از دلیل تا درمان خستگی چشم

به گزارش مجله گیلاسفا، خستگی چشم یکی از مواردی است که می تواند چشم های شما را بسیار اذیت کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در شما گردد، ما در این مطلب قصد داریم درباره خستگی چشم و عواملی که بر روی آن تاثیر می گذارند صحبت کنیم و به صورت کلی اطلاعات جالبی را درباره این مشکل به شما ارائه دهیم.

از دلیل تا درمان خستگی چشم

خستگی چشم چیست؟

خستگی چشم ها حالتی بسیار آزار دهنده می باشد که باعث خارش و سوزش چشم ها می گردد و در بسیاری از مواقع حتی باعث قرمز شدن چشم های شما نیز می گردد، البته این مشکل جای هیچ گونه نگرانی ندارد و معمولا با خطر بسیار زیادی همراه نیست و شما می توانید با کمی استراحت به راحتی این مشکل را حل کنید.

معمولا خسته شدن چشم ها بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید، توجه داشته باشید که خسته شدن چشم ها تنها در مواقعی ممکن است برای شما خطرساز گردد که با علائمی مانند احساس ناراحتی در چشم ها، دو بینی و همینطور تغییر در قدرت بینایی همراه گردد. در صورت مشاهده چنین علائمی سعی کنید در اولین فرصت ممکن به چشم پزشک و متخصص در این زمینه مراجعه کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید.1

علائم خستگی چشم

علائم خستگی چشم در بعضی مواقع عادی و گاهی اوقات نشانه مشکل یا آسیب جدی است. نشانه های زیر در پی خستگی چشم بروز می نماید.

خستگی چشم و سوزش

خشکی یا آبریزش چشم

قرمزی چشم

سردرد، گردن درد و درد شانه ها

حساسیت به نور

تاری دید و دوبینی

اختلال در تمرکز

احساس سنگینی در چشم ها

خستگی چشم و سرگیجه

توان باز کردن چشم ها را نداشته باشید.1

علل خستگی چشم

علل شایع خستگی چشم شامل موارد زیر است:

نگاه کردن به صفحه نمایش دستگاه های دیجیتال و کامپیوتر

مطالعه بدون مکث و بدون استراحت

رانندگی در مسافت های طولانی و انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز زیاد دارد

قرار گرفتن در معرض نور بسیار زیاد

کوشش برای تماشا در نور بسیار کم

داشتن مشکل زمینه ای چشم مانند خشکی چشم یا بینایی اصلاح نشده (خطای انکسار)

استرس یا خستگی

قرار گرفتن در معرض جریان هوای خشک پنکه، سیستم گرمایش یا تهویه هوا

کوشش برای تماشا در نور کم به بینایی چشم آسیب می زند.

استفاده از کامپیوتر و دستگاه دیجیتال
استفاده گسترده از کامپیوتر و سایر دستگاه های دیجیتالی یکی از شایع ترین دلایل ایجاد خستگی چشم و آزاردهنده بودن بینایی است. انجمن اپتیک آمریکا این مشکل را سندرم بینایی کامپیوتر یا خستگی چشم دیجیتال نامیده است. افرادی که هر روز دو یا چند ساعت متوالی به صفحه نمایش می نگرند، بیشترین خطر این بیماری در بینایی را دارند.

استفاده از کامپیوتر بیشتر از خواندن مطالب چاپی چشم را خسته می نماید زیرا افراد معمولاً:

هنگام استفاده از کامپیوتر کم تر پلک می زنند (پلک زدن برای مرطوب کردن چشم ها مهم است)

به صفحه نمایش دیجیتالی در فاصله کمتر از حد مجاز نگاه می نمایند

از دستگاه هایی که درخشش یا بازتاب دارند، استفاده می نمایند

از دستگاه هایی با تضاد ضعیف بین متن و پس زمینه استفاده می نمایند

در بعضی موارد، مشکل زمینه ای چشم مانند عدم تعادل عضلات چشم یا بینایی اصلاح نشده می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن خستگی دیجیتال چشم گردد.

بعضی دیگر از عواملی که می توانند شرایط را بدتر نمایند عبارتند از:

نور بسیار زیاد صفحه نمایش

شرایط نشستن نادرست

میزکار کامپیوتر نامناسب

گردش هوا، مانند دستگاه تهویه هوا یا پنکه.2

راه های جلوگیری از خستگی چشم

یک دلیل خستگی چشم و خواب آلودگی، تلوزیون تماشا، کار با مانیتور یا گوشی است. این مورد مخصوصا در خصوص بچه ها که زیاد از تبلت استفاده می نمایند قابل توجه است. پس چند راه برای برطرف خستگی چشم به شما پیشنهاد می کنیم.
زیاد پلک زدن
خیره شدن و پلک نزدن باعث می گردد چشم خسته و قرمز گردد. اگر مجبور هستید مدت زمان طولانی پشت کامپیوتر بنشینید و کار کنید، حتما هر چند دقیقه یک بار پلک بزنید، چون پلک زدن باعث می گردد اشک ترشح گردد و چشم مرطوب گردد.
استراحت دادن به چشم
یکی از اصول مهم برای برطرف خستگی چشم استراحت دادن به چشم ها است. یک قانون بسیار مهم به نام قانون 20-20-20 وجود دارد. آیا می دانید معنای آن چیست؟ یعنی هر 20 دقیقه به جایی با فاصله ی20 فوت که معادل 6 متر است به مدت 20 ثانیه نگاه کنید. اگر این کار را انجام دهید کمتر دچار علائم خستگی چشم می شوید.
تنظیم نور
هنگام کار با مانیتور منبع نور نباید بالا یا پشت سر باشد. بهتر است از یک چراغ مطالعه رومیزی بهره ببرید. طرز نشستن هم باید طوری باشد که مانیتور روبروی شما و به مقدار طول بازو باشد. بعلاوه برای جلوگیری از خستگی چشم می توانید اندازه بزرگنمایی حروف را تنظیم کنید.3

درمان خستگی چشم

به طور کلی، درمان خستگی چشم شامل ایجاد تغییر در عادات یا محیط روزانه است. بعضی از افراد ممکن است به درمان بیماری زمینه ای چشم نیاز داشته باشند.

برای بعضی از افراد، استفاده از عینکی که برای فعالیت های خاص از جمله استفاده از رایانه و یا مطالعه تجویز می گردد، به کاهش خستگی چشم یاری می نماید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به طور منظم به چشم خود استراحت دهید تا چشم در فواصل مختلف تمرکز کند.

استفاده از عینک مخصوص کامپیوتر برای بهبود خستگی چشم و بینایی چشم به وسیله پزشک توصیه می گردد.

سبک زندگی و درمان های خانگی
این نکات را در نظر بگیرید تا از این مشکل چشم جلوگیری کنید.
تنظیم اندازه نور
تماشای تلویزیون در اتاقی با نور کافی فشار کمتری به چشم ها وارد می نماید.
فاصله و نور
هنگام خواندن مطالب چاپی یا انجام کارهایی از فاصله نزدیک، سعی کنید منبع نور را در پشت خود قرار داده و نور چراغ را به روی صفحه یا کار خود راهنمایی کنید. اگر در حال مطالعه روی میز هستید، از یک چراغ پوشش دار که در جلو قرار گرفته است بهره ببرید. پوشش از تابش مستقیم نور به چشم جلوگیری می نماید.

فاصله با مانیتور کامپیوتر را رعایت نموده و از نور مناسب بهره ببرید تا از خستگی چشم جلوگیری گردد.

استراحت
هنگام انجام کار از فاصله نزدیک، گاه به گاه استراحت کنید و با نگاه به دور از صفحه دیجیتال به چشم خود استراحت دهید.
محدودیت زمان نگاه به صفحه نمایش
این امر به ویژه برای بچه هایی که ممکن است ارتباط بین خیره شدن طولانی مدت، ایجاد خستگی و نیاز به استراحت منظم چشم را به درستی درک ننمایند، بسیار مهم است.

فاصله زمانی نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر را رعایت کنید.

استفاده از اشک مصنوعی
اشک مصنوعی بدون نسخه می تواند به جلوگیری و تسکین خشکی چشم یاری کند. حتی در صورت احساس بهبودی بینایی به مصرف ادامه دهید تا رطوبت چشم حفظ شده و از عود علائم جلوگیری گردد.

پزشک قطره مناسب شما را معرفی می نماید. قطره های مرطوب نماینده که حاوی مواد نگهدارنده نیستند می توانند در مواقع مورد نیاز استفاده شوند. اگر قطره هایی که استفاده می کنید حاوی مواد نگهدارنده هستند، بیش از چهار بار در روز از آن ها استفاده نکنید. از مصرف قطره های برطرف نماینده قرمزی چشم خودداری کنید، زیرا ممکن است علائم خشکی چشم را بدتر کند.

بهبود کیفیت هوا
بعضی از تغییراتی که می تواند به جلوگیری از خشکی چشم یاری کند، شامل استفاده از مرطوب نماینده هوا، تنظیم ترموستات برای جریان هوا و پرهیز از سیگار است. اگر سیگار می کشید، ترک کردن را در نظر بگیرید. حرکت جایگاه خود به ناحیه دیگر ممکن است به کاهش برخورد جریان هوای خشک به چشم و صورت یاری کند.
انتخاب عینک مناسب
اگر به عینک یا لنز نیاز دارید و با رایانه کار می کنید، استفاده از عینک یا لنزهای تماسی را که به طور خاص برای کار با رایانه طراحی شده اند، در نظر بگیرید. در خصوص روکش لنز و رنگ هایی که ممکن است به شما یاری کند از اپتومتریست خود سؤال کنید.2

پینوشتها

1.www.paziresh24.com

2.www.darmankade.com

3.www.pezeshket.com

منبع: راسخون
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1122

به "از دلیل تا درمان خستگی چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان خستگی چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید