12 هزار نفر در قم از بیمه بیکاری استفاده کردند

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران/قم مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قم با اشاره به رقم پایین بیکاری در استان، از استفاده 12 هزار نفر از بیمه بیکاری به دلیل کرونا خبرداد.

12 هزار نفر در قم از بیمه بیکاری استفاده کردند

مصطفی کاویانی در نشستی که در خبرنگارانی قم برگزار شد با اشاره به ادغام سه وزارت خانه تعاون، کار و اموراجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی گفت: این سه وزارت خانه به دلیل شباهت امورشان با یکدیگر ادغام شده و مجموعه ای اجتماعی-اقتصادی از ادارات کل با معاونت های مربوطه شکل گرفت.

وی ازجمله این معاودنت ها به معاونت روابط کار، اشتغال،اجتماعی و تعاون اشاره کرد و اظهار کرد: معاونت روابط کار خود دارای چهار اداره روابط کار، بازرسی، تشکل های کارگری و بیمه بیکاری است.

کاویانی سپس به طور خلاصه به شرح وظایف هریک از ادارات ذکرشده پرداخت و گفت: اداره روابط کار، به انجام امور بین کارگر و کارفرما با شعب تشخیص و حل اختلاف، مزد، بهره وری و همچنین امور مربوط به طبقه بندی مشاغل می پردازد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم شرح داد: اداره بازرسی کار نیز وظایفی از جمله بازرسی از کارخانه جات، رعایت مزد و حداقل ها، بررسی ایمنی در حوزه کار و دیگر وظایفی که در مجموع 203 قانون کار را در بر می گیرد را بر عهده دارد.

وی از فعالیت 188 تشکل کارگری در استان قم خبرداد و اضافه کرد: رسیدگی به امور این تشکل ها از جمله سامان دهی انتخابات در حیطه کاری اداره تشکل ها است.

کاویانی در رابطه با امور مربوط به اداره بیمه بیکاری و خدمات آن در سال های اخیر خاطرنشان کرد: استان قم از استان هایی است که خوشبختانه نرخ بیکاری پایینی دارد و به همین دلیل استفاده از بیمه بیکاری نیز متناسب با همین نرخ بیکاری است.

وی اضافه کرد: از ابتدای اسفند 98 تا 30 فروردین 99، 12هزار نفر در بیمه بیکاری ثبت نام کردند که از این تعداد تنها 9 هزار و700 نفر مشمول دریافت بودند که این عدد متاسفانه کمی نگران کننده بود. همچنین افرادی که از بیمه بیکاری استفاده کرده بودند و از اردیبهشت ماه کار را از سر گرفتند باید سه درصد بهای صندوق را پرداخت کنند و از آن پس بیمه بیکاری شان قطع شده و تحت نظر بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

کاویانی اظهاکرد: استان قم جزو استان هایی بود که بیکاری آن زیر 10 درصد بود و با توجه به اینکه باید افراد تازه وارد کار شده را نیز هرسال پوشش می داد توازن خوبی در این عرصه حفظ کرده بود و جلوی افزایش بیکاری را گرفته بود ولی کرونا شرایط خاصی را در قم ایجاد کرد.

وی بااشاره به اینکه بعضی مشاغل شامل بیمه بیکاری نمی شوند شرح داد: دولت 5هزارمیلیارد را برای مشاغل آسیب دیده از کرونا اختصاص داده بود که علی رغم اینکه بیمه بیکاری افراد بیکار شده تحت تأثیر کرونا را دولت باید پرداخت می کرد، این پول شامل بیمه بیکاری نشد و گفته شد که صندوق بیمه بیکاری باید روال کار خود را انجام دهد.

کاویانی درادامه اعلام کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی تعدادی از کارگاه ها شد اما به کارگاه هایی که توانستند کارشان را ادامه دهند 642 میلیارد تومان اختصاص داده شد به این نحو که به ازای هر کارگر 12 میلیون تومان پرداخت شود که 70 درصد آن حقوق کارگر و 30 درصد باقی مانده خرج کارگاه می باشد که باز پرداخت آن از اول مهرماه و با سود 12 درصد است.

وی همچنین درخصوص افرادی که بیمه نباشند اما از مقررات بیمه استفاده کرده باشند گفت: این اشخاص باید تمام هزینه مزایایی را که دریافت کردند را پرداخت کنند همچنین کارفرما نیز با قطعی شدن اطلاع وی از این مساله جریمه می شود.

کاویانی در خصوص وظایف دیگر معاونت ها نیز شرح داد: معاونت اشتغال شامل سه اداره اشتغال، کارآفرینی و کارگروه دبیرخانه اشتغال است که وظایفی در خصوص کارآفرینی، کاریابی، سیاست گذاری اشتغال و تسهیلات آن برعهده دارد.

وی ادامه داد: معاونت اجتماعی نیز شامل اداره امور اجتماعی و آسیب های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی است. اداره آسیب نیز امور مربوط به آسیب های اجتماعی مختلف که ممکن است بوجود بیاید را پوشش می دهد و سعی دارد که از بروز آنها جلوی گیرند. همچنین وظیفه حمایت از خانه های بهداشت کارگری را برعهده دارد.

مدیرکل اداره کار اظهار کرد: معاونت دیگر، معاونت تعاون است. در استان قم 900هزارنفر عضو تعاونی ها هستند که 700 هزارنفر از اعضای تعاونی سهام عدالت و بسکمک از مردم نیز تحت پوشش سهام مسکن مهر و تعاونی های فعالی چون فروشگاه ها و.... هستند.

کاویانی با اشاره به اینکه تا به امروز 45هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده و این امر موجب اخذ رتبه اول استان قم در کشور شده است خاطرنشان کرد: در روزهای اول مسائل موجود باعث اعتراضاتی شد که از ابتدای مهر96 طرحی در جهت رفع این مسائل برنامه ریزی و اجرا شد که با یک همگرایی استانی این مشکل حل شد و استان قم در این عرصه یک الگوی مناسب به شمار می رود.

وی تعاون را دارای دو حسن بزرگ دانست و شرح داد: حسن اول این است که اقتصاد تعاونی نزدیک ترین نوع اقتصاد به اقتصاد اسلامی است و دوم این که جزء ارزان ترین فعالیت های اقتصادی منتج به اشتغال است.

کاویانی از اهداف و وظایف پیش روی اداره کار نیز سخن گفت و اضافه کرد: با توجه به این دو حسن و با تکیه بر پیش بینی های قانون اساسی و برنامه های اقتصادی کشور، ما باید 25 درصد از اقتصاد کشور را تعاونی کنیم که تحقق این هدف بسیار سخت است و نیاز است به تعاونی ها کمک شود.

وی از روزهای خوبی که می تواند در انتظار اقتصاد کشور باشد گفت و شرح داد: در حوزه اقتصادیات قوانین خوبی تصویب شده است که اگر در بیمه هم مساعدتهایی صورت گیرد، در روزهای سخت اقتصادی بهترین نسخه برای رشد اقتصاد مقاومتی، همین تعاونی ها هستند که در حال حاضر تنها 5 درصد از اقتصاد را شامل می شوند که باید به 25 درصد برسد.

وی گفت: بهترین دوره تعاونی ها در دوران جنگ بود که بیشتر در حوزه توزیعی فعالیت داشت.

کاویانی با اشاره به مسایل مرتبط به افزایش حقوق کارگران در سال جاری اظهارکرد: اگر حقوق کارگر از حدی فراتر رود کارفرما توانایی پرداخت آن را ندارد و مجبور به تعدیل نیرو می شود از طرفی اگر افزایشی صورت نگیرد کارگر نیز با این حقوق قادر به تأمین مخارج زندگی خود نیست به همین دلیل دولت باید به عنوان دخالتگر نه بلکه کاتالیزور وارد شود و این جریان را به همگرایی برساند.

وی مسئله کار کودک را دارای اهمیت بالایی دانست و با تاکید براینکه نباید کودک بازمانده از تحصیل داشته باشیم گفت: در رابطه با بچه ها کار قوانینی وجود دارد به طور مثال طبق ماده 79 قانون کار، کار کردن افراد زیر 15 سال ممنوع می باشد اما حضورشان در این سن در کارگاه هایی که توسط اعضای خانواده اداره می شود به جهت مهارت آموزی مانعی ندارد مشروط بر اینکه در تحصیل کودک خللی وارد نشود.

کاویانی ادامه داد: افراد بین 15 تا 18 سال کارگر نوجوان محسوب می شوند و ساعت کاری این افراد نیم ساعت کمتر از حد معمول است همچنین نباید کار سخت و زیان آوری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پروژه های بسیار خوبی که جهادانشگاهی در سطح استان برگزار کرده ،توانسته اعتماد مردم و دستگاه ها ازجمله اداره کار را بدست آورد و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم از کمک های این نهاد در عرصه توسعه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجرایی در استان قم استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 72

به "12 هزار نفر در قم از بیمه بیکاری استفاده کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 هزار نفر در قم از بیمه بیکاری استفاده کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید