چرا دهان برخی ها گشاده است ؟

به گزارش مجله گیلاسفا، عظیمی یا گشادی دهان علل مختلفی دارد. شایع ترین دلیل آن، عوامل ارثی و نژادی است. بعضی بیماری های مادرزادی و نقص در تکامل یا تشکیل قسمتی از عضلات یا بافت نرم اطراف دهان هم می تواند سبب ایجاد این مشکل باشد. بعضی فرهنگ ها مانند فرهنگ های آفریقایی، زیبایی را در داشتن چنین لب و دهانی می دانند و با گذاشتن وسایل عظیم کننده در دهان از اوان کودکی باعث ایجاد این مشخصه می شوند.

چرا دهان برخی ها گشاده است ؟

چرا دهان بعضی ها گشاده است ؟

نویسنده:*دکتر سیدمهدی موسوی زاده

عظیمی یا گشادی دهان علل مختلفی دارد. شایع ترین علت آن، عوامل ارثی و نژادی است. بعضی بیماری های مادرزادی و نقص در تکامل یا تشکیل قسمتی از عضلات یا بافت نرم اطراف دهان هم می تواند سبب ایجاد این مشکل باشد. بعضی فرهنگ ها مانند فرهنگ های آفریقایی، زیبایی را در داشتن چنین لب و دهانی می دانند و با گذاشتن وسایل عظیم کننده در دهان از اوان کودکی باعث ایجاد این مشخصه می شوند.

در صورتی که پای یک علت نژادی و ارثی در میان باشد و پدر یا مادر فرد یا یکی از اعضای خانواده اش چنین مشخصه ای داشته باشند، درمان خاصی برای گشادی و عظیمی دهان پیشنهاد نمی گردد.

هر نوع درمانی که سبب تنگ شدن دهان در این افراد گردد، کارآمدی باز شدن دهان را دچار اشکال خواهد نمود و مسائل عملکردی را در جویدن، صحبت کردن به وجود می آورد و بعلاوه به علت ایجاد جوشگاه و جای زخم، ظاهر فرد را نازیبا خواهد نمود. اگر عامل گشادی دهان، ناهنجاری مادرزادی باشد (مانند بعضی از شکاف های ناحیه اطراف لب و دهان) عمل های جراحی متعددی وجود دارد که در صورت انتخاب صحیح فرد می تواند در اصلاح این نوع ناهنجاری ها بسیار یاری کننده باشد. شکاف های اطراف لب و دهان با لب شکری فرق دارد. در افرادی که شکاف های غیرمعمول از گوشه لب و دهان آغاز می گردد و سبب امتداد گوشه دهان به یک یا دو طرف می گردد، انجام جراحی های زیبایی متعدد می تواند سبب تنگ شدن دهان گردد. شکاف های گوشه دهان معمولا بسیار نادر است. توجه به این نکته ضروری است که هرگونه عمل جراحی که به اصرار افراد به وسیله افراد غیرماهر برای تغییر در فرم لب و دهان صورت می گیرد، می تواند عوارضی ایجاد کند که گاه غیرقابل جبران است. هر نوع دستکاری در صورت، به ویژه در ناحیه لب ها، علاوه بر اینکه سبب ایجاد زشتی و بدشکلی می گردد، می تواند نقص های عملکردی ایجاد وفرد را هنگام خوردن غذا یا صحبت کردن دچار مشکل کند.

، فوق تخصص جراحی زیبایی و ترمیمی*

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 977

به "چرا دهان برخی ها گشاده است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دهان برخی ها گشاده است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید