تهدید امنیت غذایی مردم ایران با گرانی میوه ، خاموشی های مکرر عاملی بر گرانی می گردد!

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران - خیار، موز، حبوبات و گوشت هیچکدام از قافله گرانی جا نمانده اند و سایر اقلام مصرفی هم آهسته و پیوسته بهای خود را دست نیافتنی می بینند. روزگاری نه چندان دور صحبت از گرانی ذهن را به حوالی خانه های لوکس و ماشین لاکچری می برد اما حالا به لطف گرانی افسار گسیخته به سراغ کالاهای اساسی و اقلام مورد احتیاج قشر ضعیف جامعه آمده است. اگر مردم عادی تا همین چند وقت پیش نمی توانستند میوه بلوبری بخورند در عوض موز می خوردند. شاید دست شان از بیف استراگانوف کوتاه بود اما قیمه شان گوشت داشت. هر چند پول شان به سالاد سزار نمی رسید اما سالاد شیرازی نوش جان می کردند. خیار، موز، حبوبات، گوشت هیچکدام از قافله گرانی جا نمانده اند و سایر اقلام مصرفی هم آهسته و پیوسته بهای خود را دست نیافتنی می بینند؛ حسرت نداری از سفره ایرانیان پایین تر از خط فقر عبور نموده و سلامتی آنها را نشانه رفته است.

تهدید امنیت غذایی مردم ایران با گرانی میوه ، خاموشی های مکرر عاملی بر گرانی می گردد!

خانه ملت گزارش داد: مادامی که سخن از نان قسطی در میان است و نبود گندم بهانه ای برای سودجویان می شود ، امروز فقط زمزمه های حذف ارز4200 تومانی ورد زبان دلالان و محتکران بازار میوه و سبزیجات شده است در این میان مردمی که سفرهایشان کوچک شده و حتی توان خرید میوه های ارزان قیمت را ندارند چه برسد به میوه های که برچسب فوق لاکچری بودن را به خود زده اند! نسخه ای که مسئولان برای این شرایط ناخوشایند پیچیدند چیست؟ آیا واقعا حذف ارز 4200 عامل گرانی خواهد شد؟ دولت در کجای پازل گرانی ها ایستاده است؟ همگی سوالاتی هستند که اذهان عمومی را درگیر خود نموده اند.

از میوه های بالاشهر تا پایین شهر تفاوت از زمین تا آسمان است

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار خانه ملت از بازار میوه و صیفی جات حکایت از رشد چند برابری قیمت بیشتر اجناس دارد که به در زندگی همه ایرانیان واضح و روشن است؛ البته گفتنی است این قیمت ها با نوع بسته بندی و کیفیت محصولات از بالا تا پایین پایتخت تغییر می نماید .

مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران حاکی از آن است که قیمت هرکیلو نارنگی جنوب 25هزار تومان، موز 60هزار تومان، سیب 20هزار تومان، انار شیراز 25هزار تومان، پرتقال تامسون 20هزار تومان، پرتقال شمال 20هزار تومان، پرتقال جنوب 35 هزار تومان، خیار 20هزار تومان، کیوی 20 هزار تومان، فلفل دلمه 20هزار تومان و گوجه فرنگی بوته ای 8000 هزار تومان است.

طبق گفته عرضه نمایندگان محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار تا تاریخ 26 بهمن ماه قیمت هر کیلو گوجه فرنگی از 2500 تا 5000 هزارتومان، سیب زمینی 2500 تا 4500 هزار تومان،فلفل دلمه سبز 5000 تا9000هزار تومان،پیاز قرمز 6000 تا 8000 هزار تومان،پیاز زرد 3000 تا 5500هزار تومان،خیار گلخانه 11هزار تا 16هزار تومان، خیار رسمی 10 تا 16هزار تومان، کیوی 10 تا 17هزار تومان، انواع سیب قرمز 5000 تا 13 هزار تومان، انواع سیب زرد 7000 تا 16هزار تومان، پرتقال تامسون شمال 8000 تا 12هزار تومان، پرتقال جنوب 10 تا 13 هزار تومان، انواع نارنگی 7000 تا 27هزار تومان، انار شیراز 12 تا 19هزار تومان است.

محصولات فوق لاکچری با قیمت های نجومی نظیر بلوبری، آووکادو، دراگون فوتوت و … که حتی نام بسیاری از آنها به گوش بیشتر ایرانیان نا آشناست چه برسد به مزمزه کردن آنها

اقلام ذکر شده بالا با احتساب 35درصد سود در خرده فروشی ها به فروش می رسد، این گروه از میوه و صیفی جات بیشتر قشر متوسط جامعه مصرف می نمایند بماند محصولات فوق لاکچری با قیمت های نجومی نظیر بلوبری، آووکادو، دراگون فروت و … که حتی نام بسیاری از آنها به گوش بیشتر ایرانیان نا آشناست چه برسد به مزمزه کردن آنها که پایین ترین رِنج قیمتی آنها کمتر از کیلویی 100 هزار تومان نیست.

میوه و صیفی جات در 11 ماه گذشته 400 درصد رشد داشته

در قیمت گذاری محصولات کمی به عقب باز می گردیم، حدودا در ابتدای امسال یعنی فروردین ماه قیمت بعضی از فراوریات کشاورزی را مرور کنیم قیمت هر کیلوگرم انواع سیب 3 هزار و 500 تومان تا 5 هزار و 800 تومان در میادین نرخ گذاری شده است. همچنین قیمت انواع نارنگی در این بازار 5 هزار و 800 تومان تا 7 هزار و 700 تومان اعلام شده بوده.محصول موز در ابتدای سال که مدتی با افزایش قیمت شدید روبه رو شده بود، طبق گزارشی در نیمه دوم فروردین ماه با قیمت هر کیلوگرم 13 هزار و 900 تومان وارد میادین میوه شده بود.

با توجه به افزایش تقاضا برای فراوریات کشاورزی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن برای روبرو با کرونا هر کیلوگرم انواع پرتقال از قیمت 3 هزار و 900 تومان تا 7 هزار و 200 تومان در میادین نرخ گذاری شده بود. در طول 11 ماه گذشته شاهد رشد 50 تا 400 درصدی میوه و سبزیجات بودیم بدون شک این گرانی ها پیغامدهای ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.

علت گرانی میوه و صیفی جات چیست؟

مغازداران عمده دلیلی گرانی میوه را کمبود آن در کنار صادرات و تعدد واسطه گران عنوان می نمایند اما علت هر چه باشد قابل قبول نیست چرا که ایران جزو رتبه های نخستین فائو در فراوریات محصولات کشاورزی است.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این خصوص در چند روز گذشته بارها تاکید نموده اند که افزایش قیمت قبل از رسیدن به میادین و با تعداد واسطه گران صورت می گیرد و اعضای اتحادیه در قیمت گذاری میوه و سبزیجات نقشی ندارد.

پیچ تنظیم بازار میوه صیفی جات در دست دلالان است

سمیه رفیعی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در مورد گرانی اخیر میوه و صیفی جات به خبرنگار خانه ملت می گوید: دخالت های سیاسی در بازار میوه و تره بار در کنار رها شدگی و سلیقه ای عمل کردن مسئولان مربوطه در این حوزه دلیل تمام گرانی موجود این بازار است که مهمترین آن سیاسی برخورد کردن با این بازار بوده است، در حال حاضر پیچ تنظیم بازار در دست تعدادی از دلالان است؛ بیشتر مسئولان همگی آنها را می شناسند بر چه اساسی بازار در دست گروه خاصی دلال است؟ باید این بازار را کنترل کنیم، در فراوریات کشاورزی کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی ظرفیت زیادی دارد و به خود کفایی لازم رسیده ایم و خود فراوری نماینده هستیم؛ این گرانی ها در بازار میوه و تره هیچ توجیه منطقی ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین نیست این بی نظمی ها تا کجا ادامه خواهد داشت، هر روز شاهد گرانی یکی از اقلام اساسی زندگی مردم هستیم که امروزه این گرانی به میوه و سبزیجات رسیده است ؛ این بازار از ابتدا تا انتهای آن تعیین و واضح است.

در ادامه پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد گرانی بازار میوه و سبزیجات به خانه ملت می گوید: فراوریات داخلی پاسخگویی احتیاج داخلی کشور نیست؛ با اتفاقات اتفاق افتاده از تحریم ها گرفته تا رشد تورم در جامعه شاهد رشد بی رویه تمام اجناس علی الخصوص میوه و سبزیجات بودیم.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی می افزاید: در فراوریات بعضی از محصولات کشاورزی مازاد بر فراوری هم داریم که با رایزنی که با کشورهای همسایه داشتیم قرار شد در قالب تهاتر فراوریات را صادر کنیم و میوه های مورد احتیاج داخل را وارد کنیم؛ چند روز قبل هم آقای رییس جمهور در این خصوص اظهاراتی را عنوان نموده اند که با صادرات و واردات کمبود سبزیجات و صیفی جات مورد احتیاج را جبران کنیم .

خاموشی های مکرر عاملی بر گرانی می شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان می نماید: مادامی که محصولات گلخانه ای سوخت گاز مناسبی نداشته باشند و ناگهانی با خاموشی پیش بینی نشده و کمبود گاز روبرو باشیم این بی ثباتی در بازار محصولات داخلی از جمله کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

قطعی برق و آب در کل کشور که در چند ماه گذشته کم شاهد آن نبوده ایم در افزایش قیمت ها کم بی تاثیر نبوده است

اوسطی خاموشی های مکرر در طول چند ماه اخیر را بی تاثیر در افزایش قیمت ها ندانسته و به خانه ملت می گوید: قطعی برق و آب در کل کشور که در چند ماه گذشته کم شاهد آن نبوده ایم در افزایش قیمت ها کم بی تاثیر نبوده است. کمبود انرژی و سوخت تاثیر مستقیمی در این گرانی ها داشته باید مدیریت درستی در مورد کنترل ایجاد شود.

در همین خصوص مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس سوء مدیریت را عامل گرانی های اخیر می داند و به خبرنگار خانه ملت می گوید: گرانی های که در شرایط کنونی به کالاها و اقلام اساسی مردم رسیده است، این رشد بی رویه قیمت ها سوءمدیریت دولت را می رساند؛ تذکراتی که از طرف نمایندگان در مورد گران ها ارائه می شود اما عکس العملی از طرف دولت دیده نمی شود .

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس می اضافه کرد: در حال حاضر پرتقال به مرز بالای کیلویی 18 هزار تومان رسیده در شرایطی که مردم درگیر کرونا هستند و احتیاجمند تامین ویتامین بدن خود هستند این گرانی ها توجیهی منطقی ندارد و منجر به کوچک شدن سفره های مردم علی الخصوص اقشار ضعیف جامعه شده است؛ بی شک در آینده خطری جدی برای سلامتی مردم خواهد بود.

زمزمه حذف ارز 4200 تومانی بهانه ای برای سودجویان و دلالان شده و با بهانه حذف ارز4200 تومان اقدام به گرانی اقلام اساسی می نمایند؛ هنوز اتفاقی در این خصوص رخ نداده است

وی با اشاره به تاثیر حذف ارز 4200 تومانی به گرانی ها تاکید می نماید: زمزمه حذف ارز 4200 تومانی بهانه ای برای سودجویان و دلالان شده و با بهانه حذف ارز4200 تومان اقدام به گرانی اقلام اساسی می نمایند؛ هنوز اتفاقی در این خصوص رخ نداده است؛ قرار شده در سال آینده شفافیتی در مورد ارز 4200 تومانی صورت بگیرد، چرا دلالان با سوءاستفاده از شرایط اقدام به در دست دریافت بازار اقلام اساسی از جمله محصولات کشاورزی گرفته اند؟

یوسفی ادامه می دهد: در مورد پرداخت ارز 4200 تومان باید شفافیت صورت بگیرد که چه میزان ارز یارانه ای پرداخت می شود چه کسانی دریافت می نمایند و صرف چه اقداماتی می شود قرار نیست 51 هزار میلیارد دلار نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان پول مردم در سه سال گذشته صرف ارز 4200 تومان پرداخت کنیم برای تهیه اقلام اساسی مثل دارو و کالاهای حیاتی مثل نان و سبزیجات و شاهد گرانی دارو و اقلام خوراکی مردم باشیم .

گرانی بازار خط قرمز مجلس یازدهم/ نگران شوک قیمتی شب عید هستیم

عضو کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم تاکید می نماید: خط قرمز مجلس یازدهم گرانی بازار است که بیش از هر زمانی به قشر ضعیف جامعه فشار وارد نموده است؛ قرار بود این گرانی ها تا حدودی به وسیله طرح معیشت خانوار جبران شود، در حال حاضر کلیت بودجه سال آینده رد شده است که بخشی از آن مربوط به حذف ارز 4200 تومانی بوده است و اتفاقی در این خصوص رخ نداده همه این آشفتگی بازار از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ گرفته تا بازار میوه و سبزیجات به سوءمدیریت باز می شود که وزارت صمت و جهاد کشاورزی به دلیل موازی کاری و بی برنامگی باعث رشد قیمت اقلام اساسی هستند که تنها ماجرا به همین چند روز ختم نمی شود، نگرانی دیگر ما در مورد نزدیکی به شب عید است که اگر امروز چنین بی نظارتی کنترل نشود بی شک شوک دیگری در بازار اقلام اساسی خاتمه سال شاهد خواهیم بود.

معادله چند مجهولی گرانی

یوسفی ادامه داد: اگر وزارتخانه ها و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان و… نباشند قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟! ما هر روز شاهد رشد اقلام مصرفی مردم هستیم صندلی نهادها و سازمان های مسئول و نظارتگر در کنترل بازار کجاست؟ کشاورزی که تمام محصول خود را در اختیار دلال با قیمت پایین می گذارد چگونه می تواند حاصل کوشش یک ساله خود را دریافت کند تا امیدوار به فراوری باشد حتی توانایی خرید بذر برای کاشت محصولات سال آینده را ندارد، از طرفی هم محصول ارزان خریداری شده گران به دست مصرف نمایند می رسد، این چه معادله چند مجهولی است؟! دولت ادعا می نماید علم ریاضیات خوبی دارد چرا این بازار گرانی را حل نمی نماید؟ سود اصلی در جیب چه کسی است که هم کشاورز آسیب می بیند هم مردم توان خرید ندارند.

کاریکاتور

صد روز رویایی گذشت؛ صد روز خاتمهی را دریابید!

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم تصریح می نماید: قرار بود صد روزه مسائل مالی مردم حل شود که حدود 2500 روز بالغ بر هفت سال گذشته است و هیچ اتفاقی رخ نداد، دولت دوازدهم صد روز خاتمهی حیات خود را به مردم اختصاص دهند و به عنوان حسن ختام دولت تا شاید کمی از مسائل مردمی که در این هشت سال به سختی زندگی نموده اند برطرف شود.

ایران رتبه هشتم تا دهم فراوری محصولات کشاورزی است

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بر اساس آمارهای فائو ایران به دلیل تنوع اقلیمی، توپوگرافیک و ارتفاعی در فراوری محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در 68 محصول کشاورزی صندلی نخست تا پانزدهم جهان را دارد در فراوری میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست. سرانه فراوری میوه در جهان 80 کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به 200 کیلوگرم می رسد. همچنین در سال های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم جهان را در فراوری میوه در اختیار دارد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این فراوریات به 100 کشور جهان صادر می شود.

یوسفی تاکید می نماید: کشور ما در فراوریات باغی و زارعی جزو رتبه های نخستین است اما مردم خودمان به دلیل گرانی این محصولات از مصرف آن محروم شده اند، که این نشان می دهد نه در صنایع حمایتی توفیق زیادی داشتیم که کشاورزان را حمایت کنیم نه در سایر طرح ها ، مثل طرح 550 هکتاری استان خوزستان و ایلام که هم مسائل بیکاری و هم مسائل کشاورزی را حل می کرد به ویژه در حوزه باغات که می توانیم قطب برتر خاورمیانه باشیم برای کشورهای همسایه، ظرفیت بزرگی در زمینه کشاورزی برای کشور ما محسوب می شود مقایسه کشور با کشورهای شمالی و جنوبی نشان می دهد که این بهترین فرصت برای یک کشور چهار فصل است که تقویت کشاورزی بی شک موجب شکوفایی اقتصاد و رهایی از بودجه نفتی خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان می نماید: ظرفیت طلایی ایران در فراوری محصولات کشاورزی در سایه بی برنامگی و بی مدیریتی امروز در فراوریات بعضی از محصولاتی که به راحتی می توان آنها را فراوری کرد مشهود است و به واسطه وجود دلالان کشاورزان از ادامه جهت خسته نموده است در این بین هرچه به جلو پیش می رویم ضعف ها در صنایع تبدیلی و صادرات خود را بیشتر از هر زمان دیگر نشان می دهد.

به همین دلیل سید محمد پاکمهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گرانی را عاملی بر تهدید سلامتی جامعه دانسته و به خانه ملت می گوید: یکی از فاکتورهای مهم سلامتی مردم و پیشگیری از بیماری های جسمی و روحی بحث تغذیه مناسب است، مسائلی نظیر بیماری تیروئید، فشار خون، کم خونی و… همگی از تغذیه نشات گرفته است، تغذیه یعنی سفره مردم، سفره ای مناسب سلامتی است که تمام گروه های غذایی از کربوهیدرات ها، چربی ها ، ویتامین ها و املاح مفید در آن گنجانده شود، زمانی که تغذیه مناسب نباشد بیماری در پی آن به وجود خواهد آمد بر همین اساس سفره مردم یکی از احتیاجهای پایه ای جامعه است که تورم هم با این سفره در ارتباط مستقیم است، زمانی که تورم بالا رود سفره مردم ضعیف و نحیف می شود.

تورم ارتباط مستقیمی با سلامتی مردم جامعه دارد، هر میزان تورم بالا رود آسیب بیشتری به قشر کم درآمد جامعه وارد می شود، در حال حاضر شاهد حذف بسیاری از ویتامین ها و پروتئینها از سفره مردم هستیم

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی می افزاید: تورم ارتباط مستقیمی با سلامتی مردم جامعه دارد، هر میزان تورم بالا رود آسیب بیشتری به قشر کم درآمد جامعه وارد می شود، در حال حاضر شاهد حذف بسیاری از ویتامین ها و پروتئین ها از سفره مردم هستیم از گوشت گرفته تا سبزیجات، با این اوصاف این حذف املاح اساسی برای بدن هر شخصی تهدیدی برای سلامتی او محسوب می شود و گرانی امروز در بازار میوه و سبزیجات بی شک به قیمت جان افراد تمام می شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: داستان عرضه ارز 4200 تومانی همان حکایت هم پیاز را خوردن، هم فلک شدن، پول دادن مردم است، که هم ارز 4200 تومانی پرداخت می شود و هم مردم اقلام اساسی از گوشت تا میوه و سبزیجات را با قیمت های نجومی دریافت می نمایند. حداقل یکی از این موارد اتفاق بیفتد، تا مردم کمتر با سوء مدیریت ها آسیب ببینند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تورم و گرانی که امروزه شاهد آن هستیم نه تنها در سفره مردم بلکه در حوزه سلامت جامعه هم تاثیر گذاشته است، گرانی دارو منجر شده که مردم به پزشک مراجعه نمی نمایند و برای درمان بیماری ها به خود درمانی پناه برده اند، باید بپذیریم اگر دارو و درمانگران شود مردم علی الخصوص افرادی که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای خاصی نیستند مسائل جدی پیدا می نمایند.

ضعف مدیریت در سایه رانت سلامتی مردم را نشانه رفته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآوری می نماید: بی شک تورم در این شرایط باقی نمی ماند و انتظار داریم یک مدیریت جهادی روی کار بیائید و معیشت مردم را سروسامان بدهد بخش عظیمی از این تحریم ها را که نام می بریم؛ به نوعی خود تحریمی است تا دیگر تحریمی، ضعف مدیریت در بسیاری از حوزه ها نمود داشته است، در حال حاضر گوجه فرهنگی در بازار 2 هزار و 500 تومان است دو ماه قبل 18 هزار و 500 تومان بوده است که همگی فراوریات داخلی است، این رشد بی رویه اجناس به ضعف مدیریت در سایه رانت باز می شود.

کلام خاتمهی؛ بی شک این قیمت ها با نزدیک شدن به شب عید فضایی خواهند شد از طرفی هم مردم توان خرید این محصولات فراوری داخلی را نخواهند داشت، در شرایط فعلی جواب های تکراری برای مسائل جدید جواب درست و مناسبی برای حل مسائل عدیده مردم نخواهد بود. توجیهاتی مانند حذف ارز 4200 تومانی یا سوء مدیریت یا… سفره خالی مردم را پر نخواهد کرد. عزم کافی و جدی برای حل مسائل مردم ضروری است تا شاید باری از دوش مسائل روزافزون مردم بردارد.

انتهای پیغام

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 667

به "تهدید امنیت غذایی مردم ایران با گرانی میوه ، خاموشی های مکرر عاملی بر گرانی می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید امنیت غذایی مردم ایران با گرانی میوه ، خاموشی های مکرر عاملی بر گرانی می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید