اصلا قلنج خود و دیگران را نشکنید!

به گزارش مجله گیلاسفا، متخصص ارتوپد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه باز شدن عضله با صدای شکسته شدن قلنج همراه نیست، گفت: گول تبلیغات وحرکات عجیبی را که برای درمان گرفتگی عضلات در فضای مجازی منتشر می گردد نخورید.

اصلا قلنج خود و دیگران را نشکنید!

محمدعلی اخوت پور متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه به هر تبلیغی که درفضای مجازی منتشر می گردد اعتماد نکنید، اظهار کرد: ادعا های درمانی که در فضای مجازی یا بعضی مراکز غیر معتبر برای درمان مطرح می گردد پایه و اساس علمی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بعضی افراد به دلیل طولانی شدن روند درمان یا عدم تمایل به مصرف دارو جذب تبلیغات فریب دهنده می شوند، هشدار داد: مراقب باشید و بدون تحقیق و آنالیز به این افراد اعتماد نکنید.

متخصص ارتوپد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که گرفتگی عضلات یا اصطلاحا قلنج به دلیل شرایط قرارگیری بدن و استفاده بی رویه از گوشی های هوشمند و سیستم های الکترونیکی تبدیل به معضلی شایع شده است، گفت: زندگی پشت میزی مهمترین دلیل گرفتگی عضلات است.

دکتر اخوت پور تاکید نمود: تنها راه درمان قلنج مشورت با پزشک متخصص و انجام مداخلات دارویی و یا ماساژ های تخصصی به وسیله افراد مجرب علمی است.

وی با یادآوری این که گرفتگی عضلانی باید به وسیله متخصصان و درمراکز معتبر درمانی انجام گردد تاکیدکرد: دستکاری های غیر علمی به وسیله افراد آموزش ندیده، می تواند صدمات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: ماساژ درمانی روشی علمی و شناخته شده است این نوع درمان به صورت چند مرحله ای و صرفا به وسیله متخصصان این رشته انجام می گردد.

دکتر اخوت پور ادامه داد: افرادی که تخصص کافی ندارند در فضای مجازی و صرفا با هدف سود جویی دست به تبلیغاتی فریبنده می زنند، این افراد سعی دارند با نمایش حرکات گول زننده و ایجاد صدای شکستن قلنج مخاطبان خود را نسبت به درمان قطعی مطمئن نمایند در حالیکه باز شدن عضلات با صدا انجام نمی گردد.

وی شرح داد: برای مثال ممکن است حتی با فشار دادن بعضی عضلات دست هم صدای شکستن قلنج را بشنوید و یا برای لحظه ای درد یا خستگی دست شما التیام یابد، اما این به این معنا نیست که درمانی برای فرد اجرا شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه قلنج درمان دارویی و غیردارویی دارد هشدار داد: ماساژور هایی که ادعا می نمایند گرفتگی عضلات را درمان می نمایند معمولا افرادی هستند که آموزش کافی ندیده اند، فقط می دانند باید به کدام نقطه از بدن فشار بیاورند تا صدای شکسته شدن قلنج از آن خارج گردد، مراقب باشید وگول این تبلیغات را نخورید.

وی ادامه داد: این افراد معمولا گیرنده های صوتی در مکانی قرار می دهند و با تقویت صدا ها دست به تبلیغاتی با ادعای درمان قطعی قلنج می زنند.

اخوت پور با بیان این که اگر فردی دچار مسائل زمینه ای بدو تولد و یا مبتلا به درگیری عصب باشد با دستکاری افراد ناشی دچار مسائل جدی تر خواهد شد مطرح کرد: فشار هایی که به ستون فقرات و یا بعضی عضلات وارد می گردد عوارض جبران ناپذیری مثل فلج دایمی و یا حادتر شدن شرایط را در پی خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه در سرانجام به افرادی که مشاغل اصطلاحا پشت میزی دارند و یا با کامپیوتر و گوشی زیاد کار می نمایند توصیه کرد: حتما بعد از هر 15 دقیقه ای که پشت میز کار می کنید چند حرکت ساده کششی در حد سی ثانیه انجام دهید.

منبع: برنا

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1438

به "اصلا قلنج خود و دیگران را نشکنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلا قلنج خود و دیگران را نشکنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید