چگونه با ترفند همراه کردن به خاطرسپاری چیزهای مهم با تجربیات و پاداش های دلپذیر، حافظه خود را افزایش دهیم؟

به گزارش مجله گیلاسفا، آیا می خواهید چیزی را برای طولانی مدت به خاطر بسپارید؟ آن را با یک تجربه یا پاداش بسیار خوب همراه کنید و سپس شب را خوب بخوابید. همین!

چگونه با ترفند همراه کردن به خاطرسپاری چیزهای مهم با تجربیات و پاداش های دلپذیر، حافظه خود را افزایش دهیم؟

این نتیجه ای است که از یک آزمایش مجذوب نماینده صورت گرفته به وسیله تیمی از محققان دانشگاه ژنو سوئیس به دست آمده است. افزون بر این، می توانید از همین ترفند بهره ببرید تا کارمندان و پرسنل زیردست شما، چیز مهمی را فراموش ننمایند!

تحقیقات قبلی نشان داده بود که ما هنگام خواب، خاطرات را دوباره فعال و تثبیت نموده و آن ها را خاطرات کوتاه مدت به خاطرات بلندمدت تبدیل می کنیم. اما تیم تحقیقاتی دانشگاه ژنو می خواست بداند چگونه مغز ما انتخاب می نماید کدام خاطرات را در درازمدت حفظ کنیم.

این تیم تحقیقاتی با این فرض آغاز به کار کردند که مغز ما تمایل دارد اطلاعاتی را که به ما بقای ما یاری می نمایند؛ بیشتر ذخیره کند. به همین علت است که لحظاتی که در معرض خطر جسمی هستیم؛ برای مثال تصادف رانندگی، اغلب برای مدت طولانی به وضوح در خاطرات ما باقی می ماند.

محققان حدس زدند که ممکن است عکس این هم صادق باشد و ما خاطرات و کارهایی را بهتر به یاد می آوریم که برای آن ها پاداش گرفته ایم یا نتیجه مثبت و تجربه لذت بخشی برای ما داشتند.

محققان ژنو برای پی بردن به این موضوع، از 18 نفر خواستند تا دو بازی سخت و متفاوت را در داخل دستگاه fMRI انجام دهند؛ این دستگاه می تواند اندازه فعالیت نقاط مختلف مغز را نشان بدهد. در یک بازی، افراد داوطلب باید چهره هایی را براساس یک سری سرنخ ها انتخاب می کردند و در بازی دیگر، باید راه خود را در یک هزارتوی بزرگ پیدا می کردند.

چیزی که شرکت نماینده ها نمی دانستند این بود که در هر دو بازی تقلب شده و به بعضی از شرکت نماینده یاری و هدایت اضافی می گردد تا بتوانند برنده شوند. در بازی چهره، فقط به بعضی از شرکت نمایندگان سرنخ های کلیدی داده می شد تا شانس بیشتری برای انتخاب چهره مناسب داشته باشند. در بازی هزارتو، راه خروج فقط به بعضی نشان داده می شد و باقی افراد با استفاده از توهم های نوری گمراه می شدند.

هر دو بازی با دقت طراحی شدند؛ به طوری که برنده ها تصور می کردند با کوشش خود برنده شده اند و نه به خاطر یاری های اضافی که به آن ها شده است یا اینکه خوش شانس بوده اند.

پس از اینکه همه عصر یک روز در دو بازی شرکت کردند و بازی تمام شد؛ به همه شرکت نماینده ها یک میان وعده داده شده و داخل دستگاه های fMRI به خواب رفتند.

وقتی آنها وارد مرحله خواب عمیق بدون رویا یا حرکت های سریع چشم (NREM) رفتند؛ فعالیت مغزی آنها آنالیز شد. درست در همین مرحله از خواب است که که خاطرات طولانی مدت تثبیت می شوند.

محققان مشاهده کردند افرادی که در هر یک از آن بازی ها برنده شده بودند؛ فعالیت مغزی بهتری برای تثبیت خاطرات دارند.

پس اینگونه نتیجه گیری کردند که وقتی یک فعالیت با پاداش، مثلا در اینجا برنده شدن در یک گیم، همراه باشد؛ مغز بهتر آنها را ذخیره می نماید.

آیا شکلات می تواند به شما در یادآوری خاطرات یاری کند؟!

چگونه می توانیم از این یافته محققان ژنو در زندگی روزمره استفاده کنیم؟ جانی تامسون از برنامه کارآفرینی دانشگاه آکسفورد (Oxford Foundry) در Big Think می نویسد اطلاعاتی که می خواهید برای طولانی مدت حفظ شوند را با یک تجربه بسیار شیرین و دل پذیر مانند خوردن یک شکلات بسیار خوش مزه یا یک هدیه یا کاز لذت بخش همراه کنید. مغز شما این دو را با هم مرتبط می داند و اطلاعات برای طولانی مدت در حافظه ذخیره می شوند.

اما این ترفند می تواند زمانی مفیدتر باشد که می خواهد شخص دیگری، مثلا کارمندان شما یا یکی از اعضای خانواده، اطلاعات و خاطرات مهمی را برای طولانی مدت به خاطر بسپارد. پیشنهاد می گردد یک بازی ترتیب دهید و یک هدیه خوب به برنده بدهید.

به نظر می رسد نتایج تحقیق دانشگاه ژنو می تواند یک راه عالی برای به یاد آوردن چیزها در طولانی مدت باشد. شما با این ترفند می توانید مغزتان را تقویت کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1020

به "چگونه با ترفند همراه کردن به خاطرسپاری چیزهای مهم با تجربیات و پاداش های دلپذیر، حافظه خود را افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با ترفند همراه کردن به خاطرسپاری چیزهای مهم با تجربیات و پاداش های دلپذیر، حافظه خود را افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید