کشف 11 سیاره شبیه زمین که حیات دارند!

به گزارش مجله گیلاسفا، ناسا ماموریتی برای کشف حقیقت انجام داده است. در مارس 2009، آژانس فضایی کپلر را پرتاب کرد، یک برنامه اکتشاف که برای جستجوی سیارات احتمالی که حیات دارند طراحی شده بود. کپلر تا به امروز تقریبا 4500 سیاره را کشف نموده است.

کشف 11 سیاره شبیه زمین که حیات دارند!

خبرنگاران | آیا غیر از زمین در کهکشان، سیاره ای وجود دارد که در آن زندگی جاری باشد؟ اخترشناسان و دانشمندان از زمان شروع حیات بشریت این سوال را مطرح نموده اند؛ با این حال، این راز همچنان باقی است. آیا ما تنها نمونه حیات در کیهان هستیم یا همسایگانی مانند ما درست فراتر از منظومه شمسی در کمین ما هستند؟

به گزارش خبرنگاران ؛ اخیرا ناسا در این راستان ماموریتی برای کشف حقیقت انجام داده است. در مارس 2009، آژانس فضایی کپلر را پرتاب کرد، یک برنامه اکتشاف که برای جستجوی سیارات احتمالی که حیات دارند طراحی شده بود. کپلر تا به امروز تقریبا 4500 سیاره را کشف نموده است. این اکتشافات، تعداد سیارات فراخورشیدی (سیارات خارج از منظومه شمسی) بیش از تعداد فعلی را احتمالا در آینده به ثبت می رسانند. در این مطلب 10 سیاره ای را که از بیش ترین شباهت را در کهکشان به زمین دارند معرفی نموده ایم:

Kepler-22b

تصویری که در اینجا می بینید سیاره Kepler-22 است، اولین سیاره فراخورشیدی کشف شده به وسیله کپلر بود که در یک منطقه قابل سکونت به دور ستاره ای می چرخید. این بدان معناست که Kepler-22b ممکن است مانند زمین آب مایع روی خود داشته باشد و آن را به نزدیکترین سیاره خواهر ما تبدیل کند. ناسا درمورد این سیاره می نویسد: این سیاره 2.4 برابر زمین است، و آن را به کوچکترین سیاره ای تبدیل می نماید که تا به امروز در وسط منطقه قابل سکونت ستاره ای مانند خورشید ما دور آن می چرخد.

Kepler-16b

چرا ما در پی سیارات فراخورشیدی مانند Kepler-22b هستیم؟ کارشناسان می گویند آینده بشریت ممکن است به کشف این سیارات بستگی داشته باشد. پیدا کردن سیاره ای که بتواند حیات را حفظ کند، ممکن است کلید بقای مردم در آخرالزمان باشد، زیرا سیاره ما ممکن است قربانی برخورد با یک سیارک، شعله خورشیدی یا ... گردد. با این حال، همه سیاراتی که ناسا کشف نموده است قابل زندگی نیستند.

این تصویر Kepler-16b است، سیاره ای که شبیه ترین سیاره به زمین است که تا به امروز پیدا شده. ناسا به دو خورشید اشاره می نماید که شبیه سیاره اصلی لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان هستند. با وجود اینکه این سیاره دور دو ستاره می چرخد، اما گمان می رود که این سیاره بسیار سرد است و سطحی گازی دارد.

سیارات اطراف تاو سیتی

ستاره خورشید مانند Tau Ceti ممکن است 12 سال نوری از ما فاصله داشته باشد، اما این ستاره در مرکز یکی از نزدیکترین منظومه های خورشیدی و زمین مانند واقع شده است. چهار سیاره دور آن می چرخند و طبق یک مطالعه در سال 2017، دو سیاره دورتر از تائو سیتی ممکن است قابل سکونت باشند. جرم آن ها بین 1.5 تا 10 برابر بیشتر از زمین است، اما بعلاوه به این معنی است که احتمال وجود آب های مایع در سطح وجود دارد.

این دو سیاره به لطف پیشرفت هایی که در میزان گیری تابش های خورشیدی انجام شد، شناسایی شدند. میکو توومی، یکی از نویسندگان این مقاله در بیانیه ای گفت: ما به آرامی در حال یادگیری تفاوت بین تکان های ناشی از سیارات و لرزش های ناشی از سطح فعال ستاره ها هستیم. این به ما یاری کرد که وجود دو سیاره بیرونی و بالقوه قابل سکونت در منظومه را تأیید کنیم.

Cygnus و Lyra

با توجه به وسعت کهکشان ما، شاید فکر کنید فضاپیمای کپلر هر اینچ از آسمان را وجب به وجب جستجو نموده است. اما به علت محدودیت های ماموریت، کپلر بر روی یک منطقه بزرگ متمرکز شده است که شامل صورت فلکی ماکیان و لیرا است. در این تصویر ما این منطقه را می بینیم. به گفته ناسا، هر مستطیل ناحیه خاصی از آسمان را نشان می دهد که به وسیله نورسنج کپلر تعیین شده است.

رصد تمام قسمت های آسمان در تمام طول سال سخت است، بنابراین فضاپیمای کپلر در بالای صفحه دایره البروج قرار می گیرد. کپلر می تواند 100000 ستاره را به طور همزمان دیدن کند. منطقه ماکیان و لیرا به علت فراوانی ستارگان مشابه خورشید ما انتخاب شد. هدف نهایی چیست؟ اینکه که ما سیاراتی مانند زمین پیدا خواهیم کرد.

Planet HD 209458b

کپلر تنها ابزار فضایی آموزش دیده در سیارات فراخورشیدی نیست. در اینجا نمایی از سیاره گازی داغ HD 209458b را می بینیم که با اطلاعات به دست آمده به وسیله تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر به تصویر کشیده شده است.

این دو ابزار نشان دادند که مولکول های متان، بخار آب و دی اکسید کربن در جو سیاره وجود دارد. این سیاره در مداری 3.5 روزه به دور ستاره ای شبیه به خورشید در فاصله 150 سال نوری از ما در صورت فلکی پگاسوس می چرخد. این سیاره قابل سکونت نیست، اما کارشناسان می گویند وجود مولکول های حیات زا می تواند نشان دهنده حیات در سیارات مشابه، اما با سطح سنگی باشد.

Psr B1257، 12

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که پس از طی 5 یا چند میلیارد سال خورشیدی، برای منظومه شمسی چه اتفاقی می افتد؟ در اینجا تصویری از سیستم سیاره تَپ اختر* را می بینیم. تپ اختر یک ستاره نوترونی است که به سرعت در حال چرخش است و هسته فروپاشیده یک ستاره مرده را نگه می دارد. در سال 1992، ستاره شناس الکساندر ولسچان این تپ اختر را کشف کرد که PSR B1257، 12 نام دارد.

در اینجا حداقل دو سیاره به میزان زمین را می بینیم که دور آن می چرخند. تشعشعات تپ اختر احتمالاً بر روی سیارات مثل باران می بارد و باعث ایجاد شفق های باشکوه در سراسر جو آن ها می گردد. این سیارات ممکن است بخشی از نسل دوم سیاراتی باشند که پس از انفجار مرگبار ستاره در حال مرگ شکل گرفته اند.

صخره های Kepler-10b

سال 2011 با کشف هزاران سیاره فراخورشیدی، یک سال متمایز برای مأموریت کپلر بود. در اوایل سال 2011، ناسا کشف کپلر-10b را اظهار داشت، کوچکترین سیاره ای که تا به امروز کشف شده و با اختلاف بسیار زیاد سنگی ترین سیاره است.

در حالی که Kepler-10b برای داشتن حیات بسیار داغ است، اما این کشف نشان داد که کپلر قادر به یافتن سیاراتی نزدیک تر به هدف تحقیقات است - سیاره ای که می تواند مانند زمین حیات داشته باشد. تصویر بالا تصویری از صخره های مذاب Kepler-10b است که تصور می گردد دمای آن تا 2500 درجه فارنهایت می رسد. این بدان معناست که سطح Kepler-10b گرمتر از هر جریان گدازه ای روی زمین است - و آنقدر گرم است که آهن را ذوب کند.

دنیای سوخته Kepler-10b

این یک نمای خارجی از کپلر 10b است که به وسیله یک هنرمند ناسا به تصویر کشیده شده است. این سیاره در این تصویر در حال جوشیدن است، احتمالاً به این علت که به دور ستاره خود 20 برابر نزدیکتر از گردش عطارد به دور خورشید ما می چرخد. ناسا چگونه سیاراتی مانند Kepler-10b را کشف نموده است؟ Kepler با اسکن روشنایی بیش از 100000 ستاره در هر 30 دقیقه کار می نماید. روشنایی با یک نورسنج که روی فضاپیمای کپلر واقع شده است میزان گیری می گردد. هنگام عبور یک سیاره فراخورشیدی از مقابل کپلر چشمک های کوچک یا تغییرات در روشنایی ستاره ها رخ می دهد و این فضا پیما آن ها را ثبت می نماید.

HD 149026b

کپلر 10b، با تمام شکوه آتشین خود، داغ ترین سیاره فراخورشیدی نیست که ما کشف نموده ایم. در اینجا تصویری از HD 149026b را می بینید، یک مشتری داغ که با دمای سوزان 3700 درجه فارنهایت، آن را سه برابر داغ تر از داغترین سیاره ما، یعنی زهره، می نماید. ناسا می گوید: این سیاره به قدری گرم است که ستاره شناسان معتقدند تقریباً تمام گرمای ستاره خود را جذب و نور بسیار کمی را بازتاب می نماید. این تقریباً باعث می گردد این سیاره سیاه ترین یا تاریک ترین سیاره در دنیا شناخته شده باشد.

اعتقاد بر این است که این سیاره که به وسیله تلسکوپ فضایی اسپیتزر رصد شد، در سمت تاریک آن بسیار سردتر باشد. از آنجایی که به نظر می رسد این سیاره به طور جزر و مدی به خورشید خود قفل شده است - درست همانطور که ماه ما به زمین قفل شده است - یک نقطه از این سیاره تحت گرمای ثابت است.

کوتوله های M و کوتوله های قهوه ای

آیا یک سیاره باید دقیقاً مانند زمین باشد تا حیات داشته باشد؟ ناسا مطمئن نیست! در اینجا ما تصویر یک سیاره در اطراف ستاره ای را می بینیم که خنک تر از خورشید ما است - این ها کوتوله های) M کوتوله سرخ) و کوتوله های قهوه ای نامیده می شوند.

هنوز تعیین نیست که آیا ستارگان سردتر می توانند سیارات جوان را با همان ترکیب شیمیایی تشکیل دهنده حیات که باعث جریان زندگی در زمین می شوند را پشتیبانی نمایند یا خیر؟ برای اینکه یک سیاره بتواند حیات را حفظ کند، باید بتواند آب را زیر نقطه جوش و در عین حال بالاتر از نقطه انجماد حمل کند. علاوه بر این، باید هوای کافی داشته باشد -، اما نه بیش از حد. این تعادل ظریف به نزدیکی ستاره به سیاره بستگی دارد.

HD 113766

تصویری که در اینجا می بینید تصویری از یک سیستم دو ستاره ای به نام HD 113766 است، جایی که ناسا معتقد است سیاره ای سنگی و زمین مانند در فاصله 424 سال نوری از ما در حال شکل گیری است. حلقه قهوه ای و صخره ای از مواد در تصویر، یک سیاره اولیه را قبل از اینکه به یکدیگر متصل گردد و شکل کروی تری ایجاد کند، نشان می دهد. این ستاره بین 10 تا 16 میلیون سال سن دارد که سن مناسبی برای تشکیل سیارات است.

اما آیا این سیاره ای است که حیات دارد؟ با ادامه کوشش برای یافتن سیاره ای مشابه زمین، کارشناسان خوش بین هستند. ناتالی باتال ها معاون سرپرست تیم علمی کپلر است. همانطور که او به Space.com گفت: ما در پی سیاراتی به میزان زمین و قابل سکونت هستیم.

* تَپ اختر ها یا تَپارها؛ ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می نمایند و پالس های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می نمایند. بعضی از تپ اختر ها نیز پرتو های ایکس تابش می نمایند.

ترجمه: خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1404

به "کشف 11 سیاره شبیه زمین که حیات دارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 11 سیاره شبیه زمین که حیات دارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید