه معینی از مصونیت در بدن هستند. این مصونیت از مادرشان به آنها منتقل شده است. با این حال، این مصونیت ها از یک کودک برای مدتی طولانی محافظت نمی کند، به طوری که ضروری است بسیاری از واکسن ها در سال های اول به نوزادان داده گردد.

بعضی از بیماری ها فقط در منطقه ها خاصی رخ می دهد. اگر برای مثال سفر به منطقه ها گرمسیری داشته باشید، باید از واکسن ها برای محافظت از تب، مالاریا یا هپاتیت بهره ببرید.

واکسن ها زندگی میلیون ها نفر را در گذشته نجات داده و عملا بسیاری از بیماری ها را ریشه کن نموده است. برای مثال، آبله یکی از مهمترین بیماری های دنیا بود که هر ساله میلیون ها نفر را میکشت. تا اواخر دهه 1970، آبله به طور کامل ریشه کن شد، زیرا تقریبا همه واکسینه شدند.

بیشتر بخوانید:تب کردن نوزاد پس از تزریق واکسن

اولین واکسن ها تا سرانجام قرن 18 ساخته شد. یک دانشمند انگلیسی، ادوارد جنر، آزمایش هایی را با آبله گاوی که یک فرم خفیف از ویروس آبله است انجام داد. او متوجه شد که افرادی که دچار آبله گاوی میشوند به ندرت دچار آبله میشوند. در فرانسه، لویی پاستور یک فرم ضعیف از هاری را برای محافظت از مردم از گزش سگ توسعه داد. در قرن بیستم، فلج اطفال کاملا از بین رفت.

امروزه برای بسیاری از بیماری ها واکسن وجود دارد. شایع ترین آنها آنفولانزا، وبا، طاعون، و هپاتیت است.

اگر چه واکسیناسیون به طور گسترده ای در دسترس است و بخشی از برنامه بهداشت منظم در تقریبا تمام کشورهای صنعتی است، هنوز کشورهایی وجود دارند، به خصوص در دنیا سوم، که مردم در آنها از بیماری های جدی می میرند. حدود 3 میلیون کودک در هر سال از طریق بیماری هایی که می توانند مانع از آن شوند، کشته می شوند. در کشورهای در حال توسعه تقریبا دو سوم همه بچه ها واکسینه نشده اند. سازمان بهداشت دنیای در حال مبارزه برای ارائه واکسن برای این بچه ها است.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1022

به "واکسن ؛ آنتی بادی هایی که از ما در مقابل بیماری ها محافظت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن ؛ آنتی بادی هایی که از ما در مقابل بیماری ها محافظت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید