چرا باید برای دوربین خود لنز 50 میلی متری بخریم؟

به گزارش مجله گیلاسفا، تقریبا تمام عکاس های حرفه ای حداقل یک بار در دوران کار خود از لنز 50 میلی متری استفاده نموده اند. اما چرا لنزهای 50 میلی متری بسیار کاربردی هستند و مزایای زیادی ارائه می دهند؟ در این میان به هر آنچه در خصوص لنز 50 میلی متری باید بدانید می پردازیم و دلایل خرید چنین لنزی را مطرح می کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

چرا باید برای دوربین خود لنز 50 میلی متری بخریم؟

لنز 50 میلی متری چیست؟

اول از همه باید بگوییم که لنز 50 میلی متری یک لنز پرایم (Prime) است که این یعنی فاصله کانونی ثابتی را ارائه می دهد. بنابراین نمی توانید با استفاده از آن زوم کنید یا عکس های واید ثبت کنید. اما همین معینه، مزیت اصلی آن به شمار میرود. به عبارت دیگر، چنین لنزی شما را ناچار می نماید بیشتر با محیط اطراف خود درگیر شوید و برای ثبت عکس بهتر، باید خود را جابجا کنید.

با توجه به اینکه فاصله کانونی 50 میلی متری تا حد زیادی مشابه دید چشم انسان است، از این لنز به عنوان لنز استاندارد هم یاد می گردد. به همین دلیل عکس های ثبت شده با چنین لنزی نه بیش از حد فشرده هستند و نه اعوجاج دارند. لنز 50 میلی متری دهه هاست مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا بعد از لنز کیت، اولین لنزی است که به وسیله عکاس ها خریداری می گردد. از دیگر دلایل محبوبیت این نوع لنزها، باید به قیمت مناسب به سایر مدل ها اشاره کنیم. به همین دلیل یک نقطه آغاز عالی برای عکاس های آماتور و یک انتخاب قابل اعتماد برای عکس های حرفه ای به شمار میرود.

عکاس های حرفه ای معمولا در کنار مجموعه ای از لنزهای خود، یک لنز 50 میلی متری هم قرار داده اند. بنابراین همانطور که گفتم فارغ از اینکه عکاس حرفه ای یا تازه کار هستید، لنز 50 میلی متری می تواند کاربردهای متنوعی برای شما داشته باشد.

دلایل خرید لنز 50 میلی متری

حالا که با اهمیت لنز 50 میلی متری آشنا شدیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که به طور معین چرا عکاس ها علاقه بسیار زیادی به این لنز نشان می دهند. در این زمینه می توانیم دلایل متنوعی را مطرح کنیم که در ادامه به تعدادی از مهم ترین دلایل می پردازیم.

قیمت مناسب

بیشتر لنزهای موجود در بازار-به خصوص لنزهای مناسب دوربین های بدون آینه-با قیمت بسیار بالایی فروخته می شوند. زمانی هم که می خواهید یک لنز با گگرددگی دیافراگم بزرگ تر بخرید، قیمت لنز موردنظر بیشتر هم می گردد. در این میان لنزهای 50 میلی متری با دیافراگم F/1.8 نسبت به دیگر لنزهای موجود در بازار، معمولا با قیمت بسیار مناسبی به فروش می رسند.

بعلاوه با وجود قیمت پایین، این لنزها حرف زیادی برای گفتن دارند. بعلاوه اگر با گگرددگی دیافراگم F/2.8 یا عددهای بالاتری عکاسی کنید، تا حد زیادی با عکس های خیلی شارپ و شفافی روبرو می شوید. باید خاطرنشان کنیم اگرچه مدل های F/1.8 بسیار مقرون به صرفه هستند، ولی برای مدل های دارای دیافراگم F/1.4 و F/1.2 باید قیمت بسیار بالاتری بپردازید. اما واقعیت این است که برای عکاس های تازه کار، همان لنزهای 50 میلی متری با F/1.8 کافی هستند و احتیاجهای آن ها را به خوبی رفع می نماید.

ارائه افکت بوکه عالی

بخش قابل توجهی از عکاسان، لنزهای 50 میلی متری را برای ارائه بوکه (Bokeh) عالی خریداری می نمایند. به زبان ساده وقتی بعد از فوکوس روی سوژه، پس زمینه سوژه یک حالت مات بسیار مجذوب کنندهی پیدا می نماید، به همین مات بودن پس زمینه که جلوه زیبایی در عکس ایجاد می نماید، بوکه گفته می گردد.

اگر حتی تجربه اندکی در عکاسی داشته باشید، به خوبی می دانید که برای کاهش عمق میدان، باید گگرددگی دیافراگم را بازتر کنید. بنابراین زمانی که با دیافراگم باز عکاسی می کنید، سوژه عکس که در محدوده فوکوس قرار گرفته است بسیار شفاف خواهد بود و پس زمینه یک جلوه مات زیبا پیدا می نماید. برای بسیاری از مخاطب های عکس ها، حرفه ای بودن عکس ثبت شده ارتباط مستقیمی با کیفیت بوکه آن عکس دارد.

حالت بوکه به خصوص برای عکس های پرتره و عکس های تبلیغاتی از محصولات اهمیت دوچندانی پیدا می نماید. یک پس زمینه مات و زیبا، مجذوب کنندهیت پرتره ساده را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. همین موضوع برای عکس از محصولات هم صدق می نماید. اما به غیر از این موارد، برای سوژه های مختلف هم حالت بوکه بسیار کاربردی است و در کل می توانیم ده ها کاربرد برای این معینه عنوان کنیم.

توانایی بالا برای عکس های کلوز آپ

بسیاری از لنزهای 50 میلی متری از قابلیت فوکوس ماکرو پشتیبانی نمی نمایند ولی روی هم رفته به شما اجازه می دهند که تا حد زیادی به سوژه نزدیک شوید. به عنوان مثال برای ثبت عکس های زیبا از گیاهان، حشرات و دیگر موارد این چنینی، لنز 50 میلی متری می تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. بعلاوه اگر دیافراگم را در حد F/1.8 یا F/1.4 قرار دهید، افکت بوکه بسیار مجذوب کنندهی ایجاد می گردد که زیبایی این عکس ها را بیشتر می نماید.

در این مورد توصیه می کنیم اگر قصد استفاده از دیافراگم F/1.4 یا F/1.8 دارید، از فوکوس دستی استفاده کنید تا بتوانید نقطه فوکوس را دقیقا معین کنید. با این کار، همان بخش موردنظر شما در مرکز توجه عکس قرار می گیرد و باقی قسمت ها مات می شوند.

مناسب برای عکاسی در محیط های کم نور

بیشتر لنزهای 50 میلی متری موجود در بازار دارای دیافراگم F/1.8 هستند و البته مدل های گران تر از F/1.4 یا حتی F/1.2 هم بهره می برند. بزرگ بودن گگرددگی دیافراگم مزایای مهمی مانند بوکه بهتر را ارائه می نماید ولی از سوی دیگر به عکاس ها اجازه می دهد در محیط های کم نور عکس های بهتری ثبت نمایند.

تمام عکاس ها به خوبی می دانند که هرچقدر گگرددگی دیافراگم بزرگ تر باشد، طبیعتا نور بیشتری راهی سنسور دوربین می گردد و در نتیجه عکس های بهتر و شفاف تری ثبت می گردد. بنابراین اگر یک لنز چنین معیناتی داشته باشد، در محیط های کم نور احتیاج کمتری به پایین آوردن سرعت شاتر یا بالا بردن ISO پیدا می کنید.

البته ما در اینجا در خصوص عکاسی در حالتی که دوربین در دست قرار گرفته است، صحبت می کنیم. این یعنی اگر امکان استفاده از سه پایه وجود دارد، می توانید با انواع لنزها در محیط های کم نور عکس های بهتری ثبت کنید. اما بدون شک بدون استفاده از سه پایه، در محیط های مختلف انعطاف پذیری بیشتری برای ثبت عکس های مجذوب کننده خواهید داشت. البته سه پایه هم قرار نیست معجزه کند ولی در هر صورت به لطف ثابت ماندن دوربین، می توانید سرعت شاتر را پایین بیاورید تا نور بیشتری راهی سنسور دوربین گردد.

مقدار کوچک

یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های لنزهای 50 میلی متری، مقدار کوچک آن ها و وزن پایین این مدل ها است. بنابراین خیلی راحت تر می توانید یک دوربین حرفه ای با لنز 50 میلی متری را با خود جابجا کنید. به علت همین موضوع، عکاسان خیابانی علاقه زیادی به لنزهای 50 میلی متری نشان می دهند زیرا می توانند با این لنزها، به راحتی در موقعیت های مختلف سوژه های مجذوب کنندهی را شکار نمایند.

در نتیجه مثلا اگر یک عکاس می خواهد ساعت ها دوربین را با خود حمل کند، طبیعتا در چنین شرایطی مقدار و وزن لنز اهمیت دوچندانی پیدا می نماید. بنابراین اگر عکاسی هستید که مرتب سفر می روید یا می خواهید در مسیرهای طولانی دوربین را با خود حمل کنید، چنین لنزی می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

انعطاف پذیری بالا

لنز 50 میلی متر به عنوان چاقوی سوییسی دنیای عکاسی هم در نظر گرفته می گردد. معمولا عکاس ها با شنیدن نام لنز 50 میلی متری، اول از همه یاد عکاسی پرتره می افتند. اما واقعیت این است که چنین لنزی برای موقعیت ها و سناریو های گوناگون می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

عکاسی خیابانی یکی از حوزه هایی است که بعضی عکاس ها علاقه زیادی به آن نشان می دهند. در این زمینه، عکاس ها راهی کوچه و خیابان می شوند تا بتوانند سوژه های در ظاهر تکراری را به زیبایی ثبت نمایند. لنز 50 میلی متری به لطف مقدار کوچکی که دارد، عکاس را در مرکز توجه قرار نمی دهد و این فرد می تواند خیلی راحت در میان جمعیت انبوه شهرها قرار بگیرد و سوژه های مختلفی ثبت کند.

در نهایت نباید کاربرد این نوع لنزها برای عکاسی چشم انداز و طبیعت را از قلم بیندازیم. اگرچه معمولا برای عکاسی چشم انداز لنزهای واید هواداران بیشتری دارند، اما لنز 50 میلی متری به شما اجازه می دهد بیشتر روی جزئیات تمرکز کنید و بافت ها را بهتر نشان دهید.

برترین لنزهای 50 میلی متری برای عکاسان

برای خرید لنز 50 میلی متری با توجه به مدل دوربین خود، می توانید از بین گزینه های زیادی دست به انتخاب بزنید. اول از همه باید تکرار کنیم که برای عکاسان تازه کار، لنزهای 50 میلی متری با دیافراگم F/1.8 گزینه بسیار مناسبی هستند و چنین لنزی به این عکاسان اجازه می دهد عکس های دارای افکت بوکه بسیار مجذوب کنندهی ثبت نمایند.

اما اگر تازه کار نیستید یا می خواهید بیشتر هزینه کنید، می توانید سراغ لنزهای دارای دیافراگم F1.4 یا F/1.2 بروید که دیافراگم بزرگ تری دارند و در نتیجه می توانید عمق میدان را بیش از پیش کاهش دهند. در خصوص لنز، لازم نیست که حتما محصول نو بخرید و می توانید سراغ لنزهای دست دوم هم بروید. البته قبل از خرید، لنز را آنالیز کنید تا مسئله ای نداشته باشد.

در کنار شرکت هایی مانند کانن و سونی که در فراوری دوربین، در زمینه فراوری لنز هم فعالیت دارند، باید به برندهای مشهور فراورینماینده لنز مانند Sigma و Tamron هم اشاره کنیم که لنزهای 50 میلی متری باکیفیتی را راهی بازار نموده اند. بنابراین برای خرید لنز، به این برندها هم توجه کنید.

سخن پایانی

اگر بعد از خواندن این مطلب همچنان برای خرید لنز 50 میلی متری شک دارید، بار دیگر باید تاکید کنیم که چنین لنزی برای شما می تواند به شدت کاربردی باشد. برای عکاسی پرتره که لازم نیست بار دیگر مزایای چنین لنزی را لیست کنیم ولی برای سایر حوزه ها هم می توانید از مزایای متنوع لنزهای 50 میلی متری استفاده کنید.

منبع: digital-photography-school

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آبان 1402 بروزرسانی: 26 آبان 1402 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1476

به "چرا باید برای دوربین خود لنز 50 میلی متری بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید برای دوربین خود لنز 50 میلی متری بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید